Rejs życia, podróż marzeń do tajników hotelarstwa i gastronomii
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Pracodawcy
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem związany z niskim poziomem praktyk i nauczania w szkołach zawodowych branży gastronomiczno-hotelarskiej. Obowiązujące obecnie formy kształcenia nie są dopasowane do potrzeb rynku pracy (w kontekście trendów, technik oraz wykorzystywanych produktów). W efekcie absolwenci tych szkół nie są przygotowani do samodzielnego odnalezienia się i funkcjonowania na rynku pracy. Odpowiedzią na ten problem jest udoskonalenie programów nauczania poprzez wprowadzenie nowych, dodatkowych treści, nastawionych na zwiększenie praktycznych umiejętności uczniów.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie (dwa programy nauczania: pn. „Technologia gastronomiczna” i „Zorientowanie na klienta, produkt, procesy produkcyjne i technologię”) ma na celu podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności zawodowych uczniów i nauczycieli oraz urozmaicenie oferty kształcenia zawodowego w warszawskich technikach branży gastronomiczno-hotelarskiej.
Na przygotowane rozwiązanie składają się programy nauczania, sylabusy, materiały pomocnicze i publikacja prezentująca adaptację dobrych praktyk, w tym wspólnie wypracowanych rozwiązań oraz sposobów ich zastosowania. W ramach rozwiązania zorganizowano dwa konkursy tematyczne: – "Kulinarny Talent" i "Hotelowy As", których laureaci biorą udział w praktykach zawodowych w Niemczech.
Uczniowie zostali zmotywowani do lepszej pracy dzięki praktykom zawodowym w Niemczech, jak również poprzez adaptację niemieckich praktyk do polskich programów nauczania. Taka postawa i odpowiednie przygotowanie praktyczne realnie zwiększa ich szanse zatrudnieniowe.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane w zawodowych szkołach ponadgimnazjalnych, kształcących na kierunkach związanych z hotelarstwem i gastronomią.
Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli szkół kształcenia zawodowego z województwa mazowieckiego, ale może być wykorzystywane w całym kraju. Z rozwiązania skorzystają także pracodawcy, którzy pozyskają absolwentów z dobrym i praktycznym przygotowaniem zawodowym.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia partnera z Niemiec, Historisch-Ökologische Bildungsstätte. Partner wielokrotnie organizował staże dla polskich uczniów w firmach branży gastronomicznej, handlowej i budowlanej. Posiada on także długoletnie doświadczenie w organizacji polsko-niemieckich seminariów dotyczących polityki rynku pracy i kształcenia zawodowego dla młodzieży i dorosłych.
Dzięki współpracy ponadnarodowej nastąpiło realne zwiększenie szans zatrudnieniowych uczniów biorących udział w praktykach w kraju i za granicą. Dostosowano umiejętności uczniów i nauczycieli do potrzeb lokalnego rynku pracy i wymogów pracodawców, poprzez zwiększenie wiedzy i kompetencji (nabycie nowych kwalifikacji i poszerzenie horyzontów).
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Dwa nowoczesne programy nauczania pt. "Technologia gastronomiczna" oraz "Zorientowanie na klienta, produkt, procesy produkcyjne i technologię"
- Publikacja dotycząca rozwiązań działających u partnera zagranicznego, dostosowanych do polskich standardów
- ECORYS Polska Spółka z o.o.
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany