LDC – Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej dla Szkół Województwa Małopolskiego

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Odbiorcy:
  • Administracja rządowa
  • Administracja samorządowa
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Administracja rządowa
  • Administracja samorządowa
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: LDC

Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedostatecznej jakości nauczania przedmiotów nieinformatycznych w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, związany przede wszystkim z nieefektywnym wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych na lekcjach.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu podniesienie jakości kształcenia uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w ramach przedmiotów nieinformatycznych. Wypracowane rozwiązanie to model wspierania szkół i placówek oświatowych w zakresie wdrażania nowoczesnej, opartej na rozwiazaniach dydaktyki cyfrowej, metodyki nauczania przedmiotów nieinformatycznych. Model składa się z elementów wsparcia:

  • przywarsztatowego, które zapewnia wyposażone Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej;
  • dydaktyczno-funkcjonalnego dla nauczycieli oraz kadry zarządzającej placówkami oświatowymi (w formie pakietu materiałów dydaktycznych, w skład którego wchodzą m.in. gry edukacyjne, scenariusze lekcji, multimedialne materiały edukacyjne).


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli i kadrę zarządzającą szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.


Innowacyjność:

Nowatorski charakter rozwiązania charakteryzuje model, który systematyzuje i pozwala na uzupełnienie kompetencji nauczycieli w obszarze dydaktyki cyfrowej oraz motywuje kadrę pedagogiczną do bardziej powszechnego korzystania z potencjału narzędzi informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania.


Skuteczność:

Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

Model obejmuje metodyki, techniki i programy oraz narzędzia wspomagające proces nauczania i uczenia się. W szczególności jego komponentami są:

  • Program podnoszenia kompetencji nauczycieli w zakresie dydaktyki cyfrowej wybranych przedmiotów;
  • Program przygotowania osób zarządzających placówkami oświatowymi do systemowego wdrażania w szkołach nowych modeli innowacyjnego wykorzystania narzędzi cyfrowych w dydaktyce oraz motywowania nauczycieli do korzystania z tego modelu;
  • Poradnik dla dyrektorów szkół w zakresie nowego modelu wdrażania dydaktyki cyfrowej;
  • Koncepcja i program stworzenia regionalnej grupy innowatorów (w zakresie zastosowań ICT w dydaktyce szkolnej) łączącej nauczycieli, pedagogów, psychologów, przedsiębiorców sektora ICT, przedstawicieli organizacji zajmujących się edukacją cyfrową i inne osoby zainteresowane podnoszeniem kompetencji nauczycieli i realizacją eksperymentów dydaktycznych. Grupa innowatorów dydaktyki cyfrowej stanowić ma narzędzie motywowania nauczycieli do pogłębiania kompetencji cyfrowych i szerszego wykorzystania ICT w dydaktyce szkolnej;
  • Pakiet materiałów metodyczno-edukacyjnych obejmujący:
  • scenariusze zajęć wykorzystujące narzędzia teleinformatyczne zgodne z podstawą programową wybranych przedmiotów,
  • metodyki nauczania z zastosowaniem ICT w ramach zajęć lekcyjnych wybranych przedmiotów,
  • koncepcje materiałów edukacyjnych, gł. multimediów i gier interaktywnych oraz koncepcje innowacyjnych sieciowych form zdobywania wiedzy przez nauczycieli i uczniów.
Produkt finalny jest dostępny pod adresem: http://kiw-pokl.org.pl/media/upload/produkty_pi/f471/Produkt_finalny.zip
Beneficjent:
  • Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka projektu LDC_ost..pdf
Strona www:

www.mcdn.edu.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany