Łamigłówki dla Nomada – metoda uczenia przez całe życie na miarę XXI wieku

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych
Odbiorcy:
  • Absolwenci
Użytkownicy:
  • Pozostali nauczyciele
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Łamigłówki dla Nomada


Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedostosowania umiejętności posiadanych przez absolwentów kierunków humanistycznych do wymogów współczesnego rynku pracy.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu umożliwienie osobom dorosłym uzupełnienia luk kompetencyjnych względem potrzeb rynku pracy na poziomie kształcenia pozaformalnego. Wypracowany model to system integrujący rozwiązania metodyczne (metodyka kształcenia), techniczne (platforma edukacyjna) i administracyjne (procedury zapewniające funkcjonowanie i rozwój systemu). Rozwiązanie proponuje nauczanie łamigłówkowe i "nomadywne". Łamigłówki ukierunkowane są na budowanie umiejętności praktycznego rozwiązywania problemów, wspomaganie logicznego myślenia. Metoda Nomadic Learning przyjmuje, że uczący się (w „usieciowionym" społeczeństwie) zdobywa wiedzę i umiejętności także poza formalnymi ramami, uczestniczy w projektach, komunikuje się z innymi uczącymi się (np. na portalach społecznościowych), sam określa czas i miejsce zdobywania nowych kwalifikacji (dzięki zdalnym kursom dostępnym za pośrednictwem urządzeń mobilnych ich uczestnicy sami będą określać czas i miejsce uzupełniania swoich kwalifikacji). Rozwiązanie, oprócz wypracowanego modelu kształcenia ustawicznego łączącego nauczanie łamigłówkowe/zagadkowe z nomadycznym, składa się także z m-learningowej platformy informatycznej wyposażonej w edytory graficzne nomadic i puzzle, umożliwiającej pobieranie kursów, posiadającej także funkcje społecznościowe. Kursanci mogą m.in. na czatach, komunikować się ze sobą, wymieniać doświadczenia z odbywanych kursów. Dodatkowo w zależności od wyniku testu wypełnionego przed przystąpieniem do kursu, dana osoba będzie mogła wybrać taki typ prezentacji, który ułatwi jej zapamiętywanie nowo nabywanej wiedzy. Dodatkowo interfejs materiałów e-learningowych będzie się dostosowywał do urządzenia, którym posługuje się uczący, np. desktop, tablet bądź smartphone. Model składa się także z biblioteki łamigłówek, multimedialnych kursów opracowanych z wykorzystaniem metody łamigłówkowej, których tematyka odpowiada na zdefiniowane w ramach badań luki kompetencyjne oraz poradnika metodycznego.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez wszelkie instytucje (w tym uczelnie wyższe), których celem jest szeroko rozumiane kształcenie ustawiczne oraz absolwenci następujących kierunków humanistycznych, społecznych i pedagogicznych: administracja, ekonomia, filologia obca, filologia polska, filozofia, kulturoznawstwo, pedagogika, politologia, psychologia, socjologia.


Innowacyjność:

Innowacyjnością w wypracowanym rozwiązaniu jest sposób rozwiązania problemu uzupełnienia luk kompetencyjnych osób dorosłych względem potrzeb rynku pracy poprzez wdrożenie adaptacyjnego systemu kształcenia incydentalnego. Opracowany system składa się z zespołu elementów wzajemnie ze sobą powiązanych w spójny układ realizujący funkcję nadrzędną tj. zapewnienie wysokiego poziomu jakości kształcenia w zgodzie z potrzebami uczestników szkolenia i rynku pracy.


Skuteczność:

Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

Rozwiązanie składa się z:

  • Modelu kształcenia ustawicznego łączącego nauczanie łamigłówkowe/zagadkowe z nomadycznym. 
  • M-learningowej platformy informatycznej wyposażonej w edytory graficzne nomadic i puzzle, umożliwiającej pobieranie kursów, posiadającej także funkcje społecznościowe.
  • Biblioteki łamigłówek.
  • Multimedialnych kursów opracowanych z wykorzystaniem metody łamigłówkowej, których tematyka odpowiada na zdefiniowane w ramach badań luki kompetencyjne (z obszarów nauk ścisłych, zarządzania wiedzą, przedsiębiorczości, itp.).
  • Poradnika metodycznego.
Beneficjent:
  • Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych
Fiszka projektowa: application/zipFiszka projektowa.docx
Strona www:

www.pja.edu.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany