NAWIKUS – innowacyjna metoda monitoringu kontraktowanych usług społecznych

Obszar wsparcia:
  • Dobre rządzenie
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej
Odbiorcy:
  • Administracja samorządowa
  • Instytucje pomocy i integracji społecznej
  • Organizacje pozarządowe
  • Podmioty ekonomii społecznej
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Instytucje pomocy i integracji społecznej
  • Organizacje pozarządowe
  • Podmioty ekonomii społecznej
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Metoda monitoringu kontraktowanych usług społecznych NAWIKUS

Rozwiązanie odpowiada na problem nieobecności w systemie kontraktowania i wykonywania usług na rzecz osób starszych systemowych mechanizmów ich monitorowania oraz zawężania przesłanek wyboru dostawców tych usług do kryteriów ekonomicznych, najczęściej utożsamianych z najniższym kosztem ponoszonym przez zleceniodawcę. Celem wypracowania modelu było zwiększenie poziomu i wzrost efektywności kontraktowania usług społecznych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) w ramach opieki nad osobami starszymi przez organizacje pozarządowe (NGO), dzięki zastosowaniu narzędzi do badania jakości i efektywności tych usług.

NAWIKUS składa się z systemu monitorowania kontraktowanych usług na rzecz osób starszych, programu komputerowego wspomagającego zbieranie wystandaryzowanych danych oraz programu edukacyjnego. Nowością w proponowanym rozwiązaniu jest dostarczenie narzędzia online, które usprawni proces i obniży koszty w stosunku do tradycyjnej obsługi procesu kontraktowania usług społecznych.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie przeznaczone jest dla jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych oraz osób starszych.


Innowacyjność:

Tematyka standaryzacji usług społecznych dla osób starszych, kosztowo-jakościowa ocena ich świadczenia oraz poprawa jakości tych usług pojawia się w polskiej literaturze przedmiotu. Jest również obecna w dyskusjach prowadzonych na forach JST. Pomimo to nie wypracowano systemowych narzędzi w zakresie standaryzacji tych uslug, ich monitorowania i oceny ich jakości. NAWIKUS dodatkowo angażuje odbiorców usług w definiowanie ich standardów oraz w proces oceny ich jakości.

Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Narzędzie służące monitorowaniu procesu kontraktowania

Narzędzie integruje kosztowe i jakościowe elementy oceny. Opiera się na standardach, metodach jakościowych i ilościowych oraz miernikach spełniających kryteria SMART. Elementami oceny są:

  • zasady stosowania narzędzia,
  • procedura oceny,
  • narzędzia pozyskiwania informacji i danych,
  • zbiór wskaźników
  • procedury analizy i interpretacji pozyskanych informacji,
  • ścieżki korygowania odchyleń od przyjętych standardów.
  • Aplikacja komputerowa

Aplikacja wspomaga zbieranie wystandaryzowanych danych dla celu dokonywania analiz porównawczych procesu kontraktowania usług społecznych dla osób starszych. Składa się na nią: Generator Wniosków Aplikacyjnych (zapewniający prawidłowe przygotowanie wniosków poprzez instrukcje i opcje pomocy oraz listy błędów), a także moduł analityczny umożliwiający monitorowanie i ocenę wartości zakontraktowanych usług.

  • Program i metodyka szkoleń

Wraz z podręcznikiem służy budowaniu kompetencji umożliwiających skuteczne i efektywne posługiwanie się NAWIKUSEM.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdf17_Raport_z_ewaluacji_zewnetrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany