E-podręczniki szansą na rozwój szkolnictwa zawodowego w województwie lubelskim

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Narodowe Forum Doradztwa Kariery
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Kadra zarządzająca
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Pracodawcy
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: E-podręczniki dla uczniów szkół zawodowych kształcących się w branży budowlanej

Rozwiązanie odpowiada na problem braku e-podręczników do kształcenia zawodowego oraz systemowych rozwiązań przy ich tworzeniu, aktualizacji treści oraz dostosowywaniu ich do potrzeb gospodarki i pracodawców w poszczególnych zawodach. Rozwój gospodarki opartej na wiedzy wymaga, aby zmianom podlegały tak treści, jak i metody kształcenia. Te ostanie powinny być wspierane przez nowoczesne technologie i oparte na nich narzędzia, a umiejętność ich praktycznego wykorzystania powinna stanowić jedną z podstawowych kompetencji nauczycieli.

W ramach projektu wypracowano trzy e-podręczniki dla uczniów szkół zawodowych (zasadniczych i techników) kształcących się w zawodach: Technik budownictwa 311204, Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie 712905, Murarz-tynkarz 711204, które są aktualizowane we współpracy z pracodawcami z branży budowlanej. Ponadto istotnym elementem jest także Internetowa Platforma Internetowa (IPI), która zapewnia dostęp do materiałów dydaktycznych (opracowanych e-podręczników i materiałów dodatkowych pozyskiwanych od pracodawców) dla uczniów i nauczycieli. Istotną funkcjonalnością IPI jest system aktualizacji treści e-podręczników przez firmy związane z branżą budowlaną. IPI składa się z następujących części głównych: Edukacyjna – zawiera treści dydaktyczne; Sprawdzająca – posiada funkcjonalności umożliwiające weryfikację wiedzy poprzez quizy (sprawdziany, testy) z możliwością natychmiastowego sprawdzenia wyników; Multimedialna – zamieszczone tu są inne (nietekstowe) materiały edukacyjne (prezentacje, filmy itp.); Aktualizująca – umożliwia zamieszczenie, dodawanie treści rozbudowujących zawartość e-podręczników; Informacyjna – zamieszczone są tu wiadomości dotyczące projektu i jego realizacji.


Kto może skorzystać:


Rozwiązanie kierowane jest do nauczycieli zawodów w szkołach zawodowych i kierowników kształcenia zawodowego (praktycznego), jak również do pracodawców, których profil działalności gospodarczej jest związany z branżą budowlaną, szczególnie tych uczestniczących w procesie kształcenia zawodowego.


Innowacyjność:

Wyjatkowy charakter rozwiązania dotyczy, przede wszystkim, wykreowania niespotykanych do tej pory narzędzi i metod wspierania edukacji (a w dłuższej perspektywie – adaptacyjności pracowników) oraz sposobów oddziaływania na problemy szkolnictwa zawodowego oraz rynku pracy.


Skuteczność:

 


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Elementy innowacyjne

Elementy innowacyjne to:

  • Trzy e-podręczniki dla uczniów szkół zawodowych kształcących się w ww. zawodach z branży budowlanej;
  • Model aktualizacji treści e-podręczników przy udziale pracodawców;
  • Podręcznik metodyczny dla nauczycieli wraz z modelowymi konspektami zajęć;
  • Innowacyjna Platforma Internetowa.
  • Elementy nieinnowacyjne

Elementy nieinnowacyjne to dwa programy szkoleń dla nauczycieli:

  • Szkolenia techniczne związane z obsługą narzędzi opracowanych w ramach projektu;
  • Szkolenia miękkie dotyczące barier w korzystaniu z multimediów.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Narodowe Forum Doradztwa Kariery
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport końcowy z ewaluacji.pdf
Strona www:

nfdk.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany