BLP - rozwijanie potencjału uczenia się

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół podstawowych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół podstawowych
  • Szkoły
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niskich kompetencji matematycznych, informatycznych oraz posługiwania się językiem obcym przez uczniów szkół podstawowych. Występuje u nich coraz powszechniejsze zjawisko społeczne niskiej motywacji do nauki, brak wiary w sens uczenia się. Uczniom nie zapewnia się dostatecznej liczby i jakości zajęć wyrównawczych, a także opieki psychologicznej.

Wypracowanym we współpracy z partnerem z Wielkiej Brytanii rozwiązaniem jest koncepcja BLP (Building Learning Power)1, która ma na celu poprawę jakości kształcenia na etapie szkoły podstawowej.

Rozwiązanie obejmuje adaptację metod opartych o koncepcję BLP realizowanych w postaci zajęć dodatkowych, opiekę psychologiczną oraz szkolenia nauczycieli i polskie opracowanie pt.: "My learning Log". Koncepcja BLP wskazuje jakie predyspozycje w uczeniu się należy kształcić, by rozwijać kompetencje kluczowe i przygotowywać uczniów do dobrego funkcjonowania teraz i w przyszłości. Koncepcja zakłada taką edukację, która wychodząc od kompetencji społecznych i obywatelskich pozwala realizować się zgodnie z własnymi możliwościami i zainteresowaniami. Jej celem jest zmiana roli szkoły – jako instytucji, która przekazuje wiedzę – na instytucję, która pozwoli jej wychowankom na funkcjonowanie w przyszłości. BLP wskazuje następujące umiejętności:

  • w zakresie poznawczego aspektu uczenia się – zaradność i pomysłowość (wyobraźnia, tworzenie połączeń, dociekliwość, argumentowanie, wykorzystywanie zasobów);
  • emocjonalny aspekt uczenia się – wytrwałość (zaabsorbowanie, umiejętność koncentracji, spostrzegawczość, wytrzymałość);
  • strategiczny aspekt uczenia się – refleksyjność (planowanie, zmiana, poprawianie /rewidowanie/, dokonywanie wyborów);
  • społeczny aspekt uczenia się – odwzajemnianie (współpraca, współzależność, naśladowanie, empatia i słuchanie).

Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły podstawowe. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli tego typu szkół. Dzięki zastosowaniu rozwiązania skorzystają także przedsiębiorcy, uzyskujący w przyszłości wykwalifikowaną i zmotywowaną do pracy młodzież.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Wielkiej Brytanii, St John’s Church School, szkoły z wieloletnią tradycją.

Dzięki współpracy ponadnarodowej nastąpi wymiana informacji i doświadczeń z brytyjskim partnerem i adaptacja jego rozwiązań (koncepcja Building Learning Power) do polskich warunków. W konsekwencji nastąpi podniesienie jakości usług edukacyjnych w polskich placówkach edukacyjnych.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Opracowana i wdrożona w szkole koncepcja BLP (Building Learning Power).

1Więcej informacji pod adresem: http://snep.edu.pl/spesnep/publikacje/BLP

Beneficjent:
  • Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany