Monitoring losów absolwentów – drogą do sukcesu uczelni XXI wieku
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Instytucje otoczenia biznesu
- Studenci
- Uczelnie wyższe
Nazwa rozwiązania: Monitoring losów absolwentów – drogą do sukcesu uczelni XXI wieku
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu dostarczenie uczelniom systemu monitorowania losów zawodowych absolwentów. Wypracowany model to metodyka badań dotycząca absolwentów i pracodawców, wraz z nowoczesnym narzędziem informatycznym pozwalającym na automatyczne gromadzenie, przetwarzanie i edytowanie zebranych danych.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie (władze uczelni, dziekanów, opiekunów kierunków, pełnomocników ds. jakości kształcenia i inni pracownikó uczelni, w tym doradców zawodowych w biurach karier) oraz pracodawców, kandydatów na studia i ich rodziców, absolwentów.
Innowacyjność:
Innowacyjnością w wypracowanym rozwiązaniu – w odróżnieniu od dotychczas stosowanych systemów, które skupiają się na zbieraniu danych statystycznych – jest wypracowanie dynamicznego systemu analitycznego umożliwiającego definiowanie deficytów kompetencyjnych pomiędzy ofertą edukacyjną, a wymogami rynku pracy.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
W skład rozwiązania – Elektronicznej Platformy Analizy Kompetencji EPAK (system, podręcznik/instrukcja obsługi oraz strona internetowa EPAK) – wchodzą:
- Innowacyjna metodyka badania losów zawodowych absolwentów umożliwiająca ocenę efektów kształcenia ujętych w programie studiów, przygotowanym zgodnie z wytycznymi Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego w podziale na wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w kontekście wymagań rynku pracy. Metodyka umożliwia również rejestrację i ocenę poziomu niedopasowań strukturalnych i kompetencyjnych pomiędzy procesem kształcenia a oczekiwaniami rynku pracy. Metodyka uwzględnia zróżnicowanie obszarów badawczych w zależności od stopnia studiów, kierunku studiów, profilu kształcenia oraz terminu badania/czasu jaki upłynął od ukończenia studiów (trzy fale: po 6 miesiącach, 3 latach i 5 latach).
- Innowacyjna metodyka badania oczekiwań pracodawców jest również skupiona wokół efektów kształcenia i komplementarna wobec metodyki badań losów zawodowych absolwentów.
- Innowacyjna metodyka analizy rynku pracy/ogłoszeń stanowi podstawę do określenia aktualnego zapotrzebowania na kompetencje specjalistyczne branżowe oraz kompetencje ogólne. Analiza prowadzona jest w oparciu o dane umieszczane na portalach ogłoszeniowych/rekrutacyjnych z wykorzystaniem inteligentnych metod rozpoznawania tekstu.
- Zaawansowany system informatyczny
Platforma została zbudowana w oparciu koncepcję oprogramowana w chmurze Software as a Service (SaaS). W praktyce oznacza to, iż uczelnia korzysta z aplikacji udostępnionej na serwerach jednostki administrującej EPAK. Jest to korzystne dla uczelni przede wszystkim ze względu na obniżenie kosztów (sprzętu, zatrudnienia osób do administracji itd). Wszystkie dane w systemie EPAK są przechowywane zgodnie z wymaganiami polityki bezpieczeństwa i procedurami. System EPAK dopuszcza możliwość przechowywania danych na serwerze jednostki (uczelni) i przesyłania ich w zagregowanej formie do modułu przetwarzania danych. Aplikacja została oparta na najnowszych, sprawdzonych technologiach, co umożliwia korzystanie z niej nie tylko poprzez komputery, lecz również tablety i smartphony. Raportowanie w systemie jest oparte na algorytmach związanych z przetwarzaniem danych statystycznych na język naturalny, wnioskowaniem, wydobywaniem tekstu (text mining) oraz wielowymiarowymi analizami. W prosty i przyjazny dla użytkownika sposób możliwe jest pozyskanie, gromadzenie, przetwarzanie danych pochodzących z monitoringu losów zawodowych absolwentów i od pracodawców, a także tworzenie raportów. W krótszym czasie, przy mniejszej liczbie zaangażowanych zasobów ludzkich niż do tej pory możliwe będzie uzyskanie raportów ściśle dostosowanych do oczekiwań konkretnych kategorii użytkowników. Możliwe będzie szybkie wykrycie źródła istniejących i potencjalnych niedopasowań pomiędzy ofertą edukacyjną a wymogami rynku pracy. Rozwiązanie umożliwia prowadzenie badań absolwentów różnych kierunków w ramach tej samej uczelni, ale także tego samego kierunku wśród różnych typów uczelni.
Ankieta dla absolwentów składa się z dwóch części: stałej, identycznej dla wszystkich absolwentów i dynamicznej charakterystycznej dla danego kierunku, skupionej na efektach kształcenia. Część dynamiczna może być modyfikowana w ramach systemu (rozszerzana o nowe kierunki, specjalności). Wygenerowane w systemie raporty mogą być upubliczniane lub zachowywania do użytku wewnętrznego uczelni.
- Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany