Nawigator zdobywców przyszłości
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny
- Dzieci i młodzież
- Osoby opuszczające placówki zastępcze
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
- Placówki opiekuńczo-wychowawcze
- Szkoły zawodowe
Nazwa rozwiązania: Model Nawigator Zdobywców Przyszłości
Wypracowane rozwiązanie odpowiada na problem niewystarczającej liczby rozwiązań, które skutecznie wprowadzałyby wychowanków domów dziecka w samodzielne i odpowiedzialne życie. Młodzież opuszczająca dom dziecka nie jest wystarczająco przygotowana do samodzielności, nie posiada wiedzy i umiejętności racjonalnego planowania, korzystania z oferowanych form pomocy, poruszania się w społeczności.
Model Nawigator Zdobywców Przyszłości składa się ze: skanera kompetencji – modelu dynamicznej diagnozy kompetencji, potencjału i deficytów wychowanków domów dziecka; akademii rozwoju kompetencji – kompleksowego programu, stanowiącego odpowiedź na zdiagnozowane w ramach skanera kompetencji mocne i słabe strony wychowanków; programu life-tutoring –elastycznie dopasowywanego do indywidualnych potrzeb, wyzwań i możliwości podopiecznego programu realizowanego w placówkach opiekuńczo-wychowawczych; paszportu do przyszłości – portfolio wychowanków domu dziecka – teczka, segregator uzupełniany samodzielnie przez wychowanków domów dziecka, zawierający ich prace archiwizowane już od najmłodszych lat; wielosektorowej mapy usług społecznych – opracowanej przez ekspertów zawierającej model współdziałania domów dziecka z innymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz wychowanków domów dziecka (np. instytucje pomocy i integracji społecznej, instytucje rynku pracy, organizacje pozarządowe, Poradnie Pedagogiczno-Psycholologiczne, instytucje edukacyjne, szkoleniowe, organizacje pomocowe i inne).
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie jest skierowane do pracowników domów dziecka, pracowników instytucji współpracujących z domami dziecka oraz wolontariuszy.
Innowacyjność:
Nowatorski charakter rozwiązania przejawia się w: kompleksowym podejściu do problemu braku systematycznych i spójnych działań, które pozwoliłyby od wczesnych lat pobytu w domu dziecka odpowiednio kształtować świat wartości, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do samodzielnego życia wychowanków poza placówką. Model wykorzystuje rozwiązania pochodzące z nowych trendów w uspołecznianiu i aktywizacji młodzieży zagrożonej marginalizacją, elementów coachingu, tutoringu; dostosowaniu narzędzi do specyficznych potrzeb grupy docelowej, wypracowanych przez ekspertów i praktyków, uwzględniających nowatorskie podejście do wspierania osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności pracownikom domów dziecka, instytucjom wspomagającym oraz wolontariuszom w zakresie pracy z wychowankami, poradnictwa życiowego oraz budowania lokalnego partnerstwa na rzecz wychowanków pracownikom domów dziecka, dzięki adresowanym do nich produktom (w tym szkoleniom).
Skuteczność:
Rozwiązanie przed walidacją.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Skaner Kompetencji
Skaner obejmuje:
- Skalę Predyspozycji Osobistych (SPO) – służącą do identyfikacji predyspozycji i zdolności wychowanków domów dziecka;
- Skalę Kompetencji Osobistych (SKO) – służącą do identyfikacji kompetencji wychowanków domów dziecka.
- Akademia Rozwoju Kompetencji
Akademia obejmuje:
- ścieżki wsparcia, nawiązujące do kompetencji i predyspozycji zdiagnozowanych w ramach Skanera Kompetencji i skrypty szkoleniowe, w których zawarto konkretne propozycje zajęć i ćwiczeń możliwych do wykorzystania w pracy z wychowankiem w domu dziecka rozwijających wspomniane kompetencje;
- tutoriale dla wychowawców;
- tutorial dla wychowanków domów dziecka „Nawigator Zdobywców Przyszłości”, pozwalający w sposób systematyczny przygotować wychowanków domów dziecka do samodzielności;
- grę multimedialną w wersjach dla dwóch grup wiekowych (8-13 i 14-18 roku życia), wspomagającą proces rozwoju i wzmacniania kompetencji społecznych wychowanków domów dziecka dostępna w Internecie oraz na płytach CD;
- instrukcję gry dla wychowawców i wychowanków domów dziecka;
- podręcznik metodyczny dla wychowawców, w którym opisano wszystkie elementy i zadania pojawiające się w grze oraz zawierający propozycje ćwiczeń i zajęć z wychowankami nawiązujących do poruszanych w grze zagadnień.
- Program Life-Tutoring
Program obejmuje:
- podręcznik zawierający przewodnik metodyczny "Zostań Przewodnikiem do dorosłości" oraz ramowy program tutoringu, wraz z praktycznymi uwagami dla lifetutora oraz wzory formularzy i dokumentacji ;
- program szkoleń dla pracowników domów dziecka oraz wolontariuszy.
- Paszport do przyszłości – portfolio wychowanków domu dziecka
- Wielosektorowa Mapa Usług Społecznych
- ECORYS Polska Sp. z o.o.
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany