Wykorzystanie europejskich doświadczeń z dziedziny rolnictwa i gastronomii, szansą na zdobycie i rozwój kompetencji zawodowych uczniów ZSP nr 2 w Łowiczu

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
Beneficjent: Powiat Łęczycki
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Pracodawcy
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na aktualny problem niedostosowania oferty edukacyjnej szkół zawodowych w województwie łódzkim w zakresie kształcenia w rolnictwie i gastronomii do potrzeb lokalnego rynku pracy. Istniejące programy nauczania są przestarzałe, niedostosowane do obecnych trendów i gustów konsumentów, zatem młodzież nabywa wiedzę teoretyczną i praktyczną, która nie ułatwia wejścia na wymagający i bardzo konkurencyjny rynek pracy. Co więcej, wiele szkół zawodowych nie jest wyposażona w nowoczesne materiały dydaktyczne, co niekorzystnie odbija się na jakości kształcenia. Jeżeli dodamy do tego jeszcze niewystarczające przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształcenia, rysuje się nam niekorzystny obraz polskiego systemu szkolnictwa zawodowego.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy współpracy z partnerem z Niemiec, czyli programy nauczania w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa oraz w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych, ma na celu nabycie przez uczniów ZSP nr 2 w Łowiczu nowych praktycznych umiejętności z zakresu gastronomii i rolnictwa.

Na rozwiązanie składają się zaadaptowane i wdrożone dwa programy nauczania z zakresu rolnictwa i gastronomii. Program nauczania na kierunku rolniczym obejmuje m.in. uprawę roślin energetycznych przerabianych na biomasę, funkcjonowanie biogazowni oraz wykorzystanie energii odnawialnej (wiatrowej, fotowoltaicznej i słonecznej). Uczniowie mogą zapoznać się z zagadnieniami związanymi technikami rolniczymi stosowanymi w Polsce i w Niemczech. 

Kierunek gastronomiczny opisuje m.in. produkcję, przetwarzanie i marketing żywności ekologicznej. Uczniowie poznają propcesy związane z produkcją żywności ekologicznej, pozyskiwaniem ekologicznych surowców roślinnych i zwierzęcych oraz przygotowaniem potraw z tych surowców.

W ramach projektu zostało zakupionych wiele pomocy dydaktycznych: kombajn zbożowy, siewnik pneumatyczny z podsiewaczem nawozów, agregat uprawowy, opryskiwacz, analizator spalin, sprzęt gastronomiczny i multimedialny. Zastosowanie programów w szkołach zawodowych pozwoli na podniesienie jakości i atrakcyjności szkolnictwa zawodowego, zarówno z perspektywy uczniów, jak i nauczycieli.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły rolnicze i gastronomiczne. Wsparcie skierowane jest do nauczycieli i uczniów tego typu szkół. Beneficjentami rozwiązania będą także pracodawcy, którzy uzyskają dobrze i praktycznie przygotowanych przyszłych pracowników.

Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Niemiec, DEULA Nienburg, spółka Hanowerskich Izb Rolniczych założona w 1962 roku, która zajmuje sie m.in. kształceniem w zawodach: technik mechanik pojazdów rolniczych, technik budowy maszyn rolniczych, technik mechatronik, gastronomia. 

Dzięki współpracy ponadnarodowej polscy uczniowie mają możliwość teoretycznego i praktycznego zapoznania się z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinach rolniczych i gastronomicznych w Niemczech. Z kolei nauczyciele, poprzez bezpośredni kontakt z partnerami mają możliwość podniesienia swoich kwalifikacji, zwłaszcza praktycznej wiedzy, która lepiej pozwoli przygotować absolwentów do wejścia na rynek pracy.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Modułowe programy kształcenia w zakresie rolnictwa i gastronomii (2 oddzielne programy);

  • Publikacja (broszura) na temat projektu i jego rezultatów.
Beneficjent:
  • Powiat Łęczycki
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany