Przyjazny Urząd – nowa jakość usług
- Dobre rządzenie
- projekt innowacyjny
- Administracja samorządowa
- Mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich, miast do 25 tys. mieszkańców
- Mieszkańcy miast
Nazwa rozwiązania: Platformy Monitorowania Usług Publicznych
Rozwiązanie wypracowane w projekcie miało stanowić odpowiedź na problem niskiego poziomu jakości rządzenia oraz niskiej jakości usług świadczonych przez samorząd.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie zakładało powstanie Platformy Monitorowania Usług Publicznych. Platforma miała być wystandaryzowanym mechanizmem badania efektywności usług publicznych w obszarze zarządzania na poziomie administracji samorządowej. Jej zawartość zakładała wsparcie jednostek administracji samorządowej (JST) w zakresie jakości zarządzania, jakości rządzenia (quality of governance) i jakości życia (quality of life); wyszukiwanie i porównywanie między sobą JST podobnych pod różnymi względami (np. powierzchnia JST, liczba mieszkańców JST, jakość zarządzania zasobami ludzkimi). Prowadzony w ten sposób benchmarking (np. w obrębie sąsiadujących ze sobą JST), dostępny dla wszystkich mieszkańców miał motywować poszczególne urzędy i władze JST do podnoszenia jakości świadczonych przez siebie usług i wykonywanych zadań publicznych.
Projekt odrzucony na etapie strategii wdrażania.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie zostało zaprojektowane z myślą o pracownikach jednostek samorządu terytorialnego oraz mieszkańcach terenów na których te jednostki działają.
Innowacyjność:
Narzędzie zakładało przeprowadzenie badań na temat pracowników urzędów szczebla wojewódzkiego, powiatowego i gminnego w przekroju wieku, liczby zatrudnionych w podziale na płeć, liczby stanowisk kierowniczych w podziale na płeć, awansów oraz udziału w szkoleniach. Do tej pory nie powstała oficjalna baza danych w tym zakresie. Platforma miała pozyskiwać szerszy zakres danych niż w dotychczas stosowanych narzędziach (np. Systemie Analiz Samorządowych).
Elementy składowe wstępnej wersji produktu:
- Formularz wprowadzania danych
Formularz składać się miał z ankiety internetowej oraz metody agregowania danych służących do obliczania wskaźników jakości JST.
- Moduł prezentacji danych dotyczących określonych JST
Moduł miał pozwalać na porównywanie ze sobą dowolnych jednostek samorządu terytorialnego oraz prezentowanie wyników porównania w formie wykresów, tabel, interaktywnych map.
- Formularz oceny jednostek samorządu terytorialnego przez interesariuszy
Formularz miał składać się z ankiety internetowej.
- Forum internetowe
Celem forum było wspieranie komunikacji między interesariuszami jednostek samorządu terytorialnego a ich pracownikami, skomunikowanie ze sobą różnych grup interesariuszy JST oraz rozszerzenie komunikacji między JST z całego kraju (np. dzielenie się propozycjami dobrych praktyk).
- Moduł promocji JST
Część platformy zakładała prezentowanie przez JST materiałów promocyjnych na temat mającej miejsce na ich terenie aktywności.
- Stowarzyszenie Rozwoju Aktywności Społecznej „TRIADA”
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI odrzucony na etapie strategii wdrażania