Mój nowy zawód w zielonej gospodarce

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Świętokrzyskie Centrum Innowacji i Transferu Technologii Sp. z o.o.
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Placówki oświatowe
  • Szkoły
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostosowania praktycznych kwalifikacji zawodowych uczniów szkół regionu świętokrzyskiego do lokalnego rynku pracy, zmieniającego się wraz ze wzrostem liczby przedsiębiorstw związanych z odnawialnymi źródłami energii. Szkoły w niewielkim zakresie współpracują z lokalnymi przedsiębiorstwami i konieczne jest wprowadzenie narzędzi, które pozwalają zminimalizować ten problem.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie dotyczy poznania nowych technik nauczania z zakresu Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) oraz wdrożenia modelu współpracy szkoły zawodowej z przedsiębiorstwami z dziedziny OZE i poznania ścieżki edukacyjnej wypracowanej przez partnera zagranicznego, co ma na celu zmniejszenie dysproporcji i wyrównanie szans edukacyjnych uczniów.

W ramach projektu zostanie zaadoptowana metoda "Solarteur-training", stosowana przez partnera ponadnarodowego z Austrii, która polega na odpowiednim zbilansowaniu teorii i praktyki w nauczaniu. Metoda ta stosowana jest w sieci szkół zawodowych w kilku krajach europejskich i koordynowana jest przez partnera ponadnarodowego. Poznanie metody odbywa się poprzez warsztaty, których celem jest dostosowanie kwalifikacji nauczycieli szkół zawodowych z regionu świętokrzyskiego do prowadzenia zajęć dotyczących OZE. Nauczyciele uczestniczących w projekcie, podczas zajęć prowadzonych przez przedstawiciela partnera ponadnarodowego, poznali mechanizmy współpracy szkoły z przedsiębiorstwem w zakresie doskonalenia systemu praktyk zawodowych uczniów, stosowane w pilotażowej metodzie nauczania dla szkół "Solarteur" w Austrii, które mogą zmodyfikować lub powielić i zastosować w szkołach w których nauczają. Nauczyciele biorący udział w warsztatach podnieśli także poziom kwalifikacji do prowadzenia zajęć z młodzieżą związanych z tematyką OZE. Cała wiedza zdobyta od partnera zagranicznego oraz poznane przykłady zastosowań, funkcjonowania i eksploatacji instalacji OZE są wykorzystywane przez nauczycieli w kształceniu uczniów na kierunku technik OZE. Efektem końcowym projektu będzie przygotowanie podręcznika na temat wdrażania nowej metody nauczania w zakresie Odnawialnych Źródeł Energii.

Efekty wdrożenia wypracowanego rozwiązania mogą korzystnie wpłynąć na zwiększenie skuteczności i efektywności nauczania w szkołach zawodowych z regionu świętokrzyskiego na kierunku technik OZE, a także na zwiększenie szans uzyskania przez uczniów zatrudnienia po zakończeniu edukacji.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjalne. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli tego typu szkół oraz rodziców, którzy muszą wesprzeć szkołę w przezwyciężaniu niechęci i braku motywacji do nauki u uczniów. Pośrednio skorzystają także pracodawcy, którzy w efekcie zastosowanych rozwiązań uzyskają wykwalifikowanych potencjalnych pracowników.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Austrii, Europäische Zentrum für Erneuerbare Energie (Europejskie Centrum Odnawialnej Energii - EEE). Centrum istnieje od 1996 roku. Powstało jako stowarzyszenie mające na celu przekształcenie najbiedniejszej gminy w Austrii, w „mekkę” energii odnawialnej. Cel ten został osiągnięty i w 2002 roku powstała EEE GmbH, jako spółka innowacyjno-technologiczna z większościowym kapitałem miasta. EEE rozwija zrównoważone, regionalne i lokalne podejście do oszczędzania energii oraz wykorzystania i produkcji energii odnawialnej.

Dzięki współpracy ponadnarodowej z partnerem austriackim nastąpi poznanie nowych technik nauczania z zakresu OZE, poprzez wdrożenie metody "Solarteur-Training" (wdrożenie modelu współpracy szkoły zawodowej z przedsiębiorstwami z dziedziny OZE, poznanie ścieżki edukacyjnej wypracowanej przez partnera zagranicznego).


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Podręcznik na temat wdrażania nowej metody nauczania "Solarteur–Training” w polskich szkołach i doświadczeń partnera zagranicznego z zakresu Odnawialnych Źródeł Energii, zawierający opis modelu współpracy szkoły zawodowej z przedsiębiorstwami z dziedziny OZE i poznanie ścieżki edukacyjnej wypracowanej przez partnera zagranicznego.
Beneficjent:
  • Świętokrzyskie Centrum Innowacji i Transferu Technologii Sp. z o.o.
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektu.doc
Strona www:

www.it.kielce.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany