INDEKS – klucz do dobrej gminy
- Dobre rządzenie
- projekt innowacyjny
- Administracja
- Administracja samorządowa
- Administracja
- Administracja samorządowa
Rozwiązanie wypracowane w projekcie miało stanowić odpowiedź na problem bardzo dużego zróżnicowania poziomów i zakresów udostępnienia e-usług. Zróżnicowanie poziomów wdrożenia elektronicznej administracji, występuje nie tylko pomiędzy jednostkami różnych szczebli, ale przede wszystkim, pomiędzy jednostkami najniższego szczebla administracji publicznej, czyli urzędami gmin.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie zakładało powstanie interaktywnej platformy benchmarkingu, która pozwoliłaby na weryfikowanie i porównywanie wskaźnika stanu e-usług w urzędach gmin w całym kraju. Moderowana i oparta o scenariusze kooperacja gmin o najniższym współczynniku usieciowienia usług publicznych z gminami, których wyniki w tym obszarze były najwyższe, pozwoliłaby na zmniejszenie różnic modernizacyjnych pomiędzy tymi jednostkami samorządowymi. Platforma stałaby się narzędziem standaryzacji i ujednolicenia poziomu świadczenia i dostępności e-usług w urzędach gmin w całej Polsce. Indeksowanie miało uwzględniać wielkość oraz charakter poszczególnych gmin (wiejskich, wiejsko-miejskich i miejskich).
Projekt odrzucony na etapie strategii wdrażania.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie zostało zaprojektowane z myślą o samorządach lokalnych – urzędach gmin, a przed wszystkim miało być narzędziem pracy urzędników odpowiedzialnych za wdrażanie strategii e-administracji i rozwój e-usług.
Innowacyjność:
Przy dotychczasowym deficycie rozwiązań, z zakresu indeksowania gmin, utrudnione było doskonalenie technologii e-government, które wykorzystują doświadczenia innych jednostek samorządu terytorialnego. Metoda uczenia się poziomego, zaproponowana w projekcie, stanowić miała nowość wobec stosowanego do tej pory, w zakresie wdrażania e-usług, pionowego przepływu informacji (ze struktur centralnych „w dół”). Pionowy transfer informacji nie przyczynia się do ujednolicania i podnoszenia standardów świadczenia e-usług przez samorządy. Miało to być możliwe dzięki wykorzystaniu platformy benchmarkingu. Doskonalenie własnej działalności, przy wykorzystaniu doświadczeń innych urzędów gmin, odwołuje się do praktyki funkcjonowania urzędów, a nie jedynie do zbioru wytycznych, które często (choć wydają się racjonalne) nie przystają do rzeczywistych potrzeb urzędów gmin.
Elementy składowe wstępnej wersji produktu:
• Interaktywna platforma benchmarkingu
Platforma obejmowała następujące elementy: mapę z wynikami indeksowania; bazę wszystkich ekspertów zajmujących się informatyzacją gmin; bazę kontaktów do ekspertów zewnętrznych projektu; indywidualne konta przedstawicieli samorządu przystosowane do przekazywania zadań oraz tutoriali związanych z wypełnianiem celów projektowych.
• Indeks dobrej gminy
Indeks miał umożliwiać rzetelny oraz trafny pomiar jakości i poziomu upowszechniania e-usług. Zakładano, że analizie poddane zostaną wszystkie stopnie usieciowienia usług, a jej wyniki zestawione będą z innymi makro danymi z danego obszaru, w tym również z tymi opisującymi usługi świadczone „offline”.
- Fundacja Instytut Studiów Strategicznych
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI odrzucony na etapie strategii wdrażania