Nauka bez granic

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Samodzielny Oddział w Zielonej Górze
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Placówki oświatowe
  • Pracownicy naukowi
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem oświaty na poziomie ponadgimnazjalnym, którym jest niedostateczna współpraca szkół i przedsięborców, zorientowana zarówno na potrzeby absolwentów, jak i na regionalne trendy gospodarki. Taka współpraca gwarantowałaby zrównoważony rozwój tego typu szkół oraz nabywanie przez młode osoby kompetencji niezbędnych na rynku pracy.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy współpracy partnera z Niemiec, ma na celu dostosowanie kształcenia ogólnego zielonogórskich liceów do potrzeb regionalnego rynku pracy, zwiększając tym samym szanse edukacyjno-zawodowe uczniów i ich profesjonalizm. W rezultacie wdrożenia modelu wzrośnie poziom przygotowania uczniów do podjęcia studiów m.in. na Uniwersytecie Zielonogórskim, na kierunkach istotnych dla rozwoju gospodarki województwa lubuskiego.

Efektem wdrożenia rozwiązania będzie wzmocnienie kluczowych kompetencji uczniów zielonogórskich liceów, które będzie efektem udziału w dodatkowych zajęciach dydaktycznych (także pozalekcyjnych). Nastąpi wzrost ich wiedzy i umiejętności niezbędnych do świadomego zaplanowania i realizacji przyszłej ścieżki edukacyjnej i kariery zawodowej, a przynajmniej zwiększy się świadomosć uczniów nt. korzyści płynących z kształcenia na kierunkach technicznych, przede wszystkim tych związanych z kluczowymi i perspektywicznymi branżami gospodarki (drewno, papier, motoryzacja, chemia, elektronika, energetyka). Zielonogórskie licea, adaptując nowy model edukacji, zwiększą współpracę z uczelnią wyższą. W wyniku wdrożenia uaktualnionych i zmodyfikowanych programów rozwojowych, nastąpi podniesienie jakości kształcenia w liceach.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjalne, przede wszystkim te kształcące na kierunkach kluczowych dla rozwoju gospodarki w regionie. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli tego typu szkół. Beneficjentem zastosowanego rozwiązania będą także przedsiębiorcy, którzy będą mogli zatrudnić wykwalifikowaną i zmotywowaną do pracy młodzież.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano doświadczenie partnera z Niemiec, Brandenburgische Technische Universität Cottbus (Brandenburska Politechnika (BTU)). Jest to jedna z największych uczelni technicznych w Brandenburgii i w całych Niemczech. Programy studiów realizowane w ramach BTU są wysoko cenione na terenie Niemiec i na całym świecie. Uczelnia współpracuje z lokalnymi małymi i średnimi firmami oraz z dużymi międzynarodowymi przedsiębiorstwami. Prowadzi również liczne prace badawcze. W 2013 roku, z połączenia BTU i Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Lausitz, powstał nowy uniwersytet.

Dzięki współpracy ponadnarodowej możliwa jest adaptacja opisanego powyżej modelu,co wpłynie na rozwój lokalnej oświaty i wzmocni szanse uczestników projektu (szczególnie w zakresie przygotowania do podjęcia studiów), pobudzając ich aspiracje do pogłębiania wiedzy i zdobywania kompetencji niezbędnych do realizacji celów edukacyjno-zawodowych.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

Model współpracy uczelni wyższej ze szkołami średnimi w oparciu o sprawdzone rozwiązania partnera niemieckiego.

Model współpracy będzie zawierał następujące elementy:

  • wprowadzenie do sposobu organizacji systemu oświaty w Niemczech (przedstawienie jego mocnych i słabych stron, celów, przeprowadzonych reform, edukacji na tle innych krajów europejskich);
  • przedstawienie modelu współpracy uczelni wyższej ze szkołami średnimi z otoczenia uczelni;
  • genezę powstania;
  • cele i efekty wdrożenia;
  • plany rozwoju;
  • praktyczną stronę wdrażanego modelu współpracy;
  • wymianę spostrzeżeń i uwag między uczniami a osobami zarządzającymi uczelniami i szkołami;
  • prezentację zasobów technicznych, laboratoryjnych i kadrowych wykorzystywanych przy wdrażaniu modelu.
Załącznik: application/zipProdukt WP.zip
Beneficjent:
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Samodzielny Oddział w Zielonej Górze
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

naszkolenia.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany