Trening kompetencji ekonomicznych, finansowych i obywatelskich
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Szkoły zawodowe
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niewystarczającą liczbą działań edukacyjnych dotyczących podnoszenia wśród uczniów kompetencji ekonomicznych, finansowych i obywatelskich. Zdolność do znalezienia zatrudnienia staje się kluczowym problemem rynku pracy dla absolwentów szkół kształcących w zawodach. Zarówno raporty z badań, jak i dane dotyczące bezrobocia absolwentów szkół kształcenia zawodowego wskazują na potrzebę zmian w systemie kształcenia, w kierunku dostosowania programów szkolnych do potrzeb pracodawców.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie to moduł treningowy dotyczący kompetencji finansowych/ekonomicznych oraz obywatelskich, dostosowany do specyfiki uczniów szkół kształcenia zawodowego i potrzeb regionalnego rynku pracy. Rozwiązanie obejmuje program doskonalenia zawodowego nauczycieli, scenariusze zajęć lekcyjnych obejmujące tematykę ekonomiczną, finansową i związaną z kompetencjami obywatelskimi oraz scenariusz lokalnych wizyt (organizowanych przez uczniów) w firmach i zakładach pracy.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli szkół kształcenia w zawodach, a także dyrektorów i organy prowadzące szkoły.
Innowacyjność:
Szczególnym atutem prezentowanego rozwiązania jest połączenie edukacji finansowej, ekonomicznej, obywatelskiej oraz współpracy z pracodawcami w ramach aktywnych form zajęć, warsztatów i zewnętrznych wizyt. Zastosowane formy wsparcia są szersze niż typowy program edukacyjnych realizowany np. w ramach podstaw przedsiębiorczości.
Skuteczność:
Do chwili obecnej brak jest danych mogących świadczyć o skuteczności rozwiązania.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
• Program doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół kształcenia zawodowego, w ramach którego nauczyciele, wdrażający na terenie szkół zawodowych scenariusze lekcji i animujący realizację podróży po lokalnym rynku pracy, zostaną przygotowani do realizacji zadań.
• Zestaw 10 scenariuszy zajęć lekcyjnych „Trening Kompetencji Ekonomicznych i Obywatelskich w powiązaniu z lokalnym rynkiem pracy” oraz poradniki dla nauczycieli: „Prowadzenie grupy” i „Animacja podróży po lokalnym rynku pracy”.
• Scenariusz realizacji podróży po lokalnym rynku pracy. Każda grupa uczniów biorąca udział w projekcie będzie musiała samodzielnie wybrać branże oraz przygotować lokalne wizyty w firmach i zakładach pracy, a także w instytucjach zajmujących się rynkiem pracy, takich jak PUP lub powiatowe rady zatrudnienia.
- Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany