NAWIKUS – innowacyjna metoda monitoringu kontraktowanych usług społecznych
- Dobre rządzenie
- projekt innowacyjny
- Administracja samorządowa
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
- Organizacje pozarządowe
- Podmioty ekonomii społecznej
- Administracja samorządowa
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
- Organizacje pozarządowe
- Podmioty ekonomii społecznej
Nazwa rozwiązania: Metoda monitoringu kontraktowanych usług społecznych NAWIKUS
Rozwiązanie odpowiada na problem nieobecności w systemie kontraktowania i wykonywania usług na rzecz osób starszych systemowych mechanizmów ich monitorowania oraz zawężania przesłanek wyboru dostawców tych usług do kryteriów ekonomicznych, najczęściej utożsamianych z najniższym kosztem ponoszonym przez zleceniodawcę. Celem wypracowania modelu było zwiększenie poziomu i wzrost efektywności kontraktowania usług społecznych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) w ramach opieki nad osobami starszymi przez organizacje pozarządowe (NGO), dzięki zastosowaniu narzędzi do badania jakości i efektywności tych usług.
NAWIKUS składa się z systemu monitorowania kontraktowanych usług na rzecz osób starszych, programu komputerowego wspomagającego zbieranie wystandaryzowanych danych oraz programu edukacyjnego. Nowością w proponowanym rozwiązaniu jest dostarczenie narzędzia online, które usprawni proces i obniży koszty w stosunku do tradycyjnej obsługi procesu kontraktowania usług społecznych.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie przeznaczone jest dla jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych oraz osób starszych.
Innowacyjność:
Tematyka standaryzacji usług społecznych dla osób starszych, kosztowo-jakościowa ocena ich świadczenia oraz poprawa jakości tych usług pojawia się w polskiej literaturze przedmiotu. Jest również obecna w dyskusjach prowadzonych na forach JST. Pomimo to nie wypracowano systemowych narzędzi w zakresie standaryzacji tych uslug, ich monitorowania i oceny ich jakości. NAWIKUS dodatkowo angażuje odbiorców usług w definiowanie ich standardów oraz w proces oceny ich jakości.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Narzędzie służące monitorowaniu procesu kontraktowania
Narzędzie integruje kosztowe i jakościowe elementy oceny. Opiera się na standardach, metodach jakościowych i ilościowych oraz miernikach spełniających kryteria SMART. Elementami oceny są:
- zasady stosowania narzędzia,
- procedura oceny,
- narzędzia pozyskiwania informacji i danych,
- zbiór wskaźników
- procedury analizy i interpretacji pozyskanych informacji,
- ścieżki korygowania odchyleń od przyjętych standardów.
- Aplikacja komputerowa
Aplikacja wspomaga zbieranie wystandaryzowanych danych dla celu dokonywania analiz porównawczych procesu kontraktowania usług społecznych dla osób starszych. Składa się na nią: Generator Wniosków Aplikacyjnych (zapewniający prawidłowe przygotowanie wniosków poprzez instrukcje i opcje pomocy oraz listy błędów), a także moduł analityczny umożliwiający monitorowanie i ocenę wartości zakontraktowanych usług.
- Program i metodyka szkoleń
Wraz z podręcznikiem służy budowaniu kompetencji umożliwiających skuteczne i efektywne posługiwanie się NAWIKUSEM.
- Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany