Jakość, rozwój i współpraca

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Miasto Białystok/ Zespół Szkół Technicznych im. gen. W. Andersa
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Placówki oświatowe
  • Pracodawcy
  • Przedsiębiorcy
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem braku aktywnego wsparcia procesu nauczania w szkołach przez lokalnych przedsiębiorców. Szkoła co roku ma problemy ze znalezieniem miejsc odbywania praktyk zawodowych. Firmy niechętnie przyjmują uczniów, a jeśli już wyrażą wolę współpracy, to jest ona ograniczona do czynności porządkowych i prostych prac. Uczniowie nie mają szansy obsługi nowoczesnych maszyn i urządzeń, nie mają kontaktu z klientami, a wiedza uzyskana w szkole nie ma przełożenia na praktykę. W znacznym stopniu utrudnia to absolwentom wejście na rynek pracy i ogranicza ich możliwości zatrudnienia. 

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie – model współpracy szkoły zawodowej z pracodawcami przygotowany na podstawie rozwiązań stosowanych przez partnera hiszpańskiego, ma na celu zwiększenie zaangażowania pracodawców w proces kształcenia w Technikum Zawodowym Nr 9 w Białymstoku oraz wzrost efektywności kształcenia zawodowego w kontekście wymagań rynku pracy.

Wypracowane rozwiązanie obejmuje m.in. wdrożenie modelu, stworzenie sieci współpracy pomiędzy szkołą a przedsiębiorstwami (podpisanie umów na realizację praktyk uwzględniających szkolny program nauczania); staże dla uczniów; ewaluację modelu.

Model będzie dostosowany do potrzeb i możliwości technikum zawodowego, a przede wszystkim do wymogów podlaskich pracodawców z uwzględnieniem zapotrzebowania na kierunki kształcenia dla branż kluczowych dla rozwoju regionu.

Dzięki zastosowaniu rozwiązania nastąpi włączenie się pracodawców w proces kształcenia, co przełoży się na wzrost jakości kształcenia praktycznego prowadzonego w szkole, jak i w firmach podczas praktyk i staży. Praktyki uczniowskie będą odbywać się w oparciu o program opracowany wspólnie z pracodawcami. Ścisła współpraca szkoły z przedsiębiorcami umożliwi nabycie pożądanych przez pracodawców umiejętności zawodowych przyszłych pracowników. Przewidywanym efektem projektu będzie także stworzenie sieci współpracujących firm, które będą uczestniczyć w pracy szkoły. Taki model jest stosowany w szkole partnera projektu i daje rzeczywiste możliwości zastosowania teorii w praktyce w środowisku pracy.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły zawodowe. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli tego typu szkół. Na zastosowaniu rozwiązania skorzystają także przedsiębiorcy, którzy uzyskają wykwalifikowanych teoretycznie i praktycznie, absolwentów.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Hiszpanii, IEFPS Armeria Eskola. Jest to szkoła kształcenia zawodowego posiadająca 100-letnią historię. Szkoła, oprócz edukacji młodzieży, posiada szeroką ofertę usług adresowanych do lokalnego biznesu, kursy dla bezrobotnych, kursy dla kadry pracowniczej firm i analizy rynku. Placówka współpracuje z wiodącymi na rynku europejskim firmami oraz centrami technologicznymi.

Dzięki współpracy ponadnarodowej z partnerem hiszpańskim możliwe będzie podniesienie jakości i efektywności kształcenia zawodowego w Technikum Zawodowym nr 9 w Białymstoku. 


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Model współpracy, będący adaptacją rozwiązań stosowanych przez partnera hiszpańskiego.

  • Raport z ewaluacji modelu współpracy z pracodawcami.

  • Staże uczniów u polskich pracodawców.
Beneficjent:
  • Miasto Białystok/ Zespół Szkół Technicznych im. gen. W. Andersa
Fiszka projektowa: application/zipFiszka projektowa.docx
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany