EKOtechnik - kształcenie z energią
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
- Szkoły zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem związany z niedostosowaniem oferty edukacyjnej technikum w Starachowicach do potrzeb rynku pracy. Programy nauczania są często zdezaktualizowane, przy jednoczesnym braku odpowiedniej bazy techniczno-dydaktycznej służącej kształtowaniu umiejętności praktycznych. Poza tym obserwuje się wśród uczniow niski poziom wiedzy uczniów na temat nowoczesnych technologii w obszarze „zielonej gospodarki” z jednej strony, z drugiej natomiast, niedostosowanie kwalifikacji kadry kierowniczej do zmian na rynku pracy.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, zaadaptowane od partnera niemieckiego, to cztery zmodernizowane, rozszerzone o komponenty odnawialnych źródeł energii (OZE) i efektywności energetycznej „Programy nauczania na kierunkach technik elektryk, technik mechatronik, technik ochrony środowiska i technik budownictwa”, mające na celu wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej technikum w Starachowicach.
Na przygotowane rozwiązanie składają się programy nauczania rozszerzone o komponenty odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej. Przygotowano także modułowy kierunek kształcenia pn. „Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej”. W ramach rozwiązania powstaje Laboratorium Odnawialnych Źródeł Energii (m.in. kolektor słoneczny; fotoogniwa; turbinę wiatrową; pompy ciepła; turbinę wodną wraz zestawem magazynowania energii; zestaw pomiarowy dla budownictwa wraz z zestawem narzędzi; układ hybrydowy z ogniwem paliwowym, elektrolizerem i zestawem biopaliwa; wyposażenie stanowisk dla uczniów i nauczyciela w sprzęt komputerowy i specjalistyczne oprogramowanie).
Zastosowanie wypracowanych w projekcie narzędzi podniesie jakość kształcenia, zwiększy kwalifikacje kadry pedagogicznej (z korzyścią dla absolwentów technikum). Szkoła zwiększy ponadto możliwości współpracy z przedsiębiorstwami w zakresie OZE.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane w zawodowych szkołach ponadgimnazjalnych, kształcących na kierunkach związanych z zieloną gospodarką.
Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli techników kształcących i prowadzących kształcenie na kierunkach technik ochrony środowiska, technik budownictwa, elektryk i mechatronik. Na rozwiązaniu skorzystają pracodawcy, którzy "otrzymają" absolwentów z dobrym i praktycznym przygotowaniem zawodowym.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenie partnera z Niemiec, Entwicklungsgesellschaft Energiepark Lausitz GmbH. Partner specjalizuje się w kształceniu modułowym młodzieży i dorosłych, organizacji staży, praktyk w ramach dualnego systemu kształcenia, rekrutacji i selekcji pracowników. Instytucja prowadzi kształcenie specjalistów ds. energetyki odnawialnej i specjalistów ds. gospodarki magazynowej (logistyki w obszarze technologii solarnej). Partner współpracuje m.in. z WEQUA - certyfikowanym ośrodkiem kształcenia w obszarze energii wiatrowej, Instytutem Badawczym Szkolnictwa Zawodowego i Ustawicznego w Berlinie, Centrum Racjonalnego Wykorzystania Energii w Poczdamie, których doświadczenia są również cennym źródłem informacji.
Współpraca ponadnarodowa pozwoliła na wykorzystanie doświadczeń i adaptację rozwiązań zagranicznego partnera w kształceniu modułowym młodzieży i dorosłych, organizacji staży, praktyk w ramach dualnego systemu kształcenia, rekrutacji i selekcji pracowników. W szczególności w projekcie wykorzystano doświadczenia w kształceniu specjalistów ds. energetyki odnawialnej oraz gospodarki magazynowej (logistyki w obszarze technologii solarnej). Działania realizowane z partnerem pozwoliły na kompleksowe wsparcie placówki kształcenia zawodowego poprzez modernizację oferty edukacyjnej, wyposażenie w nowoczesny sprzęt, podniesienie kwalifikacji nauczycieli oraz wiedzy i umiejętności uczniów w obszarze „zielonej gospodarki” dzięki sprawdzonym w Niemczech rozwiązaniom. W konsekwencji nastąpiła, co jest szczególnie ważne w polskich realiach, poprawa współpracy między szkolnictwem zawodowym a pracodawcami i dostosowanie kwalifikacji absolwentów do potrzeb i oczekiwań pracodawców oraz podniesienie ich konkurencyjności na rynku pracy.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Cztery zmodernizowane, rozszerzone o komponenty odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej, programy nauczania na kierunkach: technik elektryk, technik mechatronik, technik ochrony środowiska i technik budownictwa.
- Modułowy kierunek kształcenia na kierunku „Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej”, dostosowany do potrzeb rynku pracy, zmodernizowany o niemieckie doświadczenia i wprowadzony do oferty edukacyjnej technikum.
- Laboratorium Odnawialnych Źródeł Energii.
- Akademia Przedsiębiorczości Sp. z o. o.
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany