LDC – Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej dla Szkół Województwa Małopolskiego
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Administracja rządowa
- Administracja samorządowa
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Administracja rządowa
- Administracja samorządowa
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Nazwa rozwiązania: LDC
Opis rozwiązania:
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedostatecznej jakości nauczania przedmiotów nieinformatycznych w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, związany przede wszystkim z nieefektywnym wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych na lekcjach.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu podniesienie jakości kształcenia uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w ramach przedmiotów nieinformatycznych. Wypracowane rozwiązanie to model wspierania szkół i placówek oświatowych w zakresie wdrażania nowoczesnej, opartej na rozwiazaniach dydaktyki cyfrowej, metodyki nauczania przedmiotów nieinformatycznych. Model składa się z elementów wsparcia:
- przywarsztatowego, które zapewnia wyposażone Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej;
- dydaktyczno-funkcjonalnego dla nauczycieli oraz kadry zarządzającej placówkami oświatowymi (w formie pakietu materiałów dydaktycznych, w skład którego wchodzą m.in. gry edukacyjne, scenariusze lekcji, multimedialne materiały edukacyjne).
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli i kadrę zarządzającą szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Innowacyjność:
Nowatorski charakter rozwiązania charakteryzuje model, który systematyzuje i pozwala na uzupełnienie kompetencji nauczycieli w obszarze dydaktyki cyfrowej oraz motywuje kadrę pedagogiczną do bardziej powszechnego korzystania z potencjału narzędzi informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania.
Skuteczność:
Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Model obejmuje metodyki, techniki i programy oraz narzędzia wspomagające proces nauczania i uczenia się. W szczególności jego komponentami są:
- Program podnoszenia kompetencji nauczycieli w zakresie dydaktyki cyfrowej wybranych przedmiotów;
- Program przygotowania osób zarządzających placówkami oświatowymi do systemowego wdrażania w szkołach nowych modeli innowacyjnego wykorzystania narzędzi cyfrowych w dydaktyce oraz motywowania nauczycieli do korzystania z tego modelu;
- Poradnik dla dyrektorów szkół w zakresie nowego modelu wdrażania dydaktyki cyfrowej;
- Koncepcja i program stworzenia regionalnej grupy innowatorów (w zakresie zastosowań ICT w dydaktyce szkolnej) łączącej nauczycieli, pedagogów, psychologów, przedsiębiorców sektora ICT, przedstawicieli organizacji zajmujących się edukacją cyfrową i inne osoby zainteresowane podnoszeniem kompetencji nauczycieli i realizacją eksperymentów dydaktycznych. Grupa innowatorów dydaktyki cyfrowej stanowić ma narzędzie motywowania nauczycieli do pogłębiania kompetencji cyfrowych i szerszego wykorzystania ICT w dydaktyce szkolnej;
- Pakiet materiałów metodyczno-edukacyjnych obejmujący:
- scenariusze zajęć wykorzystujące narzędzia teleinformatyczne zgodne z podstawą programową wybranych przedmiotów,
- metodyki nauczania z zastosowaniem ICT w ramach zajęć lekcyjnych wybranych przedmiotów,
- koncepcje materiałów edukacyjnych, gł. multimediów i gier interaktywnych oraz koncepcje innowacyjnych sieciowych form zdobywania wiedzy przez nauczycieli i uczniów.
- Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany