Wykorzystanie europejskich doświadczeń z dziedziny rolnictwa i gastronomii, szansą na zdobycie i rozwój kompetencji zawodowych uczniów ZSP nr 2 w Łowiczu
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Pracodawcy
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na aktualny problem niedostosowania oferty edukacyjnej szkół zawodowych w województwie łódzkim w zakresie kształcenia w rolnictwie i gastronomii do potrzeb lokalnego rynku pracy. Istniejące programy nauczania są przestarzałe, niedostosowane do obecnych trendów i gustów konsumentów, zatem młodzież nabywa wiedzę teoretyczną i praktyczną, która nie ułatwia wejścia na wymagający i bardzo konkurencyjny rynek pracy. Co więcej, wiele szkół zawodowych nie jest wyposażona w nowoczesne materiały dydaktyczne, co niekorzystnie odbija się na jakości kształcenia. Jeżeli dodamy do tego jeszcze niewystarczające przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształcenia, rysuje się nam niekorzystny obraz polskiego systemu szkolnictwa zawodowego.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy współpracy z partnerem z Niemiec, czyli programy nauczania w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa oraz w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych, ma na celu nabycie przez uczniów ZSP nr 2 w Łowiczu nowych praktycznych umiejętności z zakresu gastronomii i rolnictwa.
Na rozwiązanie składają się zaadaptowane i wdrożone dwa programy nauczania z zakresu rolnictwa i gastronomii. Program nauczania na kierunku rolniczym obejmuje m.in. uprawę roślin energetycznych przerabianych na biomasę, funkcjonowanie biogazowni oraz wykorzystanie energii odnawialnej (wiatrowej, fotowoltaicznej i słonecznej). Uczniowie mogą zapoznać się z zagadnieniami związanymi technikami rolniczymi stosowanymi w Polsce i w Niemczech.
Kierunek gastronomiczny opisuje m.in. produkcję, przetwarzanie i marketing żywności ekologicznej. Uczniowie poznają propcesy związane z produkcją żywności ekologicznej, pozyskiwaniem ekologicznych surowców roślinnych i zwierzęcych oraz przygotowaniem potraw z tych surowców.
W ramach projektu zostało zakupionych wiele pomocy dydaktycznych: kombajn zbożowy, siewnik pneumatyczny z podsiewaczem nawozów, agregat uprawowy, opryskiwacz, analizator spalin, sprzęt gastronomiczny i multimedialny. Zastosowanie programów w szkołach zawodowych pozwoli na podniesienie jakości i atrakcyjności szkolnictwa zawodowego, zarówno z perspektywy uczniów, jak i nauczycieli.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły rolnicze i gastronomiczne. Wsparcie skierowane jest do nauczycieli i uczniów tego typu szkół. Beneficjentami rozwiązania będą także pracodawcy, którzy uzyskają dobrze i praktycznie przygotowanych przyszłych pracowników.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Niemiec, DEULA Nienburg, spółka Hanowerskich Izb Rolniczych założona w 1962 roku, która zajmuje sie m.in. kształceniem w zawodach: technik mechanik pojazdów rolniczych, technik budowy maszyn rolniczych, technik mechatronik, gastronomia.
Dzięki współpracy ponadnarodowej polscy uczniowie mają możliwość teoretycznego i praktycznego zapoznania się z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinach rolniczych i gastronomicznych w Niemczech. Z kolei nauczyciele, poprzez bezpośredni kontakt z partnerami mają możliwość podniesienia swoich kwalifikacji, zwłaszcza praktycznej wiedzy, która lepiej pozwoli przygotować absolwentów do wejścia na rynek pracy.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Modułowe programy kształcenia w zakresie rolnictwa i gastronomii (2 oddzielne programy);
- Publikacja (broszura) na temat projektu i jego rezultatów.
- Powiat Łęczycki
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany