Knowledge@Work – zintegrowany model kształcenia przez całe życie na uczelniach wyższych
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Słuchacze studiów podyplomowych
- Uczelnie wyższe
Nazwa rozwiązania: KNOWLEDGE@WORK
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiej skuteczności istniejących modeli kształcenia przez całe życie, w tym niedostatecznego poziomu integracji funkcjonujących modeli kształcenia ustawicznego.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie elastyczności programów kształcenia podyplomowego osób dorosłych oraz ich użyteczności dla funkcjonowania na rynku pracy. Wypracowany w projekcie model włącza do programów studiów działania rozwojowe z zakresu kompetencji kluczowych stanowiących około 30-40% programów kształcenia (60-70% natomiast stanowią tzw. kompetencje profesjonalne, specjalistyczne). Model proponuje kandydatom i uczestnikom studiów podyplomowych badanie kompetencji kluczowych przy pomocy Barometru Kompetencji Kluczowych (BKK). Jest to narzędzie diagnostyczne, które dostarcza informacji dotyczących planowania ścieżki kształcenia w formie szkoleń e-learningowych zgodnych z potrzebami oraz z efektami kształcenia przypisanymi do wybranego programu studiów. BKK to pakiet 10 niezależnych testów kompetencyjnych w wersji elektronicznej, dostępnych na platformie internetowej. Informacje o wynikach testów przekazywane są osobom decyzyjnym w procesie kształcenia tj. brokerowi edukacyjnemu oraz samemu słuchaczowi. Model składa się dodatkowo z zestawu 10 szkoleń e-learningowych na dwóch poziomach: z zakresu kompetencji kluczowych dopasowanych do aktualnego poziomu kompetencji kluczowych kandydata (wersja pełna lub zaawansowana); gry „Pigułki wiedzy", będącej uzupełnienieniem szkoleń e-learningowych (również na dwóch poziomach), w ramach której słuchacz uzyskuje dostęp do określonych kompetencji po diagnozie poziomu swoich kompetencji (szkolenia i gry, w odpowiedniej dla siebie wersji). Model oferuje także opiekę i wsparcie brokera edukacyjnego w procesie dopasowania ścieżki kształcenia do indywidualnych potrzeb - osoby, z którą słuchacz konsultuje swoją ścieżkę kształcenia w zakresie kompetencji kluczowych. Ostatnim elementem modelu jest platforma internetowa, która zapewnia dostęp do narzędzi diagnostycznych i szkoleniowych modelu. Umieszczone na niej repozytorium zawiera zestaw procedur, standardów, wytycznych, poradników i innych dokumentów przydatnych w trakcie realizacji studiów podyplomowych.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez wszystkie uczelnie wyższe oraz słuchaczy studiów podyplomowych - osoby dorosłe w wieku 25-64 lat z wykształceniem wyższym, głównie osoby pracujące (także absolwentów i osoby niepracujące), kadrę kierowniczą i pracowniczą.
Innowacyjność:
Innowacyjnością rozwiązania jest sam model będący propozycją Barometru Kompetencji Kluczowych jako narzędzia diagnozy potrzeb rozwojowych osób dorosłych. Kreując bardziej proaktywne postawy edukacyjne u osób dorosłych oraz motywację do podejmowania wysiłku i ryzyka związanego ze świadomym budowaniem własnych kompetencji.
Skuteczność:
Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Model Knowledge@Work proponuje kandydatom i uczestnikom studiów podyplomowych:
- Badanie kompetencji kluczowych przy pomocy Barometru Kompetencji Kluczowych (BKK).
- Zestaw 10 szkoleń e-learningowych na dwóch poziomach z zakresu kompetencji kluczowych dopasowanych do aktualnego poziomu kompetencji kluczowych kandydata (wersja pełna lub zaawansowana).
- Mobile learning w postaci gry „Pigułki wiedzy", bedącej uzupełnieniem szkoleń e-learningowych (również na dwóch poziomach).
- Opiekę i wsparcie brokera edukacyjnego w procesie dopasowania ścieżki kształcenia do indywidualnych potrzeb - osoby, z którą słuchacz konsultuje swoją ścieżkę kształcenia w zakresie kompetencji kluczowych.
- Zachodniopomorska Szkoła Biznesu
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany