Innowacyjne możliwości tworzenia zielonych miejsc pracy szansą dla województwa podlaskiego

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Towarzystwo Amicus
Odbiorcy:
  • Mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich, miast do 25 tys. mieszkańców
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
Opis rozwiązania:

Wypracowane rozwiązanie, związane z wdrażaniem zasad zielonej gospodarki, jest szansą zawodową dla osób pozostających poza rynkiem pracy, w szczególności osób niepełnosprawnych, osób po 50. roku życia oraz osób bezrobotnych na obszarach wiejskich, gdzie zielony sektor gospodarki ma naturalne warunki rozwoju. W takim ujęciu zielone miejsca pracy leżą w obszarze zainteresowań nie tylko ekologów czy ekonomistów, ale także specjalistów instytucji doradczych i szkoleniowych, publicznych służb zatrudnienia czy samorządów lokalnych. Poszukiwanie instrumentów promocji zielonych miejsc pracy, a w szczególności kreowania popytu na zielone kompetencje, usługi i produkty staje się wyzwaniem dla instytucji rynku pracy. Wyzwanie to zyskuje na randze w kontekście strategii województwa podlaskiego na lata 2014-2020, w której zieloną gospodarkę wskazano jako strategiczny obszar rozwoju regionu wymagający wsparcia poprzez nowe instrumenty i modele interwencji.

W ramach projektu wypracowano 3 modele interwencji związane z kreowaniem zielonych miejsc pracy (ZMP):

  • model kreowania ZMP w obszarze zbiórki ZSEE i baterii: zakłada wypracowanie w drodze naturalnego testu narzędzi (instrukcji, rekomendacji) takiej organizacji zbiórki (planowania), by nie tylko powstało miejsce pracy, ale by osiągnęło perspektywę wieloletnią, stając się obszarem rozwoju zawodowego mieszkańców gminy. Innowacyjny model planowania zbiórek uwzględnia więc nie tylko aspekty ekonomiczne czy logistyczne, ale także edukacyjne i doradcze związane z nowym zawodem (ZMP: segregator) w odpowiedzi na potrzeby i predyspozycje osób niepełnosprawnych;
  • model kreowania ZMP w obszarze biomasy: zakłada wypracowanie w drodze naturalnego testu w gminach wiejskich narzędzi (instrukcji, rekomendacji) takiej organizacji produkcji i odbioru biomasy (grupy producenckie, pośrednictwo gminy, koordynowanie odbiorów), by mogło powstać dodatkowe płatne zajęcie (ZMP) dla mieszkańców wsi oraz by zajęcie to miało podstawy ekonomiczne. Model kreowania ZMP przy okazji pozyskania biomasy uwzględnia dodatkowo zagadnienia edukacyjne i doradcze związane z nowymi zawodami (ZMP: producent) w odpowiedzi na potrzeby i predyspozycje osób odchodzących z rolnictwa oraz (ZMP: dystrybutor) w odpowiedzi na potrzeby osób bezrobotnych na wsi;
  • model kreowania ZMP w obszarze partnerstwa lokalnego: jest działaniem wspierającym dwa poprzednie modele, gwarantujące efektywność i trwałość podejmowanych działań. Jednocześnie jest obszarem kreowania nowych miejsc pracy (podobnie jak wsparcie osób bezrobotnych stało się okazją do powstania nowych miejsc pracy związanych z realizacją tego wsparcia).


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie kierowane jest do organizacji pozarządowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz małych i średnich przedsiębiorstw, docelowo zaś do przedsiębiorców lokalnych, liderów lokalnych jak również osób bezrobotnych.


Innowacyjność:

Unikatowy charakter rozwiązania przejawia się w integrowaniu w jednym modelu komplementarnych w stosunku do siebie działań związanych z tworzeniem ZMP. Z jednej strony mamy działania zwiększające popyt na pracę i kompetencje ZMP (związane z argumentami ekonomicznymi czy biznesowymi dla pracodawców) z drugiej zaś strony działania zwiększające podaż nowych kompetencji zawodowych, gotowość do świadczenia pracy w zakresie nowych usług i produktów związanych z zieloną gospodarką (związane z kompetencjami, edukacją i rozwojem zawodowym pracowników).


Skuteczność:

Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji.

Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Model kreowania ZMP w obszarze zbiórki ZSEE i baterii:
  • Narzędzia do planowania ZMP w ramach zbiórki uwzględniające kapitał społeczny gminy w analizie ekonomicznej przedsięwzięcia dostosowanej do budżetowania JST;
  • Narzędzia do organizacji ZMP dla doradców zawodowych i edukatorów uwzględniające predyspozycje i specyficzne potrzeby osób niepełnosprawnych oraz wymagania związane z opisem stanowiska pracy w zawodzie ZMP: segregator;
  • Narzędzia do budżetowania zbiórki baterii i ZMP dla pracodawców, przedsiębiorców czy instytucji organizujących zbiórkę lub ZMP.
  • Model kreowania ZMP w obszarze biomasy:
  • Narzędzia do planowania ZMP przy produkcji biomasy dla producentów rolnych odchodzących z rolnictwa oraz gmin wiejskich wspierających proces pozyskania;
  • Narzędzia do organizacji ZMP przy biomasie dla doradców zawodowych i edukatorów uwzględniające predyspozycje i specyficzne potrzeby osób odchodzących z rolnictwa (ZMP: producent) oraz przedsiębiorczości na wsi (ZMP: dystrybutor);
  • Narzędzia do budżetowania biomasy i ZMP dla pracodawców czy instytucji organizujących pozyskanie biomasy z terenu gminy.
  • Model kreowania ZMP w obszarze partnerstwa lokalnego:
  • Narzędzia do organizacji ZMP przy współpracy lokalnej w szczególności dla doradców zawodowych i edukatorów uwzględniające predyspozycje i specyficzne potrzeby osób po 50. roku życia (ZMP: edukator) oraz przedsiębiorczości (ZMP: dystrybutor).

 

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Towarzystwo Amicus
Fiszka projektowa: application/mswordfiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany