ŚWIATŁOWÓD WIEDZY ŹRÓDŁEM MOTYWACJI DO DZIELENIA SIĘ WIEDZĄ EKSPERTA

Obszar wsparcia:
  • Adaptacyjność
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Orange Polska S.A.
Odbiorcy:
  • Pracodawcy
  • Pracownicy przedsiębiorstw
  • Przedsiębiorcy
Użytkownicy:
  • Pracodawcy
  • Pracownicy przedsiębiorstw
  • Przedsiębiorcy
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Światłowód Wiedzy

Rozwiązanie odpowiada na problem rozpraszania wiedzy i zarządzania wiedzą w organizacji, szybkiego wdrażania zmian oraz niskiej motywacji Ekspertów merytorycznych do dzielenia się wiedzą, co obniża efektywność pracy całego przedsiębiorstwa. Z przeprowadzonych badań wynik, iż powszechnym problemem w przedsiębiorstwach nie jest brak wiedzy czy niechęć do dzielenia się wiedzą wśród pracowników, ale: brak wiedzy w przedsiębiorstwie, jak przekształcać wiedzę ukrytą w jawną, nieczytelne procesy zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, brak warunków do swobodnego przepływu wiedzy, brak zapewnienia ciągłości edukacji oraz poparcia dla powszechnego uczenia się na stanowiskach pracy i poza nimi.

Rozwiązanie wypracowane w projekcie to metodyka i narzędzia zawierające m.in. rozwiązanie strukturalne w zakresie: dzielenia się wiedzą, wyłaniania strategicznych obszarów wiedzy, sposobu identyfikacji Ekspertów, sposobu uwalniania motywacji Ekspertów do dzielenia się wiedzą, rozwiązań IT zarządzania wiedzą Ekspertów, aktywizacji kobiet do dzielenia się wiedzą.
Dzięki Światłowodowi Wiedzy firmy otrzymają wiedzę i szczegółowe instrukcje jak wdrażać, prowadzić i rozwijać w przedsiębiorstwie dzielenie się i zarządzanie wiedzą oraz uwalniać motywację Ekspertów do dzielenia się wiedzą przy użyciu konkretnych narzędzi z instrukcjami.


Kto może skorzystać:

Narzędzie skierowane jest do wszystkich firm z sektora średnich i dużych przedsiębiorstw (ŚDP) z różnych branż. Warunkiem koniecznym do zastosowania systemu jest dostęp pracowników do sprzętu komputerowego oraz Internetu. Z rozwiązania mogą korzystać również:

  • eksperci merytoryczni – osoby, które posiadają zaawansowaną wiedzę i doświadczenie oraz są gotowe, aby dzielić się tą wiedzą z innymi oraz brać udział w procesach innowacji – opracowania i wdrażania nowych pomysłów, produktów, usług,
  • odbiorcy wiedzy eksperckiej – potencjalnie wszyscy pracownicy przedsiębiorstwa;
  • przełożeni Ekspertów merytorycznych – zainteresowani optymalnym zarządzeniem czasem pracy Eksperta;
  • pracownicy działów zarządzania zasobami ludzkimi – jako właściciele procesu zarządzania wiedzą;
  • kadra zarządzająca przedsiębiorstwem – osoby dbające o efektywność całej firmy.


Innowacyjność:

Proponowane rozwiązanie opiera się na modelu społecznościowym. Zakłada kompleksowość i wykorzystane równocześnie wielu różnych narzędzi i metod. Poziom wykorzystania mediów społecznościowych w polskich firmach do zarządzania wiedzą jest niski – tylko 8% respondentów mówi, że firma posiada media społecznościowe, ale nikt nie wskazuje ich wykorzystania do zarządzania wiedzą w firmie, co może świadczyć o małej świadomości, co do możliwości tego rozwiązania.
Trzy najważniejsze benefity wynikające z wdrożenia modelu społecznościowego to:

  • umożliwienie publikowania wszystkim pracownikom zamiast ograniczenia możliwości publikacji treści do wąskiego grona administrujących intranetem,
  • nacisk na współpracę, a nie tylko informowanie, dzięki szerokiemu zastosowaniu narzędzi pracy grupowej,
  • umożliwienie wyszukiwania wewnętrznych Ekspertów, a nie tylko wyszukiwania danych, aby móc szybko i bezpośrednio uzyskać potrzebną wiedzę .


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Cel i założenia metodyki
  • Sposób/metoda wyłaniania wiedzy strategicznej
  • Opis funkcjonowania „Centrum Wiedzy”

Opis zawiera:

  • Metodyką uruchomienia „Centrum Wiedzy”;
  • Procedurą identyfikacji Eksperta;
  • Narzędzia aktywizacji rozwojowej Eksperta w ramach „Centrum Wiedzy”;
  • Komunikację i działania motywacyjne dla Ekspertów i pracowników; Opis ról i odpowiedzialności w „Centrum Wiedzy”.
  • Narzędzia szczegółowe

Narzędzia szczegółowe to:

  • Produkt badanie ankietowe – kwestionariusz badania;
  • Produkt Centrum Wiedzy – opisuje: cele, które pełni i realizuje Centrum Wiedzy; wartość dodaną, jaką wnosi Centrum Wiedzy; procesy prowadzone przez Centrum Wiedzy, strukturę Centrum Wiedzy, role i odpowiedzialności w Centrum Wiedzy, działania promocyjne i komunikacyjne Centrum Wiedzy, pomiar efektywności działania Centrum Wiedzy, funkcjonowanie Ekspertów; wyłanianie Ekspertów, ewaluację Ekspertów i wyjście Ekspertów z Centrum Wiedzy, zasady korzystania z Centrum Wiedzy;
  • Produkt Zasady działalności Eksperta – opisują szczegółowo obszar i zakres działalności Eksperta;
  • Produkt Ewaluacja działalności Eksperta – dzięki ewaluacji swojej działalności Ekspert otrzymuje informację zwrotną o wartości wnoszonej przez niego ekspertyzy. Ponadto ewaluacja działań Eksperta służy Liderowi CW w podjęciu decyzji o kontynuacji lub zaprzestaniu współpracy z Ekspertem;
  • Produkt Identyfikacja Eksperta – ma na celu wprowadzenie standardu i przejrzystych zasad w procesie naboru Eksperta. Proces identyfikacji Eksperta jest zaprojektowany tak, aby zachęcać pracowników do zgłaszania się do roli Eksperta a jednocześnie dokonywać wyboru w oparciu o obiektywne kryteria. Identyfikacja Eksperta opisuje: cele identyfikacji Eksperta, proces identyfikacji Eksperta, sposoby identyfikacji Eksperta;
  • Produkt Motywacja Eksperta – Motywacja Eksperta do dzielenia się wiedzą opisuje: cele procesu motywacji Ekspertów do dzielenia się wiedzą, co to jest wyzwalanie motywacji Ekspertów do dzielenia się wiedzą (definicja), warunki wyzwalania motywacji Ekspertów do dzielenia się wiedzą;
  • Produkt Aktywizacja Eksperta – Aktywizacja Eksperta w realizacji procesów CW opisuje: cele i metody aktywizacji;
  • Produkt Działania wspierające kobiety w roli Eksperta – jest to katalog działań wspierających kobiety w roli Eksperta, w ich rozwoju zawodowym i działalności w CW. Tworzą go działania samorozwojowe oraz działania rozwojowe inicjowane przez pracodawcę;
  • Produkt Komunikacja – Produkt opisuje działania komunikacyjne dotyczące Centrum Wiedzy.

 

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Orange Polska S.A.
  • Telekomunikacja SA
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany