Nawigator zdobywców przyszłości

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Ecorys Polska Sp. z o.o.
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież
  • Osoby opuszczające placówki zastępcze
Użytkownicy:
  • Instytucje pomocy i integracji społecznej
  • Placówki opiekuńczo-wychowawcze
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Model Nawigator Zdobywców Przyszłości

Wypracowane rozwiązanie odpowiada na problem niewystarczającej liczby rozwiązań, które skutecznie wprowadzałyby wychowanków domów dziecka w samodzielne i odpowiedzialne życie. Młodzież opuszczająca dom dziecka nie jest wystarczająco przygotowana do samodzielności, nie posiada wiedzy i umiejętności racjonalnego planowania, korzystania z oferowanych form pomocy, poruszania się w społeczności.

Model Nawigator Zdobywców Przyszłości składa się ze: skanera kompetencji – modelu dynamicznej diagnozy kompetencji, potencjału i deficytów wychowanków domów dziecka; akademii rozwoju kompetencji – kompleksowego programu, stanowiącego odpowiedź na zdiagnozowane w ramach skanera kompetencji mocne i słabe strony wychowanków; programu life-tutoring –elastycznie dopasowywanego do indywidualnych potrzeb, wyzwań i możliwości podopiecznego programu realizowanego w placówkach opiekuńczo-wychowawczych; paszportu do przyszłości – portfolio wychowanków domu dziecka – teczka, segregator uzupełniany samodzielnie przez wychowanków domów dziecka, zawierający ich prace archiwizowane już od najmłodszych lat; wielosektorowej mapy usług społecznych – opracowanej przez ekspertów zawierającej model współdziałania domów dziecka z innymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz wychowanków domów dziecka (np. instytucje pomocy i integracji społecznej, instytucje rynku pracy, organizacje pozarządowe, Poradnie Pedagogiczno-Psycholologiczne, instytucje edukacyjne, szkoleniowe, organizacje pomocowe i inne).


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie jest skierowane do pracowników domów dziecka, pracowników instytucji współpracujących z domami dziecka oraz wolontariuszy.


Innowacyjność:

Nowatorski charakter rozwiązania przejawia się w: kompleksowym podejściu do problemu braku systematycznych i spójnych działań, które pozwoliłyby od wczesnych lat pobytu w domu dziecka odpowiednio kształtować świat wartości, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do samodzielnego życia wychowanków poza placówką. Model wykorzystuje rozwiązania pochodzące z nowych trendów w uspołecznianiu i aktywizacji młodzieży zagrożonej marginalizacją, elementów coachingu, tutoringu; dostosowaniu narzędzi do specyficznych potrzeb grupy docelowej, wypracowanych przez ekspertów i praktyków, uwzględniających nowatorskie podejście do wspierania osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności pracownikom domów dziecka, instytucjom wspomagającym oraz wolontariuszom w zakresie pracy z wychowankami, poradnictwa życiowego oraz budowania lokalnego partnerstwa na rzecz wychowanków pracownikom domów dziecka, dzięki adresowanym do nich produktom (w tym szkoleniom).


Skuteczność:

Rozwiązanie przed walidacją.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Skaner Kompetencji

Skaner obejmuje:

  • Skalę Predyspozycji Osobistych (SPO) – służącą do identyfikacji predyspozycji i zdolności wychowanków domów dziecka;
  • Skalę Kompetencji Osobistych (SKO) – służącą do identyfikacji kompetencji wychowanków domów dziecka.
  • Akademia Rozwoju Kompetencji

Akademia obejmuje:

  • ścieżki wsparcia, nawiązujące do kompetencji i predyspozycji zdiagnozowanych w ramach Skanera Kompetencji i skrypty szkoleniowe, w których zawarto konkretne propozycje zajęć i ćwiczeń możliwych do wykorzystania w pracy z wychowankiem w domu dziecka rozwijających wspomniane kompetencje;
  • tutoriale dla wychowawców;
  • tutorial dla wychowanków domów dziecka „Nawigator Zdobywców Przyszłości”, pozwalający w sposób systematyczny przygotować wychowanków domów dziecka do samodzielności;
  • grę multimedialną w wersjach dla dwóch grup wiekowych (8-13 i 14-18 roku życia), wspomagającą proces rozwoju i wzmacniania kompetencji społecznych wychowanków domów dziecka dostępna w Internecie oraz na płytach CD;
  • instrukcję gry dla wychowawców i wychowanków domów dziecka;
  • podręcznik metodyczny dla wychowawców, w którym opisano wszystkie elementy i zadania pojawiające się w grze oraz zawierający propozycje ćwiczeń i zajęć z wychowankami nawiązujących do poruszanych w grze zagadnień.
  • Program Life-Tutoring

Program obejmuje:

  • podręcznik zawierający przewodnik metodyczny "Zostań Przewodnikiem do dorosłości" oraz ramowy program tutoringu, wraz z praktycznymi uwagami dla lifetutora oraz wzory formularzy i dokumentacji ;
  • program szkoleń dla pracowników domów dziecka oraz wolontariuszy.
  • Paszport do przyszłości – portfolio wychowanków domu dziecka
  • Wielosektorowa Mapa Usług Społecznych
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • ECORYS Polska Sp. z o.o.
Strona www:

ecorys.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany