Przyszłość edukacji zawodowej – lokalne partnerstwo na rzecz zwiększenia adaptacyjności nauczycieli zawodowych

Obszar wsparcia:
  • Adaptacyjność
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Izba Rzemieślnicza i Przedsiębiorczości
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Instytucje otoczenia biznesu
  • Instytucje rynku pracy
  • Instytucje szkoleniowe
  • Organizacje zawodowe i gospodarcze
  • Placówki oświatowe
  • Przedsiębiorcy
  • Szkoły zawodowe
  • Związki zawodowe
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznej liczby narzędzi wspierających funkcjonowanie placówek oświatowych kształcących na poziomie zawodowym. Kolejnym wyzwaniem w tym obszarze jest podnoszenie kompetencji nauczycieli w celu ich dopasowania do aktualnej sytuacji na rynku pracy i zminimalizowania ryzyka utraty zatrudnienia. 

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie to model modernizacji szkół zawodowych, który obejmuje zestaw publikacji oraz rekomendacji formalno-prawnych, wypracowanych we współpracy z partnerem ponadnarodowym z Niemiec. Dla wdrażania założeń modelu kluczowe jest zawiązanie partnerstwa międzysektorowego z udziałem związków zawodowych, organizacji pracodawców oraz organów prowadzących szkoły zawodowe.


Kto może skorzystać:

Wsparcie w ramach projektu jest skierowane do nauczycieli zawodowych oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu. Rozwiązanie może być stosowane przez organy prowadzące szkoły zawodowe oraz kadrę administracyjną szkół zawodowych, zaś w sposób pośredni przez przedsiębiorstwa, organizacje pracodawców, związki zawodowe, administrację samorządową, instytucje otoczenia biznesu, instytucje rynku pracy, instytucje szkoleniowe.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie zostanie wykorzystane wieloletnie doświadczenie Parlamentu Hanzeatyckiego, organizacji zrzeszającej izby rzemieślnicze, izby przemysłowo-handlowe oraz instytucje wspierające małe i średnie przedsiębiorstwa z krajów nadbałtyckich, w tym z Polski. Do głównych zadań należy wzmacnianie konkurencyjności regionu nadbałtyckiego, wspieranie współpracy oraz świadomości i tożsamości terytorialnej oraz promocja rzemiosła.

Współpraca ponadnarodowa w ramach projektu obejmie w szczególności adaptację do warunków polskich dobrych praktyk współpracy lokalnej na rzecz modernizacji i promowania szkolnictwa zawodowego. W ramach projektu odbędzie się zagraniczna wizyta studyjna w siedzibie partnera, warsztaty dotyczące rozwiązań formalno-prawnych adresowanych do nauczycieli zawodowych oraz warsztaty wsparcia doradczo-edukacyjnego dla nauczycieli zagrożonych bezrobociem. Wnioski wypracowane w toku realizacji projektu, zostaną zaprezentowane w ramach publikacji podsumowujących.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Publikacja pn. "Przyszłość Edukacji Zawodowej – metody modernizacji szkół i zwiększania adaptacyjności pracowników" – opisuje dobre praktyki europejskie w zakresie modernizacji szkolnictwa zawodowego

  • Publikacja pn. "Przyszłość Edukacji Zawodowej – kierunki reorientacji i nowe obszary aktywności zawodowej nauczycieli zawodu" – opisuje dobre praktyki europejskie w zakresie zwiększania adaptacyjności nauczycieli zatrudnionych w szkołach zawodowych

  • Film promocyjno-edukacyjny pn. "ZAWÓD to PRESTIŻ – Przyszłość szkolnictwa zawodowego w Europie"
Załącznik: application/zipProdukt WP.zip
Beneficjent:
  • Izba Rzemieślnicza i Przedsiębiorczości
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany