Czas na staż – regionalny program staży dla uczniów szkół zawodowych w niemieckich przedsiębiorstwach
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Administracja samorządowa
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
- Szkoły zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostosowana do potrzeb rynku pracy oferty edukacyjnej szkół zawodowych w województwie podlaskim, kształcących w branżach strategicznych dla tego regionu (spożywcza, turystyczna, maszynowa i budowlana) w zakresie praktycznych zdolności absolwentów tych szkół. W małych firmach (MŚP, rzemiosło) większy nacisk kładzie się na praktyczne kompetencje zawodowe pracowników, niż na ich wiedzę ogólną, dlatego wdrażanie systemów edukacyjnych uwzględniających naukę zawodu z udziałem przedsiębiorców jest dziś kluczowym instrumentem dostosowywania kwalifikacji uczniów szkół zawodowych do potrzeb lokalnych rynków pracy.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, przygotowane we współpracy z partnerem niemieckim podręczniki wdrożeniowe Dualnego Systemu Kształcenia dla branży turystycznej, spożywczej, maszynowej i budowlanej, ma na celu podniesienie kompetencji praktycznych uczniów szkół zawodowych w branżach strategicznych poprzez staże w niemieckich przedsiębiorstwach. Równolegle nastąpi podniesienie kompetencji pracowników szkoły (kadra dydaktyczno-administracyjna) w zakresie organizacji Dualnego Systemu Kształcenia w szkole zawodowej. Nadrzędnym celem projektu jest wdrożenie Dualnego Systemu Kształcenia w 20 szkołach zawodowych w branżach strategicznych z zastosowaniem wypracowanych produktów projektu oraz rozwiązań niemieckich z udziałem podlaskich przedsiębiorców.
Przygotowane podręczniki zawierają szczegółowe informacje na temat wdrożenia Dualnego Systemu Kształcenia w poszczególnych branżach, opisują wybrane najlepsze praktyki z systemu niemieckiego, pokazują jak należy nawiązywać współpracę, jakie są formy współpracy szkoły i przedsiębiorstw, możliwe do osiągnięcia korzyści, jak również instruktaż wdrożenia kształcenia dualnego w poszczególnych branżach.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły zawodowe. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli tego typu szkół. Na zastosowaniu rozwiązania skorzystają także przedsiębiorcy, którzy uzyskają wykwalifikowanych (zarówno teoretycznie, jak i praktycznie) absolwentów. Ponadto pracodawcy, rzemieślnicy z otoczenia szkoły zawodowej, uzyskają wiedzę w zakresie wdrażania Dualnego Systemu Kształcenia.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera niemieckiego, HANSE-PARLAMENNT E.V. Jest to stowarzyszenie 450 izb rzemieślniczych z basenu Morza Bałtyckiego – instytucja z największym w Europie doświadczeniem we wdrażaniu i rozwoju Dualnego Systemu Kształcenia.
Współpraca ponadnarodowa stanowi kluczowy element praktycznego przygotowania szkół do wdrożenia Dualnego Systemu Kształcenia w oparciu o najlepsze europejskie rozwiązania. Cztery podręczniki wdrożeniowe DSK dla branży turystycznej, spożywczej, maszynowej i budowlanej będą wsparciem dla 20 szkół zawodowych biorących udział w projekcie oraz dla kolejnych szkół zawodowych w rozwoju współpracy z pracodawcami, a tym samym w podnoszeniu jakości kształcenia zawodowego i dostosowaniu oferty edukacyjnej do potrzeb regionalnego rynku pracy.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Cztery podręczniki wdrożeniowe Dualnego Systemu Kształcenia dla branży turystycznej, spożywczej, maszynowej i budowlanej.
- Opracowanie: "Dobre Praktyki w zakresie Dualnego Systemu Kształcenia".
- Instruktaż dla szkół zawodowych w zakresie wdrażania Dualnego Systemu Kształcenia z uwzględnieniem niemieckich dobrych praktyk.
- Białostocka Fundacja Kształcenia Kadr
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany