Tradycja, przyszłość – niech połączy nas muzyka

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Pozostali nauczyciele
  • Pozostali uczniowie
  • Szkoły
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostosowania programów nauczania w szkołach muzycznych do wzorów europejskich, ujętych w europejskich strukturach ramowych kwalifikacji. W Polsce nadal obserwuje się niedobór programów wsparcia dla uczniów szkół artystycznych, którzy chcieliby w sposób pozaszkolny doskonalić swoje talenty i umiejętności.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie – 17 zmodernizowanych programów nauczania, 3 nowe programów nauczania oraz uruchomienie trzech nowych kierunków kształcenia – ma na celu podniesienie poziomu nauczania i jakości kształcenia w szkołach muzycznych. Dzięki tym programom rozbudowany zostanie warsztat szkoły, a w procesie edukacyjnym uwzględnione zostanie kształcenie interdyscyplinarne oraz rozwój kompetencji kluczowych uczniów w zakresie ekspresji kulturalnych (wyrażanie myśli, doświadczeń i emocji poprzez muzykę, performance, literaturę, sztuki wizualne, itp.). Celem wdrażanego rozwiązania jest także zwiększenie stopnia integracji programowej szkół, koncertowej i kulturowej między partnerem polskim i słowackim.

Opracowywane programy nauczania i kierunki kształcenia obejmują takie specjalności jak: skrzypce, wiolonczela, gitara, fagot, obój, puzon, tuba, akordeon, organy, fortepian. W tym celu organizowane są wyjazdy studyjne nauczycieli do Konserwatorium w Koszycach, konferencje oraz wspólne zajęcia warsztatowe dla nauczycieli i uczniów z nauczycielami z Konserwatorium w Koszycach, warsztaty basso continuo, solfeżowe (słuch), muzyki dawnej, muzyki rozrywkowej, warsztaty zespołów kameralnych, itp.

Z zastosowanego rozwiązania skorzysta nie tylko szkoła (podniesienie jakości pracy placówki, zwiększenie jej konkurencyjności i atrakcyjności), ale przede wszystkim jej absolwenci, gdyż dzięki bezpośredniemu kontaktowi z muzyką i kulturą krajów Unii Europejskiej uczniowie uzyskają lepsze efekty na egzaminie maturalnym i zawodowym, co otwiera im drogę do dalszej kariery zawodowej, a w konsekwencji zwiększa ich konkurencyjność na rynku pracy. Nauczyciele z kolei poznają nowe metody i technologie rzemiosła artystycznego – zostaną im bowiem udostępnione programy nauczania wykorzystywane w nauczaniu w szkole w Koszycach.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjalne. Wsparcie skierowane jest do nauczycieli i uczniów z tego typu szkół.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystuje się doświadczenia partnera ze Słowacji – Konserwatorium Muzycznego w Koszycach. Konserwatorium w Koszycach w 2011 roku obchodziło 60 lat swojego istnienia i stanowi istotny ośrodek kulturalny w całym regionie. 

Dzięki współpracy ponadnarodowej polscy realizatorzy i uczestnicy projektu poznali nowe metody i formy kształcenia muzycznego. Nastąpiła wymiana doświadczeń i informacji, niezbędnych do prac nad programami nauczania i uruchomienia nowych kierunków kształcenia.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • 17 zmodernizowanych programów nauczania
  • 3 nowe programy nauczania
  • 3 nowe kierunki kształcenia
Produkt współpracy ponadnarodowej jest dostępny pod adresem: http://kiw-pokl.org.pl/media/upload/produkty_pwp/f471/Produkty_WP.zip
Beneficjent:
  • Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

http://musi.cal.pl