Nowy model kształcenia przez całe życie w budowaniu potencjału rozwojowego uczelni

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Wyższa Szkoła Biznesu w Pile
Odbiorcy:
  • Osoby planujące rozpoczęcie kształcenia
Użytkownicy:
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Model kształcenia przez całe życie oparty na koncepcji dzielenia się wiedzą i adaptacji założeń coachingu i mentoringu na gruncie edukacji ustawicznej

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedostosowania oferty edukacyjnej uczelni wyższych do zmian społeczno-ekonomicznych oraz niskiego udziału osób w wieku od 25 do 64 lat w kształceniu ustawicznym.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu dostosowanie oferty edukacyjnej uczelni do sytuacji społeczno-ekonomicznej oraz zwiększenie zainteresowania osób dorosłych kształceniem ustawicznym. Rozwiązanie to model kształcenia przez całe życie oparty na koncepcji dzielenia się wiedzą i adaptacji założeń coachingu i mentoringu na gruncie edukacji ustawicznej, zakładający organizację kształcenia każdorazowo w ramach dwóch ścieżek. Pierwszej, związanej z rozwojem potencjału osobistego (w zakresie umiejętności skutecznej komunikacji, bycia asertywnym, radzenia sobie ze stresem i negatywnymi emocjami w sytuacjach zawodowych oraz przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu) i drugiej, określonej jako kierunkowej (po czworo zajęć w ramach czterech bloków szkoleniowych). Podstawową formą pracy jest praca w parach, która umożliwia wzajemne uczenie się uczestników. Model zakłada, że jeden uczestnik w parze powinien być w wieku 18−24 lat, a drugi w grupie wiekowej 25−64. W koncepcji dzielenia się wiedzą przyjęto, że coaching i mentoring będą wykorzystywane zarówno w partnerstwie między prowadzącym i uczestnikiem/uczestnikami, ale także między uczestnikami, którzy mogą uczyć się od siebie nawzajem, wykorzystując różnicę w poziomie posiadanych doświadczeń i kompetencji.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez wszystkie uczelnie wyższe oraz osoby w wieku 18-64 lat zainteresowane kształceniem przez całe życie (lub te które już się kształcą), bez względu na ich status zawodowy.


Innowacyjność:

Innowacyjność rozwiązania dotyczy zakresu formy wsparcia, ponieważ zakłada wprowadzenie do oferty edukacyjnej uczelni modelu kształcenia. Podstawową formą pracy jest praca w parach oraz umożliwienie łączenia ścieżki kierunkowej ze ścieżką rozwoju osobistego (integracji podlegają coaching i mentoring w aspekcie dzielenia się wiedzą).


Skuteczność:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce przez podmioty, które były zainteresowane jego wykorzystaniem oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Na przykład 85% osób w wieku 18−24 lat i 75% osób w wieku 25−64 lat odpowiadała praca podczas zajęć w parze z osobą w innym wieku. Nawigator LLL za dobre rozwiązanie został uznany przez prawie 75% osób w wieku 18−24 lat i 54% osób w wieku 25−64 lat. 63% uczestników projektu przyznało, że możliwość sprawdzenia poziomu swojej wiedzy z zakresu danej ścieżki za pomocą Nawigatora LLL była dla nich przydatna.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • 4 programy zajęć w ramach 4 bloków szkoleniowych, jako formy kształcenia przez całe życie realizowanego na uczelni: 
  • Menedżer w sektorze publicznym, nowe zarządzanie publiczne,
  • Menedżer w organizacji społecznie odpowiedzialnej,
  • Profesjonalny menedżer e-biznesu,
  • Project management. Profesjonalny menedżer projektu. 
  • 20 materiałów do realizacji zajęć w ramach 4 bloków szkoleniowych (16 materiałów do ścieżek kierunkowych i 4 do ścieżki rozwoju potencjału osobistego): 
  • I blok szkoleniowy „Menedżer w sektorze publicznym, nowe zarządzanie publiczne” – zajęcia kierunkowe: 
  • Rozwiązania rynkowe w gospodarce publicznej,
  • Analiza finansowa sektora publicznego,
  • Jakość w sektorze publicznym,
  • Public relations w sektorze publicznym. Kreowanie marki i wizerunku instytucji publicznych.  
  • II blok szkoleniowy – „Menadżer w organizacji społecznie odpowiedzialnej” – zajęcia kierunkowe: 
  • Społeczna odpowiedzialność organizacji,
  • Normy i standardy budowania społecznej odpowiedzialności organizacji,
  • Metody i narzędzia budowania społecznej odpowiedzialności organizacji,
  • Proces implementacji systemu społecznej odpowiedzialności w organizacji. 
  • III blok szkoleniowy – „Profesjonalny menedżer e-biznesu” – zajęcia kierunkowe: 
  • Podstawy prawne prowadzenia przedsiębiorstwa w Internecie,
  • Modele biznesowe w działalności elektronicznej,
  • Marketing internetowy i koncepcja marketingu-mix,
  • Finanse i finansowanie w e-biznesie. 
  • IV blok szkoleniowy – „Project management. Profesjonalny menedżer projektu” – zajęcia kierunkowe: 
  • Proces zarządzania projektami,
  • Metodyki i narzędzia zarządzania projektami,
  • Zarządzanie portfelem projektów,
  • Zarządzanie ograniczeniami. Ryzyko w projektach.Zajęcia w ramach ścieżki rozwoju osobistego (w każdym bloku):
  • Sztuka skutecznej komunikacji,
  • Sztuka bycia asertywnym,
  • Sztuka radzenia sobie ze stresem i negatywnymi emocjami w sytuacjach zawodowych,
  • Sztuka przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu.
  • 4 części programu warsztatów metodycznych dla prowadzących zajęcia w ramach 4 bloków szkoleniowych:
  • Program warsztatów metodycznych cz.1 – Założenia programowo-organizacyjne warsztatów. Coaching i mentoring.
  • Program warsztatów metodycznych cz. 2 – Metody, techniki i narzędzia ICT.
  • Program warsztatów metodycznych cz. 3 – Ćwiczenia warsztatowe. 
  • Program warsztatów metodycznych cz. 4 – Ścieżka rozwoju osobistego.
  • nawigator Kształcenia Przez Całe Życie – Nawigator LLL (aplikacja informatyczna dla prowadzących zajęcia w ramach bloków tematycznych i uczestników tych zajęć),
  • narzędzie do diagnozowania luk kompetencyjnych osób (aplikacja informatyczna dla prowadzących zajęcia w ramach bloków tematycznych i uczestników tych zajęć),
  • podręcznik przygotowania programów zajęć w oparciu o koncepcję dzielenia się wiedzą,
  • instrukcja stosowania produktu finalnego.

Dodatkowe opracowanie:

  • katalog dobrych praktyk w zakresie włączania kształcenia przez całe życie realizowanego w oparciu o koncepcję dzielenia się wiedzą do oferty dydaktycznej uczelni.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Wyższa Szkoła Biznesu w Pile
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/zipRaport z ewaluacji.zip
Strona www:

www.pi.wsb.pila.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany