Innowacyjny model kształcenia ustawicznego w uczelniach wyższych
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Osoby planujące rozpoczęcie kształcenia
- Uczelnie wyższe
Nazwa rozwiązania: Model kształcenia ustawicznego w uczelniach wyższych
Opis rozwiązania:
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niewystarczającej liczby modułowych modeli kształcenia ustawicznego w szkołach wyższych.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu dostosowanie oferty dydaktycznej uczelni do potrzeb i oczekiwań uczestników kształcenia. Wypracowane rozwiązanie to model kształcenia ustawicznego polegający na maksymalnym uelastycznieniu i zindywidualizowaniu ścieżki kształcenia ustawicznego w uczelniach wyższych, a co za tym idzie optymalnym dostosowaniu jej do potrzeb edukacyjnych i luk kompetencyjnych uczestnika kształcenia. Elastyczność i zindywidualizowanie procesu kształcenia osiągane jest poprzez przeorganizowanie procesu realizowania studiów podyplomowych, np. udostępnienie słuchaczom puli kursów do wyboru, które można realizować i opłacać jako niezależne jednostki edukacyjne lub/i łączyć je według określonych zasad w ścieżkę edukacyjną o statusie studiów podyplomowych. Dobór kursów i przestrzeganie zasad łączenia ich ułatwia słuchaczom odpowiednio przygotowany doradca edukacyjny, pomagający wskazać mocne strony w wiedzy i wykształceniu oraz obszary do rozwoju, a także platforma informatyczna, umożliwiająca porównywanie i wybieranie kursów z uwzględnieniem norm jakościowych tworzenia ścieżki edukacyjnej, której zwieńczeniem jest uzyskanie świadectwa ukończenia studiów podyplomowych.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez wszystkie uczelnie wyższe oraz potencjalnych słuchaczy studiów podyplomowych, a w szczególności osoby w wieku 45+, których doświadczenie i wykształcenie nie wymaga uczestnictwa w tradycyjnych studiach podyplomowych i umożliwia fragmentaryczne uzupełnienie wiedzy i kompetencji.
Innowacyjność:
Innowacyjnością rozwiązania jest zindywidualizowanie procesu kształcenia ustawicznego i przez to jego dostosowanie do potrzeb edukacyjnych uczestników kształcenia.
Skuteczność:
Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Rozwiązanie składa się z następujących elementów:
- Podręcznika opisującego metodologię modelu zawierającego wskazówki dotyczące przygotowania programów kursów na bazie posiadanych programów studiów podyplomowych; tworzenia komplementarnej oferty kursów; analizy kosztów wdrożenia modelu i warunków jego efektywności finansowej etc.;
- Platformy internetowej służącej do prezentowania i zarządzania przez uczelnie ofertą kursów oraz ustalania indywidualnej ścieżki kształcenia przez słuchaczy;
- Narzędzia do diagnozy potrzeb edukacyjnych osób dorosłych, stosowane przez doradcę edukacyjnego (kwestionariusz ankiety, scenariusz wywiadu);
- Podręcznika przygotowującego do funkcji doradcy edukacyjnego (zakres metody diagnozy potrzeb edukacyjnych, stosowanie ww. narzędzi, sposób doboru kształcenia do zdiagnozowanych potrzeb);
- Podręcznika dla osób zarządzających w uczelni nowym modelem kształcenia ustawicznego (zakres zasady tworzenia oferty kursów i ich programów, przypisywania do studiów podyplomowych punktów ECTS, wspomaganie w doborze kadry do prowadzenia kursów).
- Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany