Energia odnawialna szansą Suwalszczyzny
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Administracja samorządowa
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
- Szkoły zawodowe
Obecne trendy rozwoju gospodarczego wskazują na konieczność zwiększania produkcji energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych. Inwestycje w "zieloną energię" dają szansę na rozwój nowych miejsc pracy. Absolwenci szkół zawodowych posiadają zadawalające przygotowanie teoretyczne, jednak w trakcie nauki nie mają bezpośredniego kontaktu z realnymi urządzeniami wykorzystywanymi w obszarze odnawialnych źródeł energii (OZE), co niekorzystnie przekłada się na możliwość znalezienia pracy w ramach wyuczonej specjalizacji.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy współpracy z partnerami szwedzkimi i niemieckimi, odpowiada na zapotrzebowanie rynkowe i obejmuje powstanie Szkolnego Laboratorium Odnawialnych Źródeł Energii oraz wprowadzenie nowych kierunków nauczania w szkole: technik energetyk oraz technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły zawodowe, kształcące w specjalnościach: technik energetyk oraz technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli tego typu szkół. Na zastosowaniu rozwiązania skorzystają także przedsiębiorcy, którzy uzyskają absolwentów przygotowanych do pracy zarówno pod względem teoretycznym, jak i praktycznym.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnerów ze Szwecji i Niemiec – Kompetenz Zentrum Energie Karlsruhe (Niemcy) oraz ZaDar AB (Szwecja). Instytucje partnerskie zrzeszają firmy/jednostki naukowe, realizują szkolenia, audyty energetyczne, prowadzą konsultacje w zakresie budowy/doboru urządzeń w obszarze odnawialnych źródeł energii.
Wieloletnie doświadczenie w dziedzinie "zielonej energii" jakim dysponują partnerzy ponadnarodowi, umożliwia uczestnikom projektu zapoznanie się z nowoczesnymi rozwiązaniami wypracowanymi w krajach partnerów. Praktyki u zagranicznych pracodawców, wykłady na uczelniach wyższych, zapoznanie się z systemami szkolnictwa to elementy, które ułatwią adaptowanie nowych rozwiązań, wpłyną na wzrost wiedzy uczestników projektu w zakresie odnawialnych źródeł energii, języków obcych.
Współpraca ponadnarodowa przyczyni się zatem do opracowania autorskich programów nauczania z dziedziny OZE co w przyszłości przyniesie wymierne korzyści dla szkół, uczniów i przedsiębiorców w postaci wprowadzenia w szkołach ponadgimnazjalnych dwóch nowych kierunków kształcenia. Budowa Szkolnego Laboratorium Odnawialnych Źródeł Energii nie byłaby możliwa bez przekazanych przez partnerów doświadczeń oraz informacji.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Budowa Szkolnego Laboratorium Odnawialnych Źródeł Energii.
- Wniosek o wprowadzenie nowych kierunków nauczania w szkole: technik energetyk oraz technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.
- Wschodnia Agencja Rozwoju Sp. z o.o.
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany