Dobra praktyka drogą do sukcesu
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostosowania oferty edukacyjnej szkół zawodowych w województwie łódzkim w zakresie kształcenia w gastronomii do potrzeb lokalnego rynku pracy. Istniejące programy nauczania są przestarzałe, niedostosowane do obecnych trendów i gustów konsumentów, zatem młodzież nabywa wiedzę teoretyczną i praktyczną, która nie ułatwia wejścia na wymagający i bardzo konkurencyjny rynek pracy. Co więcej, wiele szkół zawodowych nie dysponuje nowoczesnymi materiałami dydaktycznymi, co niekorzystnie odbija się na jakości kształcenia w tym obszarze. Jeżeli dodamy do tego niewystarczające przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształcenia, obraz polskiego systemu szkolnictwa zawodowego nie jest najlepszy.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, czyli wypracowanie i wdrożenie programu nauczania w zawodach gastronomicznych, ma na celu ulepszenie i dostosowanie do potrzeb lokalnego rynku pracy procesu kształcenia w Zespole Szkół Gastronomicznych w Łodzi.
Na przygotowany i wdrożony program nauczania składa się adaptacja modułowego modelu kształcenia w zakresie nowych kwalifikacji: niemiecka kuchnia tradycyjna, dziczyzna i ryby, kuchnia wegetariańska i kuchnia wellness, w oparciu o doświadczenia partnera zagranicznego. Uzupełnieniem programu jest opracowanie i wdrożenie do polskich warunków niemieckiego modelu praktyk uczniowskich i współpracy z pracodawcami oraz programu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły gastronomiczne, które kształcą na kierunkach związanych z różnymi specjalnościami gastronomicznymi. Wsparcie skierowane jest do nauczycieli i uczniów tego typu szkół. Beneficjentami rozwiązania będą także pracodawcy, którzy pozyskają pracowników dobrze przygotowanych do przyszłej pracy.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystane zostały doświadczenia partnera z Niemiec, Bildungszentrum Nordost, K-D. Schnoor. Jest to szkoła specjalizująca się w kształceniu modułowym w zakresie gastronomii (m.in. takich specjalności jak: kucharz, pomoc w kuchni, kelner, barman, restaurator, hotelarz).
Dzięki współpracy ponadnarodowej uczniowie mieli możliwość teoretycznego i praktycznego zapoznania się z praktyczną nauką zawodów w w/w specjalnościach. Ich wiedza i doświadczenie zostały wzbogacone, co ułatwi planowanie późniejszej kariery zawodowej. Z kolei nauczyciele, poprzez bezpośredni kontakt z partnerami, mieli możliwość podniesienia swoich kwalifikacji, zwłaszcza praktycznej wiedzy, która lepiej pozwoli przygotować absolwentów do wejścia na rynek pracy.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Modułowy model kształcenia w zakresie nowych kwalifikacji (niemiecka kuchnia tradycyjna, dziczyzna i ryby, kuchnia wegetariańska i kuchnia wellness)
- Model praktyk uczniowskich i współpracy z pracodawcami
- Program doradztwa edukacyjno-zawodowego
- Doradztwo Unijne Zbigniew Banasiak
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany