Jakość, rozwój i współpraca
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Administracja samorządowa
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
- Szkoły zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem braku aktywnego wsparcia procesu nauczania w szkołach przez lokalnych przedsiębiorców. Szkoła co roku ma problemy ze znalezieniem miejsc odbywania praktyk zawodowych. Firmy niechętnie przyjmują uczniów, a jeśli już wyrażą wolę współpracy, to jest ona ograniczona do czynności porządkowych i prostych prac. Uczniowie nie mają szansy obsługi nowoczesnych maszyn i urządzeń, nie mają kontaktu z klientami, a wiedza uzyskana w szkole nie ma przełożenia na praktykę. W znacznym stopniu utrudnia to absolwentom wejście na rynek pracy i ogranicza ich możliwości zatrudnienia.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie – model współpracy szkoły zawodowej z pracodawcami przygotowany na podstawie rozwiązań stosowanych przez partnera hiszpańskiego, ma na celu zwiększenie zaangażowania pracodawców w proces kształcenia w Technikum Zawodowym Nr 9 w Białymstoku oraz wzrost efektywności kształcenia zawodowego w kontekście wymagań rynku pracy.
Wypracowane rozwiązanie obejmuje m.in. wdrożenie modelu, stworzenie sieci współpracy pomiędzy szkołą a przedsiębiorstwami (podpisanie umów na realizację praktyk uwzględniających szkolny program nauczania); staże dla uczniów; ewaluację modelu.
Model będzie dostosowany do potrzeb i możliwości technikum zawodowego, a przede wszystkim do wymogów podlaskich pracodawców z uwzględnieniem zapotrzebowania na kierunki kształcenia dla branż kluczowych dla rozwoju regionu.
Dzięki zastosowaniu rozwiązania nastąpi włączenie się pracodawców w proces kształcenia, co przełoży się na wzrost jakości kształcenia praktycznego prowadzonego w szkole, jak i w firmach podczas praktyk i staży. Praktyki uczniowskie będą odbywać się w oparciu o program opracowany wspólnie z pracodawcami. Ścisła współpraca szkoły z przedsiębiorcami umożliwi nabycie pożądanych przez pracodawców umiejętności zawodowych przyszłych pracowników. Przewidywanym efektem projektu będzie także stworzenie sieci współpracujących firm, które będą uczestniczyć w pracy szkoły. Taki model jest stosowany w szkole partnera projektu i daje rzeczywiste możliwości zastosowania teorii w praktyce w środowisku pracy.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły zawodowe. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli tego typu szkół. Na zastosowaniu rozwiązania skorzystają także przedsiębiorcy, którzy uzyskają wykwalifikowanych teoretycznie i praktycznie, absolwentów.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Hiszpanii, IEFPS Armeria Eskola. Jest to szkoła kształcenia zawodowego posiadająca 100-letnią historię. Szkoła, oprócz edukacji młodzieży, posiada szeroką ofertę usług adresowanych do lokalnego biznesu, kursy dla bezrobotnych, kursy dla kadry pracowniczej firm i analizy rynku. Placówka współpracuje z wiodącymi na rynku europejskim firmami oraz centrami technologicznymi.
Dzięki współpracy ponadnarodowej z partnerem hiszpańskim możliwe będzie podniesienie jakości i efektywności kształcenia zawodowego w Technikum Zawodowym nr 9 w Białymstoku.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Model współpracy, będący adaptacją rozwiązań stosowanych przez partnera hiszpańskiego.
- Raport z ewaluacji modelu współpracy z pracodawcami.
- Staże uczniów u polskich pracodawców.
- Miasto Białystok/ Zespół Szkół Technicznych im. gen. W. Andersa
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany