Mobilna i przedsiębiorcza młodzież

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Centrum Edukacji Atut Wschód s.c.Jarosław Jastrzębski,Krystyna Tischner,Ireneusz Tracz
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół podstawowych
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Szkoły
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na niewielkiej pomocy w wykształceniu u młodzieży umiejętności elastycznego przystosowania się do wymagań rynku pracy oraz gotowości do bycia mobilnym i przedsiębiorczym. Efektem tego wielu uczniów podejmuje decyzje edukacyjne w sposób przypadkowy, nieprzemyślany i nieadekwatny do aktualnych tendencji na rynku pracy.

Rozwiązaniem zaproponowanym w projekcie jest program doradztwa, rozwoju kompetencji przedsiębiorczych uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych realizowany za pomocą platformy edukacyjnej, wzbogaconej scenariuszami zajęć do czterech modułów („Młody Doradca Zawodowy”, „Młody Przedsiębiorca”, „Młody Inwestor”, „Młody w Administracji”), oraz skrypt ze scenariuszami alternatywnymi wraz ze wskazówkami metodycznymi dla nauczycieli. Każdy moduł dla każdego poziomu kształcenia zawiera: koncepcje modułu z celem kształcenia, oczekiwanymi efektami w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw oraz zakres tematyczny poszczególnych lekcji, sylabus, wskazówki metodyczne dla nauczyciela i ucznia, scenariusze ośmiu lekcji umieszczonych na platformie internetowej w formie e-learningu, ćwiczenia rozwijające dla zainteresowanych uczniów do samodzielnego wykonania, testy wiedzy, ankiety oceniające i inne narzędzia oceniające poziom wiedzy i umiejętności ucznia, skrypt dla nauczyciela w zapisie PDF, serwis internetowy (m.in. odnośniki do proponowanych stron internetowych poszerzających omawiane zagadnienie) oraz bibliografię. Elementem rozwiązania jest także program szkolenia nauczycieli–trenerów w wersji warsztatów stacjonarnych i e-learningu.

Kto może skorzystać:

Rozwiązanie zostało zaprojektowane dla nauczycieli przedmiotów ścisłych i technicznych szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazajlncyh oraz uczniów tych szkół.


Innowacyjność:

Zdaniem autorów przedsięwzięcie jest rozwiązaniem pozwalającym na zwiększenie umiejętności w zakresie dokonywania racjonalnych, dostosowanych do rynku pracy wyborów ścieżki kariery i rozwoju kompetencji w zakresie własnej przedsiębiorczości przez uczniów. Należy wskazać tu również wypracowanie nowatorskich narzędzi i metod przy udziale najbardziej zainteresowanych środowisk, z wykorzystaniem nowoczesnych form kontaktu i przekazu informacji: wideokonferencje, platforma internetowa.


Przyczyny odrzucenia rozwiązania na etapie walidacji
:

Zdaniem członków Krajowej Sieci Tematycznej w obszarze Edukacja i szkolnictwo wyższe zespół projektowy nie dołożył wszelkich starań, aby opracować w pełni kompletny i innowacyjny produkt dopasowany do potrzeb uczniów i nauczycieli.

O negatywnej ocenie produktu zdecydowały m.in:

  • chaos terminologiczny panujący w projekcie;
  • brak jasnej informacji co ma być przedmiotem upowszechniania i włączania do głównego nurtu polityki;
  • niedostosowanie zakresu merytorycznego, treści i słownictwa stosowanego w części rozwiązania do potrzeb nauczycieli i uczniów (etapu edukacyjnego);
  • uchybienia w obszarze ewaluacji projektu, m.in. niewiarygodność działań ewaluacyjnych prowadzonych w projekcie oraz brak działań uwzględniających wyniki badań ewaluacyjnych;
  • brak informacji o działaniach upowszechniających i włączających prowadzonych na etapie testowania produktu (wraz z oceną ich skuteczności). Brak informacji o planowanych działaniach w tym obszarze w ostatniej fazie realizacji projektu;
  • niewłaściwe przygotowanie opisu rozwiązania. Przedstawiony do oceny opis nie odpowiada standardom. Główne uchybienia to chaos terminologiczny, brak odpowiedzi na wymagane pytania oraz liczne niezręczne sformułowania i błędy terminologiczne.


Elementy składowe rozwiązania:

  • Program nauczania dla 4 modułów: Młody Doradca Zawodowy, Młody Przedsiębiorca, Młody Inwestor, Młody w Administracji.

  • Platforma internetowa www.przedsiebiorczamlodziez.pl zawierająca 96 scenariuszy lekcji, forum dyskusyjne dla nauczycieli, uczniów i ekspertów, raporty z testowania.

  • Program szkolenia nauczycieli–trenerów w wersji warsztatów stacjonarnych i e-learningu.
Beneficjent:
  • Centrum Edukacji Atut Wschód s.c.Jarosław Jastrzębski,Krystyna Tischner,Ireneusz Tracz
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI niezwalidowany