E-podręczniki szansą na rozwój szkolnictwa zawodowego w województwie lubelskim
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Kadra zarządzająca
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Pracodawcy
Nazwa rozwiązania: E-podręczniki dla uczniów szkół zawodowych kształcących się w branży budowlanej
Rozwiązanie odpowiada na problem braku e-podręczników do kształcenia zawodowego oraz systemowych rozwiązań przy ich tworzeniu, aktualizacji treści oraz dostosowywaniu ich do potrzeb gospodarki i pracodawców w poszczególnych zawodach. Rozwój gospodarki opartej na wiedzy wymaga, aby zmianom podlegały tak treści, jak i metody kształcenia. Te ostanie powinny być wspierane przez nowoczesne technologie i oparte na nich narzędzia, a umiejętność ich praktycznego wykorzystania powinna stanowić jedną z podstawowych kompetencji nauczycieli.
W ramach projektu wypracowano trzy e-podręczniki dla uczniów szkół zawodowych (zasadniczych i techników) kształcących się w zawodach: Technik budownictwa 311204, Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie 712905, Murarz-tynkarz 711204, które są aktualizowane we współpracy z pracodawcami z branży budowlanej. Ponadto istotnym elementem jest także Internetowa Platforma Internetowa (IPI), która zapewnia dostęp do materiałów dydaktycznych (opracowanych e-podręczników i materiałów dodatkowych pozyskiwanych od pracodawców) dla uczniów i nauczycieli. Istotną funkcjonalnością IPI jest system aktualizacji treści e-podręczników przez firmy związane z branżą budowlaną. IPI składa się z następujących części głównych: Edukacyjna – zawiera treści dydaktyczne; Sprawdzająca – posiada funkcjonalności umożliwiające weryfikację wiedzy poprzez quizy (sprawdziany, testy) z możliwością natychmiastowego sprawdzenia wyników; Multimedialna – zamieszczone tu są inne (nietekstowe) materiały edukacyjne (prezentacje, filmy itp.); Aktualizująca – umożliwia zamieszczenie, dodawanie treści rozbudowujących zawartość e-podręczników; Informacyjna – zamieszczone są tu wiadomości dotyczące projektu i jego realizacji.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie kierowane jest do nauczycieli zawodów w szkołach zawodowych i kierowników kształcenia zawodowego (praktycznego), jak również do pracodawców, których profil działalności gospodarczej jest związany z branżą budowlaną, szczególnie tych uczestniczących w procesie kształcenia zawodowego.
Innowacyjność:
Wyjatkowy charakter rozwiązania dotyczy, przede wszystkim, wykreowania niespotykanych do tej pory narzędzi i metod wspierania edukacji (a w dłuższej perspektywie – adaptacyjności pracowników) oraz sposobów oddziaływania na problemy szkolnictwa zawodowego oraz rynku pracy.
Skuteczność:
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Elementy innowacyjne
Elementy innowacyjne to:
- Trzy e-podręczniki dla uczniów szkół zawodowych kształcących się w ww. zawodach z branży budowlanej;
- Model aktualizacji treści e-podręczników przy udziale pracodawców;
- Podręcznik metodyczny dla nauczycieli wraz z modelowymi konspektami zajęć;
- Innowacyjna Platforma Internetowa.
- Elementy nieinnowacyjne
Elementy nieinnowacyjne to dwa programy szkoleń dla nauczycieli:
- Szkolenia techniczne związane z obsługą narzędzi opracowanych w ramach projektu;
- Szkolenia miękkie dotyczące barier w korzystaniu z multimediów.
- Narodowe Forum Doradztwa Kariery
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany