Model kształcenia przez całe życie w oparciu o trwałą relację z uczelnią: „ideAGORA – Absolwenci kapitałem społecznym Uczelni.”

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Collegium Mazovia Innowacyjna Szkoła Wyższa
Odbiorcy:
  • Studenci
Użytkownicy:
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: IDEAGORA


Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niewystarczającego uczestnictwa szkół wyższych w kształceniu ustawicznym.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu budowanie trwałych relacji uczelni ze studentami i absolwentami. Wypracowane rozwiązanie polega na nowym podejściu do kształcenia wyższego, zmieniającym tradycyjną formę uczelni, opartej na autorytecie i odgórnym sterowaniu, w "platformę" współpracy między przedstawicielami uczelni, a jej wychowankami. Zarówno władze uczelni i kadra naukowo-dydaktyczna, jak i studenci oraz absolwenci stają się partnerami przyjmującymi na siebie odpowiedzialność za rozwój własny i szkoły, poprzez przyjęcie proaktywnej postawy nastawionej na ciągłe uczenie się i otwartość we wzajemnych stosunkach. Wypracowany model, wpisujący się w ideę instytucji "uczącej się", ma służyć wszystkim uczestnikom procesu, tj.: uczelniom, studentom i absolwentom. Opisywane rozwiązanie składa się z trzech zasadniczych elementów. Komponent 1 – poziom studentów. Studenci objęci są eksperymentalnym programem kształcenia obejmującym warsztaty, których celem jest budowanie postaw otwartości na nowe trendy technologiczne, rozwijanie umiejętności współpracy w grupie oraz kształtowanie gotowości do zdobywania i gromadzenia nowej wiedzy. Komponent 2 – poziom absolwentów. Program kształcenia obejmujący cykl szkoleń dla absolwentów, w ramach których realizowane są zagadnienia dotyczące korzyści z procesu kształcenia, uwzględniające m.in.: nowe metody komunikacji społecznej i grupowej, komunikację z wykorzystaniem technologii informatycznych oraz inne umiejętności miękkie, tj.: negocjacje, rozwiązywanie konfliktów, itp. Do procesu efektywnej komunikacji służy platforma, która stanowi miejsce wirtualnych spotkań, bazę ofert pracy i współpracy oraz miejsce rozwiązywania zgłaszanych problemów, np. biznesowych. Komponent 3 – poziom kadry naukowo-dydaktycznej. Obejmuje warsztaty inicjujące zmianę postrzegania studenta przez uczelnię (student postrzegany jest jako przyszły absolwent na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy). Model zawiera także liczne materiały dodatkowe (m.in. skrypty, instrukcje, programy szkoleń).


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez wszystkie uczelnie wyższe w tym kadrę naukowo-dydaktyczną oraz studentów/absolwentów.


Innowacyjność:

Innowacyjnością rozwiązania jest sam model, który oddziałuje na relacje student/absolwent – uczelnia – pracodawca/rynek pracy, przyczyniając się do generowania istotnych zmian w środowisku społeczno-gospodarczym.


Skuteczność:

Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

Rozwiązanie składa się z trzech komponentów opisanych wyżej, tj.:

  • KOMPONENT 1 – poziom studentów.
  • KOMPONENT 2 – poziom absolwentów.
  • KOMPONENT 3 – poziom kadry naukowo-dydaktycznej.

Produkty pośrednie:

  • Podręcznik Jak wdrażać model ideAGORA.
  • Innowacyjne programy kształcenia dla studentów, absolwentów i nauczycieli - programy kształcenia są fakultatywnym rozszerzeniem programów kształcenia na uczelni.
  • Program cyklu szkoleń dla absolwentów – cykl szkoleń, polegający na identyfikacji i personalizacji wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonania powierzonych zadań w miejscu pracy i realizacji własnej misji życiowej.
  • Skrypt Jak współpracować z absolwentem – przewodnik zawierający podstawowe wskazówki, jak uczelnia powinna efektywnie współpracować z absolwentem, aby nawiązana relacja była trwała i przynosiła realne korzyści obu stronom.
  • Platforma ideAGORA system zaprojektowany dla środowiska związanego z uczelnią, który stanowi przestrzeń dla wirtualnych spotkań i komunikacji, gromadzi zbiór najważniejszych dla społeczności studentów i absolwentów informacji takich jak oferty pracy i praktyk, informacje o wydarzeniach i inicjatywach oraz prowadzonych projektach.
  • Kwartalnik „ideAGORA” – gazetka papierowa oraz internetowa.
  • Biuletyn miesięczny „ideAGORA” – gazetka internetowa.
  • Klub Absolwenta – punkt kontaktowy z absolwentami CM, opisany w podręczniku Jak wdrażać model ideAGORA.

 

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Collegium Mazovia Innowacyjna Szkoła Wyższa
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany