Zagrożenia cyberprzestrzeni - nowe kompetencje pracownika socjalnego

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie
Odbiorcy:
  • Osoby pracujące
Użytkownicy:
  • Pozostali nauczyciele
  • Pracownicy naukowi
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na lukę w systemie kształcenia kadr służb społecznych. Tematyka cyberprzestrzeni i związanych z tym zagrożeń znajduje się tylko w niewielkim stopniu w programach nauczania studentów przygotowujących się do zawodu pracownika socjalnego oraz w szkoleniach dedykowanych tej grupie.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie to podręcznik pt. Zagrożenia cyberprzestrzeni – kompleksowy program dla pracowników służb społecznych. Ma on na celu prezentację zbiorczych informacji na temat cyberzagrożeń (tj. zagrożeń stwarzanych przez świat wirtualny, wynikających z użytkowania Internetu) oraz opisuje metody i narzędzia wspierające pracowników służb społecznych w działaniach pomocowych dotyczących nowego obszaru zagrożeń cywilizacyjnych. Publikacja obejmuje obszary zdrowotne, społeczne, wychowawcze, psychologiczne, technologiczne i prawne zagrożeń generowanych przez cyberprzestrzeń. Użytkownicy znajdą w podręczniku m.in. informacje na temat: cyberprzemocy i jej zapobiegania; stalkingu, pornografii i pedofilii w sieci; uzależnienia od Internetu; zagrożeń dla prywatności, środków finansowych oraz dla sprzętu mobilnego. Podręcznik jest wzbogacony o listę ośrodków i instytucji, w których można uzyskać dodatkowe informacje oraz listę niebezpiecznych gier komputerowych.

Pracownicy służb społecznych mogą znaleźć w podręczniku zarówno artykuły tematyczne, jak też ćwiczenia wprowadzające w tematykę i utrwalające wiedzę w obszarze, przykłady rozwiązań edukacyjnych dotyczących różnego rodzaju zagrożeń cyberprzestrzeni oraz metodykę kształcenia służb społecznych. Podręcznik może zostać wykorzystany do szkoleń grupowych lub do samokształcenia.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez wszystkie osoby kształcące i szkolące pracowników służb społecznych, w tym pracowników socjalnych m.in. w obrębie uczelni wyższych, kolegiów pracowników służb społecznych itp. Może także być wykorzystywane przez nauczycieli w liceach i gimnazjach. Z podręcznika mogą ponadto korzystać pracownicy służb społecznych.


Innowacyjność:

Podręcznik stanowi kompleksowe ujęcie tematyki zagrożeń cyberprzestrzeni. Dotychczas dostępne na rynku wydawnictwa opisują tę problematykę wybiórczo, nie są również skierowane do tej konkretnej grupy użytkowników. Jest to publikacja skierowana do wyraźnie określonej grupy odbiorców, przedstawiająca ujecie problematyki w sposób dostosowany do ich potrzeb.


Skuteczność:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce przez instytucje, które były zainteresowane jego praktycznym wykorzystaniem oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wskaźniki określone w raporcie z ewaluacji potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: ponad 71% odbiorców i użytkowników wysoko oceniła program szkolenia oparty na przygotowanym podręczniku. Zdaniem ponad 43% respondentów badania ewaluacyjnego, publikacja w wysokim stopniu przygotowała ich do pracy z rodzinami i osobami potrzebującymi wsparcia.
Dodatkowo skuteczność rozwiązania potwierdzają wyniki testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń. W pretestach uzyskali oni ponad 85% trafnych odpowiedzi, w teście po szkoleniu wskaźnik ten wzrósł do ponad 91%.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

Podręcznik Zagrożenia cyberprzestrzeni – kompleksowy program dla pracowników służb społecznych.
Publikacja poświęcona tematyce cyberzagrożeń, skierowana do pracowników służb społecznych. Wyodrębniono w niej następujące moduły:

  • Służby społeczne wobec zagrożeń cyberprzestrzeni;
  • Zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego;
  • Zagrożenia społeczno-wychowawcze;
  • Zagrożenia związane z uzależnieniami;
  • Cyberprzestępczośc i nadużycia;
  • Kształcenie;
  • Załączniki.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Strona www:

www.wspkorczak.eu

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany