Innowacyjny model kształcenia ustawicznego w uczelniach wyższych

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Odbiorcy:
  • Osoby planujące rozpoczęcie kształcenia
Użytkownicy:
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Model kształcenia ustawicznego w uczelniach wyższych

Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niewystarczającej liczby modułowych modeli kształcenia ustawicznego w szkołach wyższych.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu dostosowanie oferty dydaktycznej uczelni do potrzeb i oczekiwań uczestników kształcenia. Wypracowane rozwiązanie to model kształcenia ustawicznego polegający na maksymalnym uelastycznieniu i zindywidualizowaniu ścieżki kształcenia ustawicznego w uczelniach wyższych, a co za tym idzie optymalnym dostosowaniu jej do potrzeb edukacyjnych i luk kompetencyjnych uczestnika kształcenia. Elastyczność i zindywidualizowanie procesu kształcenia osiągane jest poprzez przeorganizowanie procesu realizowania studiów podyplomowych, np. udostępnienie słuchaczom puli kursów do wyboru, które można realizować i opłacać jako niezależne jednostki edukacyjne lub/i łączyć je według określonych zasad w ścieżkę edukacyjną o statusie studiów podyplomowych. Dobór kursów i przestrzeganie zasad łączenia ich ułatwia słuchaczom odpowiednio przygotowany doradca edukacyjny, pomagający wskazać mocne strony w wiedzy i wykształceniu oraz obszary do rozwoju, a także platforma informatyczna, umożliwiająca porównywanie i wybieranie kursów z uwzględnieniem norm jakościowych tworzenia ścieżki edukacyjnej, której zwieńczeniem jest uzyskanie świadectwa ukończenia studiów podyplomowych.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez wszystkie uczelnie wyższe oraz potencjalnych słuchaczy studiów podyplomowych, a w szczególności osoby w wieku 45+, których doświadczenie i wykształcenie nie wymaga uczestnictwa w tradycyjnych studiach podyplomowych i umożliwia fragmentaryczne uzupełnienie wiedzy i kompetencji.


Innowacyjność:

Innowacyjnością rozwiązania jest zindywidualizowanie procesu kształcenia ustawicznego i przez to jego dostosowanie do potrzeb edukacyjnych uczestników kształcenia.


Skuteczność:

Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

Rozwiązanie składa się z następujących elementów:

  • Podręcznika opisującego metodologię modelu zawierającego wskazówki dotyczące przygotowania programów kursów na bazie posiadanych programów studiów podyplomowych; tworzenia komplementarnej oferty kursów; analizy kosztów wdrożenia modelu i warunków jego efektywności finansowej etc.;
  • Platformy internetowej służącej do prezentowania i zarządzania przez uczelnie ofertą kursów oraz ustalania indywidualnej ścieżki kształcenia przez słuchaczy;
  • Narzędzia do diagnozy potrzeb edukacyjnych osób dorosłych, stosowane przez doradcę edukacyjnego (kwestionariusz ankiety, scenariusz wywiadu);
  • Podręcznika przygotowującego do funkcji doradcy edukacyjnego (zakres metody diagnozy potrzeb edukacyjnych, stosowanie ww. narzędzi, sposób doboru kształcenia do zdiagnozowanych potrzeb);
  • Podręcznika dla osób zarządzających w uczelni nowym modelem kształcenia ustawicznego (zakres zasady tworzenia oferty kursów i ich programów, przypisywania do studiów podyplomowych punktów ECTS, wspomaganie w doborze kadry do prowadzenia kursów).

 

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.swps.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany