Kadry dojrzałe do zmian

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: bit Polska Sp. z o.o.
Odbiorcy:
  • Osoby zagrożone wykluczeniem społecznym
Użytkownicy:
  • Instytucje rynku pracy
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Model współpracy publicznych, niepublicznych instytucji rynku pracy i PAZ w zakresie ułatwiania i wchodzenia na rynek pracy osób 50+ i 25+ polegający na kontraktacji usług rynku pracy

Głównym problemem, na który odpowiada rozwiązanie, jest niska efektywność współpracy podmiotów działających w obszarze zatrudnienia oraz integracji i pomocy społecznej z przedsiębiorcami w zakresie ułatwienia wchodzenia na rynek pracy osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym z powodu bezrobocia, w szczególności młodzieży powyżej 15. roku życia oraz osobom w wieku co najmniej 50 lat. Związana z tym jest trudna sytuacja na rynku pracy osób w wieku po 50. roku życia, w tym niskie wskaźniki zatrudnienia oraz znaczący poziom bezrobocia – Polska w porównaniu do innych krajów UE w najniższym stopniu wykorzystuje potencjał osób po 50. roku życia na rynku pracy. Z drugiej strony obserwuje się pogłębiające się problemy osób w wieku do 25. roku życia na rynku pracy wynikające z rozbieżności między popytem a podażą na ich kwalifikacje zawodowe oraz brakiem doświadczenia zawodowego – wysokie bezrobocie młodych stanowi poważny problem społeczny, gdyż wywołuje negatywne skutki społeczne, ekonomiczne i polityczne.

Rozwiązanie to model kontraktacji usług rynku pracy opisujący szczegółowo zakres i rodzaje podejmowanych działań, w celu zwiększenia skuteczności działań aktywizacyjnych wobec osób bezrobotnych poniżej 25. i powyżej 50. roku życia. Istotą modelu jest kontraktacja usług aktywizacyjnych osób bezrobotnych realizowanych całościowo przez agencję zatrudnienia. Dodatkowym elementem jest wprowadzenie wynagrodzenia zależnego od uzyskiwanego efektu zatrudnieniowego i utrzymania w zatrudnieniu. Celem tego rozwiązania jest stworzenie motywacji dla agencji zatrudnienia do tego, aby koncentrowała się na celu jakim jest umieszczenie osoby bezrobotnej na rynku pracy i na podejmowaniu działań, które zwiększają szanse na utrzymanie zatrudnienia przez osobę objętą wsparciem. Temu służy system płatności, w którym wynagrodzenie dla agencji zatrudnienia jest płatne w częściach i uzależnione od uzyskiwanych efektów, co w rezultacie może przynieść obniżenie kosztów aktywizacji tej grupy osób, a tym samym wzrost racjonalności gospodarowania środkami publicznymi. Proponowane rozwiązanie przewiduje także funkcjonowanie aplikacji informatycznej o nazwie „Kontraktor”, której celem jest wsparcie procesu wymiany informacji pomiędzy powiatowym urzędem pracy a agencją zatrudnienia. Z uwagi na fakt, iż w rejestrach osób bezrobotnych znajdują się również takie, które nie są zainteresowane podejmowaniem pracy, a głównym powodem rejestracji jest chęć zapewnienia sobie bezpłatnych świadczeń medycznych, kwestia wymiany informacji między partnerami kontraktu jest niezwykle istotna.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie jest kierowane do powiatowych urzędów pracy (PUP) oraz agencji zatrudnienia.


Innowacyjność:

Elementami rozwiązania godnymi uwagi są nowe formy wsparcia w ramach modelu: system wspierania wymiany informacji pomiędzy PUP a agencją zatrudnienia oraz wprowadzenie do katalogu instrumentów stosowanych przez agencje zatrudnienia nowych form wsparcia, komplementarnych do tych, przewidzianych w ustawie o promocji zatrudnienia. Istotne jest także wdrożenie w warunkach polskich sprawdzonych rozwiązań austriackich, w tym: wysoka standaryzacja zlecanych usług aktywizacyjnych, która ma na celu uproszczone monitorowanie i porównywanie działań poszczególnych urzędów pracy na poziomie regionów i kraju, a w konsekwencji jako podstawa do prowadzenia rankingów efektywności poszczególnych urzędów pracy; znaczny poziom dowolności w doborze instrumentów wsparcia w ramach dostępnego wachlarza na poziomie realizatora usług pod indywidualne potrzeby osób bezrobotnych – z pominięciem decyzyjności zleceniodawcy –w myśl zasady „liczy się efekt” oraz włączenie do katalogu form wsparcia nowych rozwiązań w zakresie m.in. metod prowadzenia testów predyspozycji zawodowych, rozwiązywania jednostkowych potrzeb.


Skuteczność:

Rozwiązanie przed walidacją.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Vademecum

Vademecum stanowi praktyczny podręcznik skierowany głównie do publicznych służb zatrudnienia i pośrednio do agencji Zatrudnienia. Opisuje procedury wyboru, współpracy i rozliczania kontraktowanych usług rynku pracy.

  • Wzór warunków zamówienia

Wzór określa m.in.: opis przedmiotu zamówienia, warunki dostępu, kryteria wyboru, zasady realizacji zlecenia, procedury związane ze złożeniem oferty.

  • Wzór umowy trójstronnej

Wzór umowy pomiędzy urzędem pracy (zlecający), agencją zatrudnienia (wykonawca) i osobą bezrobotną (odbiorca wsparcia). Umowa ta określa prawa i obowiązki każdej ze stron.

  • Wzór umowy ramowej

Wzór umowy pomiędzy urzędem pracy (zlecający) a agencją Zatrudnienia (wykonawca). Kontrakt ten określa m.in. szczegółowe zasady współpracy, metodologię świadczenia usług, reguluje kwestie związane z honorarium, opisuje obowiązki informacyjne oraz wynikające z prawodawstwa w zakresie ochrony danych osobowych.

  • Program „Kontraktor”

Program stworzony z myślą o następujących funkcjach: transfer danych dotyczących osób bezrobotnych (dane podstawowe, ale także związane z wykształceniem, historią zatrudnienia, posiadanymi kwalifikacjami, dotychczasowymi działaniami aktywizującymi); ewidencjonowanie prowadzonych działań przez agencje zatrudnienia; monitoring prowadzony przez pracowników PUP w zakresie działań wykonawcy na rzecz zakontraktowanych osób; raportowanie postępu rzeczowego; rozliczenia finansowe; komunikowanie.

Beneficjent:
  • bit Polska Sp. z o.o.
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Strona www:

www.kddz.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany