Targi przyszłością regionu

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Placówki oświatowe
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niewystarczającej współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorcami. Zaproponowane w projekcie narzędzie, wypracowane przy współpracy z partnerem z Danii, czyli nowatorska metoda nauczania "Value Chain", ma na celu zwiększenie szans młodzieży na rynku pracy poprzez jej udział w dodatkowych kursach i praktykach zawodowych oraz nawiązanie współpracy z przedsiębiorcami.

"Value chain" (łańcuch wartości) to jedna z koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem, szeroko stosowania w praktyce gospodarczej od lat 80. XX wieku. Koncepcja łańcucha wartości implikuje postrzeganie przedsiębiorstwa jako całości wszystkich zadań i działań, które jednostka gospodarcza realizuje w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Należy je traktować jako układ funkcji tworzących wartość dodaną, mający duży wpływ na przewagę strategiczną i konkurencyjność przedsiębiorstwa1.

W ramach rozwiązania zorganizowano szereg działań adresowanych do uczniów szkół zawodowych, m.in.: warsztaty, szkolenia, zajęcia pozalekcyjne, kursy zawodowe związane z branżą targową, targi edukacyjne organizowane przez młodzież w szkole i stoisko targowe na targach edukacyjnych organizowanych w ramach Targów Kielce oraz Biznes Forum – spotkania z udziałem przedsiębiorców, osób związanych z branżą targową oraz ekspertów z Danii.

W ramach projektu przewidziano takie działania, jak:

  • Warsztat Trening kreatywności
    W ramach warsztatu odbywają się wykłady, dyskusje moderowane i ćwiczenia pozwalające na nabycie umiejętności kreatywnego myślenia, przedsiębiorczości oraz umiejętności organizacyjnych. Zajęcia pobudzą wyobraźnię i motywację do działania i rozwijania potencjału twórczego.

  • Szkolenie Marketing Targowy
    Uczniowie poznają specyfikę organizowania targów (poznają takie zagadnienia jak: rodzaje imprez targowych, przygotowanie wystąpienia targowego, analiza materiałów potargowych, analiza oferty targowej, promocja efektu udziału w targach oraz wybór imprez i ich usytuowanie w planie promocji)

  • Kursy zawodowe związane z branżą targową (grafika multimedialna, planowanie i organizacja eventów, aranżacja przestrzeni wystawowych /Visual Merchandising/, obsługa techniczna i montaż stoiska z elementami BHP, Profesjonalna/-y hostessa/host)
  • Wdrożenie metody "Value Chain"
    Przez cały okres realizacji projektu będzie odbywał się coaching, który ma na celu motywowanie uczniów i monitorowanie ich postępów. Coach będzie nadzorował organizację targów, przeprowadzając spotkania organizacyjne i podsumowujące targi.

Wdrożone rozwiązanie wzbogaciło wiedzę i umiejętności uczniów, a dodatkowo, poprzez realizację projektu, przyczyniło się do rozwoju bazy dydaktycznej placówki. Dzięki zastosowaniu rozwiązania wzmocniono współpracę placówki z przedsiębiorstwami.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez uczniów i nauczycieli szkół zawodowych, kształcących się w zakresie przygotowania i organizowania targów. Wsparcie skierowane jest do szkół ponadagimnazjalnych, które prowadzą lub chcą wprowadzić podobne metody w kształceniu młodzieży w zawodach: informatyk, logistyk, ekonomista, obsługa reklamy i hotelarstwo.

Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenie partnera z Danii, VIA Teko Design & Business, VIA University College z Danii. 

Dzięki współpracy ponadnarodowej uczestnicy projektu mieli okazję w zapoznać się ze wszystkimi aspektami związanymi z przygotowywaniem i realizacją imprez targowych.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Metoda nauczania "Value Chain"

 

1Informacja na podstawie ZESZYTY NAUKOWE UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO nr ŹŹ Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr ŚŚ (2014), Koncepcja łańcucha wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Tomasz Rojek.

Załącznik: application/zipProdukt WP.zip
Beneficjent:
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany