Hiszpania nie tylko od kuchni
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
- Szkoły zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedopasowania poziomu wiedzy i umiejętności uczniów szkół zawodowych do oczekiwań współczesnego rynku pracy
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, opracowane przy współpracy z partnerem z Hiszpanii, w postaci adaptacji rozwiązań technologicznych wykorzystywanych w kształceniu gastronomicznym w Hiszpanii na bazie kuchni śródziemnomorskiej w Zespole Szkół Gastronomicznych w Gorzowie Wielkopolskim, ma na celu podniesienie poziomu kompetencji zawodowych w zawodzie kucharza.
Na proponowane rozwiązanie składają się:
1. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, obejmujące:
- język angielski (100 godzin);
- język niemiecki (100 godzin).
2. Zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe, obejmujące:
- język hiszpański (200 godzin);
- warsztaty kompetencji społecznych i obywatelskich (24 godziny);
- warsztaty świadomości i ekspresji kulturalnej (24 godziny);
- warsztaty z zakresu przedsiębiorczości (30 godzin).
3. Doradztwo i opieka pedagogiczno-psychologiczna - indywidualne zajęcia ścieżki rozwoju (5 godzin).
4. Doradztwo edukacyjno-zawodowe - osobiste portfolio (30 godzin).
5. Kurs zawodowy - szkolenie w zakresie kuchni śródziemnomorskiej (150 godzin).
6. Praktyki i staże zawodowe:
- staż w restauracjach (160 godzin);
- praktyka zawodowa w restauracjach w Hiszpanii (160 godzin).
Dzięki zastosowaniu proponowanych w projekcie rozwiązań technologicznych zaadaptowanych od partnera z Hiszpanii nastąpi podwyższenie jakości kształcenia zawodowego w szkole, co bezpośrednio przełoży się na wzrost wiedzy, umiejętności (zwłaszcza praktycznych) w zawodzie kucharza.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjalne kształcące w zawodzie kucharza. Wsparcie skierowane jest zarówno do uczniów, jak i nauczycieli tego typu szkół.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Hiszpanii (Europa: Movilidad Estudiantil). Jest to stosunkowo młoda, ale doświadczona instytucja, dostarczająca praktycznych szkoleń, organizująca transport i zakwaterowanie dla studentów VET, głównie z Hiszpanii. Organizuje wiele działań, czas wolny, wycieczki i zwiedzanie miasta, a także intensywne kursy językowe w kraju. Pomaga studentom w uzyskaniu dokumentów EUROPASS - Mobilność, służących do potwierdzenia okresów nauki lub szkoleń odbywanych w innych krajach europejskich w ramach wyjazdów zorganizowanych (określanych mianem tzw. europejskich ścieżek kształcenia).
Dzięki współpracy ponadnarodowej nastąpi poszerzenie zakresu wiedzy i umiejętności praktycznych uczniów w zawodzie kucharza o nowe elementy wychodzące poza obowiązujący program nauczania. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mają możliwość kontaktu ze środowiskiem międzynarodowym, co nie tylko wzbogaci ich wiedzę i doświadczenie, ale wzmocni ich samoocenę i podniesie motywację do dalszej pracy.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
Adaptacja w Gorzowie Wielkopolskim rozwiązań technologicznych wykorzystywanych w kształceniu gastronomicznym w Hiszpanii, na które składają się: program zajęć dydaktycznych i rozwijających kluczowe kompetencje, doradztwo i opieka pedagogiczna/psychologiczna, doradztwo zawodowe, kurs zawodowy, staże i praktyki zawodowe.
- Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany