CZAS NA ZMIANĘ – e-platforma jako narzędzie pozwalające na dostosowanie wyższym uczelniom swojej oferty edukacyjnej do oczekiwań rynku pracy

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: SMG/KRC Poland-Media S.A.
Odbiorcy:
  • Osoby planujące rozpoczęcie kształcenia
  • Studenci
Użytkownicy:
  • Administracja
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Czas na zmianę

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedostatecznej adaptacyjności kierunków nauczania i niewystarczającego dostosowania ich do potrzeb rynku pracy. Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu wzrost jakości działań uczelni wyższych w zakresie monitorowania losów absolwentów. Wypracowana e-platforma to narzędzie pozwalające na dystrybucję, agregację oraz przetwarzanie danych. Pozwala uczelniom wyższym na ujednolicenie pod względem metodologicznym (ten sam arkusz akwizycji danych, ta sama metodologia zbierania danych, to samo narzędzie przetwarzania danych) procesu śledzenia losów absolwentów.

System łączy, w procesie myślenia o dostosowywaniu oferty wyższych uczelni do oczekiwań rynku pracy, trzech "aktorów": wyższe uczelnie (jako podmiot oddziaływań), pracodawców (jako źródło wiedzy o rynku pracy i absolwentach), absolwentów wyższych uczelni (jako źródło wiedzy na temat losów absolwentów oraz oceny uczelni). Jednym z najważniejszych założeń platformy internetowej jest zbieranie informacji z różnych źródeł poprzez arkusze diagnostyczne oraz informacyjne operujące na platformie (perspektywa pracodawcy, perspektywa uczelni, perspektywa absolwenta, perspektywa ucznia – przyszłego studenta) oraz eksplorację powszechnie dostępnych danych dotyczących rynku pracy i edukacji oraz, w kolejnych krokach, integrowanie tych informacji. Integracja gromadzonych danych obejmuje: po pierwsze trzydzieści modeli ekonometrycznych pokazujących trendy w wybranych kategoriach zawodowych oraz branżach, po drugie model eksperymentalny, który ma integrować dane empiryczne zbierane przez platformę. Niezwykle ważne jest także poszukiwanie wzajemnych relacji między "aktorami" (uczelnia, absolwent, pracodawca, uczeń) z perspektywy kompetencji.

Część dotycząca kompetencji (w kontekście kwalifikacji pożądanych na rynku pracy) stanowi ważną część każdego z czterech arkuszy informacyjno-diagnostycznych wkomponowanych już w platformę. System wykorzystuje najnowsze technologie informatyczne (sztuczna inteligencja – tzw. drzewa decyzyjne, metody analizy sentymentu czy inteligentne algorytmy indeksowania i ekstrakcji informacji z danych tekstowych) do analizy agregowanych na platformie informacji. Cechą rozwiązania jest także budowanie relacji pomiędzy uczelniami, a pracodawcami. W tym celu wykorzystuje się moduł przygotowany dla "aktorów" platformy – Bazar Wiedzy, pozwalający na interakcję, gdzie korzyścią dla pracodawcy jest realizacja jego potrzeb w kontekście poszukiwania konkretnej wiedzy, zaś korzyścią uczelni jest angażowanie siebie i swoich studentów w realne zadania, mające swoje przełożenia na konkretny efekt (u pracodawcy). E-platforma pomyślana została jako dostępne dla wszystkich uczelni narzędzie. Korzystanie z niego nie wymaga żadnych nakładów finansowych, a jedynie cyklicznego (zgodnego z harmonogramem) uzupełniania arkusza informacyjnego na temat uczelni.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie wyższe, studentów/absolwentów tych uczelni oraz pracodawców.


Innowacyjność:

Innowacyjnością w wypracowanym rozwiązaniu charakteryzuje się sama platforma która ma służyć nie tylko uczelniom, które za jej pośrednictwem będą mogły realizować badania losów zawodowych swoich absolwentów, ale ma być także wsparciem dla samych studentów i absolwentów oraz efektywnym kanałem komunikacji pomiędzy absolwentami a pracodawcami.


Skuteczność:

Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Platforma internetowa wraz z instrukcją jej użytkowania;
  • Metodologiczny opis sposobu gromadzenia danych oraz zasady ich przekazywania i warunków uczestnictwa zainteresowanych uczelni;
  • Podręcznik opisujący wykorzystywanie wskaźników ekonomicznych oraz społeczno-demograficznych wraz ze sposobem i procedurami ich uaktualniania, statystyk, analizy trendu i wskaźników zaczerpniętych z zewnętrznych źródeł danych, które dotyczą edukacji w skali całego kraju;
  • Podręcznik "Modele ekonometryczne popytu na pracę", objaśniający własności proponowanych modeli ekonometrycznych, opisujących kształtowanie się popytu na pracę w wybranych branżach i kategoriach zawodowych.
Beneficjent:
  • SMG/KRC Poland-Media S.A.
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany