Świętokrzyski Nawigator Komunikacji i Partycypacji Społecznej w Kontekście Jakości Usług Publicznych

Obszar wsparcia:
  • Dobre rządzenie
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Agencja Rozwoju Regionalnego w Starachowicach
Odbiorcy:
  • Mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich, miast do 25 tys. mieszkańców
  • Mieszkańcy miast
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązaniaŚwiętokrzyski Nawigator Komunikacji i Partycypacji Społecznej

Rozwiązanie wypracowane w projekcie miało stanowić odpowiedź na problemy niskiego poziomu komercjalizacji usług publicznych, co wpływa na ich słąbą efektywność, a także niskiego poziomu wiedzy obywateli o możliwościach wpływania na decyzje dotyczące usług publicznych.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie zakładało powstanie Świętokrzyskiego Nawigatora Komunikacji i Partycypacji Społecznej. Istotą Nawigatora miało być wskazanie zależności miedzy potrzebami, oczekiwaniami i żądaniami wspólnoty samorządowej, czyli społeczności lokalnej, a działaniami władz tejże wspólnoty, tj. rady gminy i urzędu gminy w celu zapewnienia mieszkańcom właściwej jakości usług publicznych. Celem narzędzia było podniesienie jakości świadczonych usług publicznych, poprzez przeanalizowanie i przebadanie problemu komunikacji i partycypacji społecznej, jako czynnika warunkującego dostosowanie usług publicznych do potrzeb i oczekiwań ich odbiorców. Założono rozdzielenie dokonywanych badań na grupę samorządową i grupę reprezentatywnych organizacji społecznych dla danej społeczności lokalnej.

Projekt odrzucony na etapie strategii wdrażania.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie zostało zaprojektowane z myślą o pracownikach samorządowych; instytucjach korzystających z usług administracji samorządowej oraz mieszkańcach.


Innowacyjność:

Dotychczasowe działania traktowały problem komunikacji i partycypacji w sposób fragmentaryczny i wynikały jedynie z obligatoryjności określonych działań samorządu. Komunikacja i partycypacja była traktowane jako „skutek uboczny”, a nie zdefiniowany obszar eksploracji badawczej czy animacyjnej. Ograniczone środki finansowe natomiast negatywnie wpłynęły na kwestie animacji społeczeństwa obywatelskiego – świadomego uczestnika działań samorządu w zakresie usług publicznych, umiejscawiając obywatela w pozycji petenta, a nie kreatora polityki w tym obszarze. Natomiast Nawigator zakładał badanie problematyki komunikacji społecznej w kontekście jakości usług w odniesieni do organizacji społecznych jako przedstawicieli aktywnych i chcących wpływać na swoją sytuację obywateli.


Elementy składowe wstępnej wersji produktu:

  • Platforma internetowa

Platforma miała stanowić płaszczyznę dialogu społecznego w obszarze usług publicznych, scalającym dwie grupy: samorządowców i przedstawicieli organizacji społecznych. Miała składać się z: autoaktualizacji; modułów powalających na prowadzenie wideokonferencji, modułów automatycznie obrazujących wzrost poziom jakości usług publicznych i dość istotny z punktu widzenia wszystkich grup docelowych moduł e-lerningowy.

  • Katalog wskaźników komunikacji i partycypacji społecznej

Wskaźniki miały zobrazować poziom komunikacji społecznej i jej przełożenie na usługi publiczne.

  • Model strategii na rzecz komunikacji społecznej w kontekście usług publicznych

Model miał składać się ze wskazówek służących przygotowaniu Zindywidualizowanych (gminnych) Strategii Komunikacji i Partycypacji Społecznej. Strategie te miały być podstawą rozwoju gmin i zostać włączone do lokalnych planów rozwoju i innych dokumentów o charakterze strategicznym i pozwalać na ciągły wzrost poziomu komunikacji przyczyniając się do poprawy funkcjonowania gmin w wymiarze usług realizowanych dla mieszkańców.

Beneficjent:
  • Agencja Rozwoju Regionalnego w Starachowicach
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.farr.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI odrzucony na etapie strategii wdrażania