Skuteczność na rynku pracy to kompetencje zawodowe, język obcy i przedsiębiorczość
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Administracja samorządowa
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
- Szkoły zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niewystarczającego przygotowania zawodowego uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz ograniczonej aktywności zawodowej absolwentów tych szkół. Niewlieka znajomość języków obcych powoduje dodatkowo problemy dla szkoły z organizacją praktyk zawodowych poza granicami kraju. To z kolei sprawia, że istnieje duże zagrożenie znalezienia się absolwentów zasadniczych szkół zawodowych (ZSZ) w grupach będących w szczególnie niekorzystnej sytuacji na lokalnym rynku pracy.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie (publikacja pt. Raport z badania efektywności wdrożonych programów rozwojowych w ZSZ nr 1 im. Dr. Józefa Psarskiego w Ostrołęce oraz ZSZ nr 4 im. Adama Chętnika w Ostrołęce) miało na celu podwyższenie jakości oferty edukacyjnej, poprzez wprowadzenie do szkół nowych programów rozwojowych w zakresie odbywania praktyk zawodowych oraz nauki języka niemieckiego i przedsiębiorczości przy udziale partnera zagranicznego.
Publikacja zawiera porównania oraz analizę mocnych i słabych stron systemów polskiego i niemieckiego (ukształtowanego w Turyngii). W ramach projektu przygotowano ponadto opracowanie pt. Kształcenie zawodowe w Polsce i Niemczech - analiza i propozycje innowacyjnych programów rozwojowych dla ZSZ nr 1 im. J. Psarskiego w Ostrołęce oraz ZSZ nr 4 im. A. Chętnika w Ostrołęce. Wnioski z badań oraz powyższa analiza pozwoliły na sformułowanie rekomendacji w zakresie sposobu kształtowania programów rozwojowych ponadgimnazjalnych szkół zawodowych oraz stały się podstawą do sformułowania propozycji programów rozwojowych, które uwzględniają dodatkowe zajęcia oraz praktyki w Niemczech. Programy rozwojowe zostały przedstawione w tabelarycznej formie i zawierają cele, i opisy zadań do wykonania (podwyższenie kompetencji zawodowych, wzrost znajomości języka niemieckiego oraz przedsiębiorczości), formy ich realizacji oraz sposób przeprowadzenia zajęć.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły i placówki oświatowe kształcące na poziomie zawodowym, które organizują praktyki zagraniczne, przede wszystkim w Niemczech.
Wsparcie skierowane jest do szkół zawodowych (i uczniów kształcących się w tych placowkach), poprawiając jakość kształcenia zawodowego i jednocześnie, wzmacniając zdolności uczniów do zatrudnienia na lokalnym rynku pracy.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia partnera niemieckiego – EU-Consult, który realizował z innymi państwami pilotażowy projekt “Transnational-Dual”, którego celem było otwarcie Niemiec na dualną edukację. Zakłada ona połączenie nauki teoretycznej z praktyczną nauką zawodu, realizowaną przez młodych absolwentów ze szkół znajdujących się w partnerskich regionach.
W ramach projektu współpracowano z jednym z biur firmy w Turyngii - European Career Center Efrurt Europa Service, które zaczęło swoją działalność w 2003 r. Od 2008 r. są oni członkiem sieci „Europa Service” w Turyngii, która promuje transgraniczną i międzyregionalną współpracę. Proponują własne projekty w Turyngii poprzez program „Uczymy się na całe życie”. Szukają miejsc praktyk i staży w Europie, pomagają przedsiębiorstwom i szkołom z Europy w odnajdywaniu w Turyngii partnerów do współpracy. Zajmują się doradztwem i pośrednictwem w zakresie podjęcia pracy, kontynuacji edukacji, wizyt studyjnych i staży w Europie.
Poza zdobyciem bezpośredniego doświadczenia od partnera specjalizującego się edukacji dualnej, uczniowie mieli możliwość podwyższenia znajomości języka obcego, w połączeniu ze zdobyciem doświadczenia zawodowego na rynku niemieckim. Współpraca z partnerem rozpoczęła długofalową współpracę z organizacjami i przedsiębiorstwami niemieckimi na rzecz prowadzenia praktyk zawodowych.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Publikacja pt. Raport z badania efektywności wdrożonych programów rozwojowych w ZSZ Nr 1 im. Dr. Józefa Psarskiego w Ostrołęce oraz ZSZ Nr 4 im. Adama Chętnika w Ostrołęce.
- Opracowanie pt. Kształcenie zawodowe w Polsce i Niemczech - analiza i propozycje innowacyjnych programów rozwojowych dla ZSZ nr 1 im. J. Psarskiego w Ostrołęce oraz ZSZ nr 4 im. A. Chętnika w Ostrołęce, zawierające:
- analizę kształcenia zawodowego w Niemczech i w Polsce;
- analizę SWOT praktyk zawodowych w Polsce (na przykładzie ZSZ) oraz Turyngii (wyniki wizyty studyjnej);
- propozycję modelowych programów rozwojowych szkół.
- Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany