Uczę się w praktyce

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
Beneficjent: TOP-PROJEKT – Krzysztof Derbiszewski
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Osoby pracujące
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Placówki oświatowe
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niewystarczającego poziomu umiejętności praktycznych uczniów kształcących się w szkołach zawodowych.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, nowy program nauczania na kierunkach: technik hotelarstwa, technik żywienia oraz pracownik pomocniczy obsługi hotelowej, ma na celu zmodernizowanie procesu nauczania ww. kierunków.Dzięki niemu uczniowie zyskają praktyczne umiejętności, a tym samym zwiększą swoje szanse na zatrudnienie na lokalnym rynku pracy.

Projekt "Uczę się w praktyce" zakłada pomoc w podniesieniu poziomu umiejętności praktycznych, posługiwania się językiem obcym i nabyciu praktyki zawodowej przez uczniów objętych wsparciem, poprzez uczestnictwo w zajęciach w ramach firmy ćwiczeniowej oraz praktykę zawodową na terenie Niemiec.

Wypracowane rozwiązanie obejmuje praktyczną naukę zawodu jako część procesu kształcenia zawodowego. Wszyscy uczniowie objęci zostaną doradztwem zawodowym wraz ze zbudowaniem Indywidualnego Planu Działania. Dalej uczyć się będą i pracować w firmie ćwiczeniowej (hotel i restauracja) przez okres 9 miesięcy. Będą obejmować stanowiska w hotelu (recepcjonista, obsługa gościa oraz obsługa pokoi) oraz w restauracji (kucharz, pomocnik kucharza, kelner, barman). Każdy uczeń przejdzie przez wszystkie działy w swojej specjalności.

Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły zawodowe. Projekt zakłada, że działania przeznaczone będą dla uczniów techników hotelarstwa oraz żywienia. Wsparcie skierowane też będzie do nauczycieli wiodących przedmiotów zawodowych oraz trenerów zawodu. Na zastosowaniu rozwiązania skorzystają także przedsiębiorcy, którzy uzyskają wykwalifikowanych absolwentów oraz lokalne samorządy, dzięki możliwości wzbogacania programów nauki w szkolnictwie zawodowym, co pozytywnie wpłynie na kształtowanie jakości szkolnictwa zawodowego.

Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Niemiec, QualifizierungsCentrum der Wirtschaft GmbH, która specjalizuje się w szkolnictwie zawodowym, organizowaniu doradztwa i różnego rodzaju kursów, współpracując w realizacji wielu projektów z przedsiębiorstwami na terenie Niemiec. Wiele projektów jest realizowanych we współpracy z partnerami z zagranicy, w tym z Polski.

Dzięki współpracy ponadnarodowej z partnerem niemieckim możliwe będzie zastosowanie sprawdzonych rozwiązań niemieckich w zakresie kształcenia zawodowego.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Programy nauczania na kierunkach: technik hotelarstwa, technik żywienia oraz pracownik pomocniczy obsługi hotelowej, wypracowane we współpracy z partnerem niemieckim.
Załącznik: application/zipProdukt WP.zip
Beneficjent:
  • TOP-PROJEKT-Krzysztof Derbiszewski
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka projektowa.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany