Rozwój III Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie na poziomie europejskim
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Dzieci i młodzież sprawiające problemy wychowawcze
- Dzieci i młodzież
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
- Szkoły
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem istnienia luk kompetencyjnych u nauczycieli w zakresie: pracy z uczniami mającymi trudności w nauce; niedostatecznego wsparcia w wyborze dalszej ścieżki kształcenia. Nauczyciele nie znają rozwiązań organizacyjno-metodycznych, które charakteryzowałby się wysoką skutecznością dydaktyczno-wychowawczą. Dlatego też stosowane przez nich metody pracy są niedostosowane do potrzeb i oczekiwań uczniów.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie (w postaci wdrożenia systemu organizacyjnego i metodycznego, systemu wspierania samorozwoju i kariery oraz Pracowni Indywidualnej Pracy Ucznia), opracowane przy współpracy partnera z Niemiec, ma na celu zmniejszenie dysproporcji edukacyjnych uczniów oraz podniesienie atrakcyjności i skuteczności kształcenia.
Podstawowe formy wsparcia dla uczniów w ramach rozwiązania obejmują:
- Warsztaty skutecznego uczenia się – zakres merytoryczny zajęć obejmuje organizację nauki, przedstawienie sposobów koncentracji i zapamiętywania.
- Inkubatory wiedzy – zajęcia dla klas I i III, prowadzone w ramach trzech przedmiotów: matematyki, języka angielskiego i języka polskiego. Zakres merytoryczny inkubatorów wiedzy obejmuje program gimnazjum oraz liceum.
- Tzw. Strefy Nauki (matematyczna, lingwistyczna, literacka, biologiczna, chemiczna, geograficzna) – treści zajęć prowadzonych w poszczególnych strefach będą wykraczać poza program liceum. Celem jest przygotowanie młodzieży do udziału w konkursach wiedzy. Strefy będą miały na celu rozwijanie zamiłowania do nauki, poszerzanie wiedzy, umiejętności i horyzontów myślowych, prowadzenie prac naukowo-badawczych, rozwijanie kreatywności, umiejętności organizacyjnych i współpracy.
- Warsztaty kształtowania kariery – zakres merytoryczny będzie obejmował m.in. ćwiczenia z kształtowania kompetencji społecznych i zawodowych, rozwijania postaw kreatywnych oraz zapoznania z rynkiem pracy.
- Indywidualne doradztwo zawodowe – podejmujące przede wszystkim zagadnienia planowania kariery edukacyjno-zawodowej.
- Pracowania Indywidualnej Pracy Uczniów – przygotowana na bazie dobrych praktyk partnera związanych z funkcjonowaniem szkoły "całodziennej". Planuje się, że system oparty na szkole "całodziennej" będzie funkcjonował po zakończeniu lekcji (średnio w godz. 12:00–16:00). W ramach pracowni, uczniowie uzyskają pomoc w odrabianiu zadań domowych oraz przygotowywaniu się do lekcji. Prowadzone również będą dodatkowe zajęcia rozwijające (kładące nacisk na rozwój kreatywności, motywacji i efektywnej nauki) z nauk ścisłych, humanistycznych i języków obcych, oparte o zindywidualizowane metody pracy z uczniami.
- Firmy uczniowskie – zostaną utworzone trzy firmy uczniowskie (reklamowa, handlowa i turystyczna). W ramach pracy firm uczniowie będą uczyć się zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej. Do działalności firm zostanie zaadaptowana siedziba wyposażona w urządzenia biurowe. Każda firma będzie posiadać opiekuna. Uczniowie spotkają się z pracodawcami, którzy wejdą w skład Rady Pracodawców, odwiedzą ich zakłady pracy.
- Organizacja praktyk – organizacja pięciodniowych praktyk, na wzór systemu praktyk partnera. W praktykach wezmą udział uczniowie pracujący w firmach uczniowskich.
Dzięki zastosowaniu rozwiązania nastąpi podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie pracy z uczniami mającym trudności w nauce oraz wsparcia uczniów w wyborze ścieżki kształcenia. Nauczyciele poznają i wykorzystają w praktyce nowe rozwiązania organizacyjno-metodyczne. Dzięki temu nastąpi udoskonalenie metod pracy w liceum, a w wyniku upowszechnienia rozwiązania, także pobudzenie inicjatyw zmierzajacych do poprawy jakości nauczania w innych szkołach.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjalne. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli tego typu szkół.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Niemiec, Staatliches Gymnasium Traben-Trarbach (SGTT). Dzięki współpracy ponadnarodowej, poza wymianą doświadczeń, nastąpi podniesienie jakości nauczania na poziomie ponadgimnazjalnym, poprzez poznanie skutecznych metod nauczania i aktywizacji uczniów.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- System Organizacyjny i Metodyczny.
- System Wspierania Samorozwoju i Kariery Uczniów.
- Pracownia Indywidualnej Pracy Uczniów.
- Rekomendacja dotycząca kształtowania kariery zawodowej uczniów liceum.
- Gmina Miasto Rzeszów / III Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Rzeszowie
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany