Edukacja – Regiony – Regionalizacja: proaktywny model zarządzania całożyciową edukacją w regionalnych sieciach społecznych
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Absolwenci
- Pracodawcy
- Studenci
- Uczelnie wyższe
Rozwiązanie wypracowane w projekcie miało stanowić odpowiedź na problemy związane z niskim zainteresowaniem osób dorosłych kształceniem przez całe życie i rolą uczelni wyższej w tym procesie, szczególnie na poziomie regionu. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest to, iż szkołom wyższym brakuje wyraźnie sformułowanej misji regionalnej. Skutkuje to niedopasowaniem lokalnej oferty kształcenia do oczekiwań lokalnego rynku pracy i oczekiwań słuchaczy.
Zaproponowane w projekcie narzędzie zakładało wypracowanie rozwiązań, które umożliwią tworzenie w otoczeniu uczelni sieci społecznych wspierających ideę kształcenia ustawicznego.
Projekt odrzucony na etapie strategii wdrażania.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie zostało zaprojektowane dla szkół wyższych, niepublicznych instytucji edukacyjnych, pracodawców oraz studentów/absolwentów, szczególnie nauk społecznych szkół wyższych.
Innowacyjność:
Innowacyjność rozwiązania zakładała powstanie narzędzia informatycznego integrującego regionalnie wszystkie formy kształcenia przez całe życie, oferowane zarówno przez instytucje publiczne, jak i niepubliczne. Z drugiej zaś strony zakładała powstanie nowych procedur diagnozy potrzeb i wyboru ścieżek kształcenia przez całe życie studentów i absolwentów szkół wyższych. Ważnym elementem opracowanego modelu innowacyjnej platformy miało być umożliwienie kontaktu z coachami edukacji, których zadaniem miało być doradztwo dotyczące świadomego kształtowania ścieżki edukacyjnej. Kontakt ten miał odbywać się poprzez wszystkie dostępne na platformie informatycznej kanały komunikacji.
Elementy składowe wstępnej wersji produktu:
- Platforma informatyczna – umożliwiająca m.in. badanie kompetencji, wybór ścieżki kształcenia czy wymianę informacji między użytkownikami platformy (biznes, uczelnie, podmioty edukacji ustawicznej, administracja publiczna, użytkownicy indywidualni) dostarczając narzędzi dla wzajemnej komunikacji, wymiany informacji i publikacji dokumentów (fora internetowe, czaty internetowe, blogi, etc.).
- Zestaw procedur, które obejmują m.in.:
- opis oraz procedury wdrażania działań organizacyjnych z zakresu komunikacji uczelni z absolwentami studiów,
- procedury wdrażania postępowania z zakresu uruchomienia na uczelni otwartego kształcenia modułowego (dostępne dla każdego zainteresowanego) dla absolwentów,
- procedury wdrażania rozwiązań z zakresu utworzenia na wydziałach start-up point dla studentów i absolwentów, którzy chcą uruchomić własną działalność gospodarczą,
- procedury wdrażania doradztwa edukacyjnego dla absolwentów, które jest powiązane bezpośrednio z ich sytuacją na rynku pracy.
- Uniwersytet Łódzki
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI odrzucony na etapie strategii wdrażania