Widzę i rozumiem

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Gmina Sulechów
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Placówki oświatowe
  • Pracodawcy
  • Przedsiębiorcy
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niskiego poziomu kompetencji społecznych uczniów, co bezpośrednio przekłada się na brak motywacji do nauki oraz problemy wychowawcze. W konsekwencji uczniowie osiągają niezadowalające wyniki na egzaminie kończącym gimnazjum w części matematyczno-przyrodniczej.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, przygotowane przy współpracy partnerem ponadnarodowym – broszura opisująca metody pracy szkoły z Izraela  ma na celu wdrożenie programu rozwojowego w Gimnazjum nr 2 poprzez podniesienie jakości i skuteczności nauczania z przedmiotów matematyka, fizyka i chemia.

Projekt przewiduje przeprowadzenie następujących zajęć:
1. Zajęcia "Techniki uczenia się", które wykształcą umiejętność koncentracji uwagi; uczniowie poznają style uczenia się i sposoby zapamiętywania materiału. Na tej podstawie wypracują własne metody efektywniejszego uczenia się.
2. Zajęcia "Badania statystyczne z matematyki" dzięki którym uczniowie zostaną przygotowani do uczestnictwa w zajęciach laboratoryjnych. Nabędą biegłości w rachunkach matematycznych i poznają zasady prowadzenia badań statystycznych. Dominującą metodą pracy będzie metoda projektu oraz technologie informatyczne (ang. Information and Communication Technologies, ICT).
3. Zajęcia laboratoryjne z chemii i fizyki – uczniowie będą rozwiązywać określone problemy, a do analizy i prezentacji wyników wykorzystają technologię ICT. Przykładowe problemy, które będą rozwiązywać uczestnicy to: "Jak powstają kwaśne deszcze i jak wpływają na środowisko?", "Co się dzieje z ciałami, gdy jest gorąco?"
4. Przewidziane są też zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Doradztwem i opieką pedagogiczną zostaną objęci uczniowie wykazujący niską motywację do nauki, zdrowego stylu życia i kultury zachowania.
5. Zajęcia projektowe: "Mistrz Laboratorium"  zajęcia będą realizowane metodą projektu, skierowane do najzdolniejszych uczniów, którzy będą mieli możliwość dalszego rozwoju poprzez wykorzystanie ich twórczych umiejętności.
6. Podsumowaniem półtorarocznej pracy będzie festiwal nauki kończący cały projekt "Widzę i rozumiem".

Dzięki zastosowaniu rozwiązania zostaną wprowadzone nowe metody nauczania prowadzące do wzrostu motywacji do nauki uczniów szkół gimnazjalnych.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły gimnazjalne. Wsparcie skierowane jest do uczniów (przede wszystkim z klas I) i nauczycieli tego typu szkół. Proponowane rozwiązanie może być także przydatne dla administracji samorządowej w rozwiązywaniu szerszego problemu braku motywacji ze strony uczniów do nauki.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Izraela, Home of Education and Sciences – High School of Jaijluya. Szkoła stale nawiązuje kontakty z uniwersytetami i instytucjami zagranicznymi z całego świata w celu pozyskiwania sprzętu i nieustannego podnoszenia jakości kształcenia nauczycieli. 

Dzięki współpracy ponadnarodowej, nastąpiła wymiana doświadczeń pomiędzy szkołą z Izraela i szkołą polską w zakresie metod pracy z uczniami i sposobów ich motywowania do pracy. Zostanie zaadaptowana metoda pracy dotycząca organizacji i metod nauczania przedmiotów ścisłych oraz metod wychowawczych.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Broszura opisująca metody pracy szkoły w Izraelu.
Beneficjent:
  • Gmina Sulechów
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka projektowa.pdf
Strona www:

www.sulechow.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany