EKOtechnik - kształcenie z energią

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
Beneficjent: Akademia Przedsiębiorczości Sp. z o. o.
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Placówki oświatowe
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem związany z niedostosowaniem oferty edukacyjnej technikum w Starachowicach do potrzeb rynku pracy. Programy nauczania są często zdezaktualizowane, przy jednoczesnym braku odpowiedniej bazy techniczno-dydaktycznej służącej kształtowaniu umiejętności praktycznych. Poza tym obserwuje się wśród uczniow niski poziom wiedzy uczniów na temat nowoczesnych technologii w obszarze „zielonej gospodarki” z jednej strony, z drugiej natomiast, niedostosowanie kwalifikacji kadry kierowniczej do zmian na rynku pracy.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, zaadaptowane od partnera niemieckiego, to cztery zmodernizowane, rozszerzone o komponenty odnawialnych źródeł energii (OZE) i efektywności energetycznej „Programy nauczania na kierunkach technik elektryk, technik mechatronik, technik ochrony środowiska i technik budownictwa”, mające na celu wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej technikum w Starachowicach.

Na przygotowane rozwiązanie składają się programy nauczania rozszerzone o komponenty odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej. Przygotowano także modułowy kierunek kształcenia pn. „Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej”. W ramach rozwiązania powstaje Laboratorium Odnawialnych Źródeł Energii (m.in. kolektor słoneczny; fotoogniwa; turbinę wiatrową; pompy ciepła; turbinę wodną wraz zestawem magazynowania energii; zestaw pomiarowy dla budownictwa wraz z zestawem narzędzi; układ hybrydowy z ogniwem paliwowym, elektrolizerem i zestawem biopaliwa; wyposażenie stanowisk dla uczniów i nauczyciela w sprzęt komputerowy i specjalistyczne oprogramowanie).

Zastosowanie wypracowanych w projekcie narzędzi podniesie jakość kształcenia, zwiększy kwalifikacje kadry pedagogicznej (z korzyścią dla absolwentów technikum). Szkoła zwiększy ponadto możliwości współpracy z przedsiębiorstwami w zakresie OZE.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane w zawodowych szkołach ponadgimnazjalnych, kształcących na kierunkach związanych z zieloną gospodarką.

Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli techników kształcących i prowadzących kształcenie na kierunkach technik ochrony środowiska, technik budownictwa, elektryk i mechatronik. Na rozwiązaniu skorzystają pracodawcy, którzy "otrzymają" absolwentów z dobrym i praktycznym przygotowaniem zawodowym.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenie partnera z Niemiec, Entwicklungsgesellschaft Energiepark Lausitz GmbH. Partner specjalizuje się w kształceniu modułowym młodzieży i dorosłych, organizacji staży, praktyk w ramach dualnego systemu kształcenia, rekrutacji i selekcji pracowników. Instytucja prowadzi kształcenie specjalistów ds. energetyki odnawialnej i specjalistów ds. gospodarki magazynowej (logistyki w obszarze technologii solarnej). Partner współpracuje m.in. z WEQUA - certyfikowanym ośrodkiem kształcenia w obszarze energii wiatrowej, Instytutem Badawczym Szkolnictwa Zawodowego i Ustawicznego w Berlinie, Centrum Racjonalnego Wykorzystania Energii w Poczdamie, których doświadczenia są również cennym źródłem informacji.

Współpraca ponadnarodowa pozwoliła na wykorzystanie doświadczeń i adaptację rozwiązań zagranicznego partnera w kształceniu modułowym młodzieży i dorosłych, organizacji staży, praktyk w ramach dualnego systemu kształcenia, rekrutacji i selekcji pracowników. W szczególności w projekcie wykorzystano doświadczenia w kształceniu specjalistów ds. energetyki odnawialnej oraz gospodarki magazynowej (logistyki w obszarze technologii solarnej). Działania realizowane z partnerem pozwoliły na kompleksowe wsparcie placówki kształcenia zawodowego poprzez modernizację oferty edukacyjnej, wyposażenie w nowoczesny sprzęt, podniesienie kwalifikacji nauczycieli oraz wiedzy i umiejętności uczniów w obszarze „zielonej gospodarki” dzięki sprawdzonym w Niemczech rozwiązaniom. W konsekwencji nastąpiła, co jest szczególnie ważne w polskich realiach, poprawa współpracy między szkolnictwem zawodowym a pracodawcami i dostosowanie kwalifikacji absolwentów do potrzeb i oczekiwań pracodawców oraz podniesienie ich konkurencyjności na rynku pracy.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Cztery zmodernizowane, rozszerzone o komponenty odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej, programy nauczania na kierunkach: technik elektryk, technik mechatronik, technik ochrony środowiska i technik budownictwa.
  • Modułowy kierunek kształcenia na kierunku „Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej”, dostosowany do potrzeb rynku pracy, zmodernizowany o niemieckie doświadczenia i wprowadzony do oferty edukacyjnej technikum.
  • Laboratorium Odnawialnych Źródeł Energii.
Produkt współpracy ponadnarodowej dostępny pod adresem: http://kiw-pokl.org.pl/media/upload/produkty_pwp/f509/Produkt_WP.zip
Beneficjent:
  • Akademia Przedsiębiorczości Sp. z o. o.
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany