Nowy model kształcenia przez całe życie w budowaniu potencjału rozwojowego uczelni
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Osoby planujące rozpoczęcie kształcenia
- Uczelnie wyższe
Nazwa rozwiązania: Model kształcenia przez całe życie oparty na koncepcji dzielenia się wiedzą i adaptacji założeń coachingu i mentoringu na gruncie edukacji ustawicznej
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedostosowania oferty edukacyjnej uczelni wyższych do zmian społeczno-ekonomicznych oraz niskiego udziału osób w wieku od 25 do 64 lat w kształceniu ustawicznym.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu dostosowanie oferty edukacyjnej uczelni do sytuacji społeczno-ekonomicznej oraz zwiększenie zainteresowania osób dorosłych kształceniem ustawicznym. Rozwiązanie to model kształcenia przez całe życie oparty na koncepcji dzielenia się wiedzą i adaptacji założeń coachingu i mentoringu na gruncie edukacji ustawicznej, zakładający organizację kształcenia każdorazowo w ramach dwóch ścieżek. Pierwszej, związanej z rozwojem potencjału osobistego (w zakresie umiejętności skutecznej komunikacji, bycia asertywnym, radzenia sobie ze stresem i negatywnymi emocjami w sytuacjach zawodowych oraz przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu) i drugiej, określonej jako kierunkowej (po czworo zajęć w ramach czterech bloków szkoleniowych). Podstawową formą pracy jest praca w parach, która umożliwia wzajemne uczenie się uczestników. Model zakłada, że jeden uczestnik w parze powinien być w wieku 18−24 lat, a drugi w grupie wiekowej 25−64. W koncepcji dzielenia się wiedzą przyjęto, że coaching i mentoring będą wykorzystywane zarówno w partnerstwie między prowadzącym i uczestnikiem/uczestnikami, ale także między uczestnikami, którzy mogą uczyć się od siebie nawzajem, wykorzystując różnicę w poziomie posiadanych doświadczeń i kompetencji.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez wszystkie uczelnie wyższe oraz osoby w wieku 18-64 lat zainteresowane kształceniem przez całe życie (lub te które już się kształcą), bez względu na ich status zawodowy.
Innowacyjność:
Innowacyjność rozwiązania dotyczy zakresu formy wsparcia, ponieważ zakłada wprowadzenie do oferty edukacyjnej uczelni modelu kształcenia. Podstawową formą pracy jest praca w parach oraz umożliwienie łączenia ścieżki kierunkowej ze ścieżką rozwoju osobistego (integracji podlegają coaching i mentoring w aspekcie dzielenia się wiedzą).
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce przez podmioty, które były zainteresowane jego wykorzystaniem oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Na przykład 85% osób w wieku 18−24 lat i 75% osób w wieku 25−64 lat odpowiadała praca podczas zajęć w parze z osobą w innym wieku. Nawigator LLL za dobre rozwiązanie został uznany przez prawie 75% osób w wieku 18−24 lat i 54% osób w wieku 25−64 lat. 63% uczestników projektu przyznało, że możliwość sprawdzenia poziomu swojej wiedzy z zakresu danej ścieżki za pomocą Nawigatora LLL była dla nich przydatna.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- 4 programy zajęć w ramach 4 bloków szkoleniowych, jako formy kształcenia przez całe życie realizowanego na uczelni:
- Menedżer w sektorze publicznym, nowe zarządzanie publiczne,
- Menedżer w organizacji społecznie odpowiedzialnej,
- Profesjonalny menedżer e-biznesu,
- Project management. Profesjonalny menedżer projektu.
- 20 materiałów do realizacji zajęć w ramach 4 bloków szkoleniowych (16 materiałów do ścieżek kierunkowych i 4 do ścieżki rozwoju potencjału osobistego):
- I blok szkoleniowy „Menedżer w sektorze publicznym, nowe zarządzanie publiczne” – zajęcia kierunkowe:
- Rozwiązania rynkowe w gospodarce publicznej,
- Analiza finansowa sektora publicznego,
- Jakość w sektorze publicznym,
- Public relations w sektorze publicznym. Kreowanie marki i wizerunku instytucji publicznych.
- II blok szkoleniowy – „Menadżer w organizacji społecznie odpowiedzialnej” – zajęcia kierunkowe:
- Społeczna odpowiedzialność organizacji,
- Normy i standardy budowania społecznej odpowiedzialności organizacji,
- Metody i narzędzia budowania społecznej odpowiedzialności organizacji,
- Proces implementacji systemu społecznej odpowiedzialności w organizacji.
- III blok szkoleniowy – „Profesjonalny menedżer e-biznesu” – zajęcia kierunkowe:
- Podstawy prawne prowadzenia przedsiębiorstwa w Internecie,
- Modele biznesowe w działalności elektronicznej,
- Marketing internetowy i koncepcja marketingu-mix,
- Finanse i finansowanie w e-biznesie.
- IV blok szkoleniowy – „Project management. Profesjonalny menedżer projektu” – zajęcia kierunkowe:
- Proces zarządzania projektami,
- Metodyki i narzędzia zarządzania projektami,
- Zarządzanie portfelem projektów,
- Zarządzanie ograniczeniami. Ryzyko w projektach.Zajęcia w ramach ścieżki rozwoju osobistego (w każdym bloku):
- Sztuka skutecznej komunikacji,
- Sztuka bycia asertywnym,
- Sztuka radzenia sobie ze stresem i negatywnymi emocjami w sytuacjach zawodowych,
- Sztuka przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu.
- 4 części programu warsztatów metodycznych dla prowadzących zajęcia w ramach 4 bloków szkoleniowych:
- Program warsztatów metodycznych cz.1 – Założenia programowo-organizacyjne warsztatów. Coaching i mentoring.
- Program warsztatów metodycznych cz. 2 – Metody, techniki i narzędzia ICT.
- Program warsztatów metodycznych cz. 3 – Ćwiczenia warsztatowe.
- Program warsztatów metodycznych cz. 4 – Ścieżka rozwoju osobistego.
- nawigator Kształcenia Przez Całe Życie – Nawigator LLL (aplikacja informatyczna dla prowadzących zajęcia w ramach bloków tematycznych i uczestników tych zajęć),
- narzędzie do diagnozowania luk kompetencyjnych osób (aplikacja informatyczna dla prowadzących zajęcia w ramach bloków tematycznych i uczestników tych zajęć),
- podręcznik przygotowania programów zajęć w oparciu o koncepcję dzielenia się wiedzą,
- instrukcja stosowania produktu finalnego.
Dodatkowe opracowanie:
- katalog dobrych praktyk w zakresie włączania kształcenia przez całe życie realizowanego w oparciu o koncepcję dzielenia się wiedzą do oferty dydaktycznej uczelni.
- Wyższa Szkoła Biznesu w Pile
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany