Przyszłość edukacji zawodowej – lokalne partnerstwo na rzecz zwiększenia adaptacyjności nauczycieli zawodowych
- Adaptacyjność
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Administracja samorządowa
- Instytucje otoczenia biznesu
- Instytucje rynku pracy
- Instytucje szkoleniowe
- Organizacje zawodowe i gospodarcze
- Placówki oświatowe
- Przedsiębiorcy
- Szkoły zawodowe
- Związki zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznej liczby narzędzi wspierających funkcjonowanie placówek oświatowych kształcących na poziomie zawodowym. Kolejnym wyzwaniem w tym obszarze jest podnoszenie kompetencji nauczycieli w celu ich dopasowania do aktualnej sytuacji na rynku pracy i zminimalizowania ryzyka utraty zatrudnienia.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie to model modernizacji szkół zawodowych, który obejmuje zestaw publikacji oraz rekomendacji formalno-prawnych, wypracowanych we współpracy z partnerem ponadnarodowym z Niemiec. Dla wdrażania założeń modelu kluczowe jest zawiązanie partnerstwa międzysektorowego z udziałem związków zawodowych, organizacji pracodawców oraz organów prowadzących szkoły zawodowe.
Kto może skorzystać:
Wsparcie w ramach projektu jest skierowane do nauczycieli zawodowych oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu. Rozwiązanie może być stosowane przez organy prowadzące szkoły zawodowe oraz kadrę administracyjną szkół zawodowych, zaś w sposób pośredni przez przedsiębiorstwa, organizacje pracodawców, związki zawodowe, administrację samorządową, instytucje otoczenia biznesu, instytucje rynku pracy, instytucje szkoleniowe.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie zostanie wykorzystane wieloletnie doświadczenie Parlamentu Hanzeatyckiego, organizacji zrzeszającej izby rzemieślnicze, izby przemysłowo-handlowe oraz instytucje wspierające małe i średnie przedsiębiorstwa z krajów nadbałtyckich, w tym z Polski. Do głównych zadań należy wzmacnianie konkurencyjności regionu nadbałtyckiego, wspieranie współpracy oraz świadomości i tożsamości terytorialnej oraz promocja rzemiosła.
Współpraca ponadnarodowa w ramach projektu obejmie w szczególności adaptację do warunków polskich dobrych praktyk współpracy lokalnej na rzecz modernizacji i promowania szkolnictwa zawodowego. W ramach projektu odbędzie się zagraniczna wizyta studyjna w siedzibie partnera, warsztaty dotyczące rozwiązań formalno-prawnych adresowanych do nauczycieli zawodowych oraz warsztaty wsparcia doradczo-edukacyjnego dla nauczycieli zagrożonych bezrobociem. Wnioski wypracowane w toku realizacji projektu, zostaną zaprezentowane w ramach publikacji podsumowujących.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Publikacja pn. "Przyszłość Edukacji Zawodowej – metody modernizacji szkół i zwiększania adaptacyjności pracowników" – opisuje dobre praktyki europejskie w zakresie modernizacji szkolnictwa zawodowego
- Publikacja pn. "Przyszłość Edukacji Zawodowej – kierunki reorientacji i nowe obszary aktywności zawodowej nauczycieli zawodu" – opisuje dobre praktyki europejskie w zakresie zwiększania adaptacyjności nauczycieli zatrudnionych w szkołach zawodowych
- Film promocyjno-edukacyjny pn. "ZAWÓD to PRESTIŻ – Przyszłość szkolnictwa zawodowego w Europie"
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany