Nowy model kształcenia - uznawanie efektów kształcenia pozaformalnego i nieformalnego w kształceniu na poziomie wyższym na kierunku Zarządzanie
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Studenci
- Kadra zarządzająca
- Uczelnie wyższe
Nazwa rozwiązania: Nowy model kształcenia
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiej efektywności istniejących modeli mierzących i uznających efekty kształcenia pozaformalnego i nieformalnego na kierunku Zarządzanie.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu umożliwienie kandydatom na studia i/lub studentom uznania efektów kształcenia pozaformalnego i nieformalnego na kierunku Zarządzanie. Wypracowane w ramach projektu kompleksowe narzędzie składa się z trzech modeli, dotyczących kwestii legislacyjnych, organizacyjnych i narzędziowych. Model legislacyjny obejmuje elementy umożliwiające wprowadzenie uznawalności efektów kształcenia pozaformalnego i nieformalnego w kształceniu wyższym. Na poziomie ogólnopolskim: projekt ustawy zmieniającej ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i projekt Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, na poziomie uczelni: projekt Regulaminu uznawalności efektów kształcenia i projekt uchwały senatu uczelni wyższej. Model organizacyjny zawiera opis procedury uznania efektów kształcenia kandydatów na studia w oparciu o posiadane i udokumentowane efekty kształcenia (w przypadku kształcenia pozaformalnego) i/lub deklarowane/zgłoszone efekty kształcenia (w przypadku kształcenia nieformalnego). Charakterystyka sekwencji następujących po sobie działań w ramach procedury uznawania wspomnianych efektów pozwala na uporządkowanie całego procesu oraz wskazanie jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych za realizację poszczególnych etapów. Dodatkowo, w ramach modelu znajdują się propozycje dokumentów, które powinny być opracowane, złożone lub wydane na różnych etapach realizacji procedury oraz harmonogram prac z uwzględnieniem czasu realizacji poszczególnych zadań. Model narzędziowy tworzą wzorcowe testy weryfikujące opanowanie efektów kształcenia dla wybranych przedmiotów (dotyczy: podstaw zarządzania, prawa i finansów) wykładanych na studiach I stopnia na kierunku Zarządzanie. Model zawiera także zestawienie przedmiotów najczęściej wykładanych na tego typu studiach, z podziałem na trzy grupy przedmiotów (ogólnych, podstawowych i kierunkowych) oraz wykaz efektów kształcenia na ww. studiach.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie kształcące na kierunku Zarządzanie, w tym przez władze i pracowników odpowiedzialnych za organizowanie procesu dydaktycznego oraz kandydatów na studia na kierunku Zarządzanie oraz studentów I stopnia.
Innowacyjność:
Innowacyjnością w wypracowanym rozwiązaniu jest przygotowanie zestawu rozwiązań dotyczących regulacji wewnętrznych na poziomie uczelni, procedur organizacyjnych w zakresie funkcjonowania komórki organizacyjnej ds. uznawalności oraz opisu przebiegu procedury uznawalności, na podstawie której zgodnie z regulaminem studiów nastąpi zwolnienie/zaliczenie wybranych przedmiotów/modułów.
Skuteczność:
Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Rozwiązanie składa się z następujących elementów:
- Model legislacyjny - obejmuje następujące elementy, które dadzą możliwość wprowadzenia uznawalności efektów kształcenia pozaformalnego i nieformalnego w kształceniu na poziomie wyższym:
- Projekt ustawy – zmieniającej ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym,
- Projekt – Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
- Projekt Regulaminu uznawalności efektów kształcenia,
- Projekt uchwały Senatu uczelni wyższej.
- Model organizacyjny – przedstawia opis procedury uznania efektów kształcenia kandydatom na studia w oparciu o posiadane i udokumentowane efekty kształcenia (w przypadku kształcenia pozaformalnego) i/lub deklarowane/zgłoszone (w przypadku kształcenia nieformalnego).
- Model narzędziowy – tworzą wzorcowe testy dla wybranych przedmiotów wykładanych na studiach I stopnia na kierunku Zarządzanie weryfikujące opanowanie efektów kształcenia. Model narzędziowy składa się z:
- zestawienia przedmiotów najczęściej wykładanych na studiach I stopnia kierunek Zarządzanie z podziałem na trzy grupy przedmiotów, tj. ogólnych, podstawowych i kierunkowych,
- wykazu efektów kształcenia na studiach I stopnia na kierunku Zarządzanie, powstały na podstawie analizy efektów kształcenia kilkunastu uczelni w Polsce,
- wzorcowych testów weryfikujących efekty kształcenia z trzech wybranych przedmiotów.
- Wyższa szkoła Bankowa w Gdańsku
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany