Kuźnia Kadr 7, czyli podniesienie jakości kształcenia i lepsze dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku poprzez wypracowanie innowacyjnego modelu monitoringu losów absolwentów

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Odbiorcy:
  • Absolwenci
Użytkownicy:
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu wypracowanie modelu monitoringu losów zawodowych absolwentów. Wypracowane rozwiązanie stanowi zestaw narzędzi dla grup zainteresowanych (absolwenci, władze i pracownicy uczelni, pracodawcy, studenci) mających na celu utrzymanie relacji z absolwentami oraz realizację badań losów zawodowych absolwentów, powiązaną w nowoczesnym programie lojalnościowym. Rozwiązanie zostało przygotowane w 5 częściach. W tomie 1 przedstawiono ogólny zarys projektu, obecne rozwiązania metodyczne (w tym narzędzia i konieczną infrastrukturę) oraz organizacyjne, jak też analizę użyteczności narzędzi monitoringu marek do badań losów absolwentów. Tom 2 zawiera podsumowanie wyników badań potrzeb i oczekiwań absolwentów, a tom 3 to wybór światowych praktyk programów lojalnościowych dla absolwentów możliwych do wdrożenia w warunkach polskich uczelni uporządkowanych i skomentowanych przez ekspertów zajmujących się m.in. jakością kształcenia wyższego. Na bazie treści, które znalazły podsumowanie w tomach 2 i 3 powstała kompleksowa koncepcja programu lojalnościowego dla absolwentów uczelni opisana w tomie 4 obejmująca: koncepcję programu dla absolwentów w wersji podstawowej oraz zoptymalizowanej, koncepcję oprogramowania oraz interfejsów, projekty graficzne. W koncepcji zawarto opis konkretnych narzędzi oraz opis procesu wdrożenia. Tom 5 obejmuje aplikację do zbierania danych wtórnych z portali społecznościowych (na płycie CD wraz z opisem i instrukcją instalacji i użytkowania). Działając na zasadzie przeglądarki internetowej pomaga zbierać dane z portalu GoldenLine na temat absolwentów uczelni oraz eksportować te dane (zanonimizowane) do ogólnodostępnych narzędzi analitycznych (np. Excel czy SPSS). Dodatkowym produktem jest zestaw opracowań obejmujących wyniki badań wtórnych oraz analiz porównawczych oraz raporty z badań pierwotnych na temat potrzeb i oczekiwań grup docelowych użytkowników w 4 grupach wiekowych.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie – pracowników administracyjnych odpowiedzialnych za monitoring losów zawodowych absolwentów (obecnie głównie biura karier), pracowników naukowo-dydaktycznych, a także odpowiedzialnych za działania PR uczelni oraz rekrutację, pracowników odpowiedzialnych za wykorzystanie obiektów i zasobów uczelni oraz pracodawców, władze lokalne i regionalne (wykorzystanie kapitału ludzkiego).


Innowacyjność:

Innowacyjnością w wypracowanym rozwiązaniu jest propozycja systemu oddziaływującego na relacje student/absolwent – uczelnia – pracodawca/rynek pracy.


Skuteczność:

Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

Rozwiązaniem wypracowanym w projekcie jest Program Absolwent, stanowiący pakiet narzędzi tworzenia i utrzymania relacji z absolwentami oraz realizacji badań losów zawodowych absolwentów, składający się z:

  • Pakietu rozwiązań w obszarze diagnozowania potrzeb absolwentów uczelni – zawiera opis metod diagnozowania, zbierania danych ze źródeł wtórnych i pierwotnych, rozwiązania organizacyjne, metody wnioskowania i przykładowe raporty z badań.

  • Pakietu rozwiązań w obszarze innowacyjnych narzędzi monitoringu losów absolwentów – zawiera opis funkcjonowania platformy internetowej dla absolwentów (m.in. baza wiedzy, kursy online, tablica ogłoszeń stanowiąca miejsce wymiany CV między absolwentami i pracodawcami), aplikację do zbierania danych wtórnych z portali społecznościowych (program komputerowy instalowany stacjonarnie).

  • Pakietu rozwiązań w zakresie programu lojalnościowego absolwentów zgodnie z wynikami prowadzonych badań w wersji podstawowej i zoptymalizowanej (z uwzględnieniem grup docelowych odbiorców m.in. wg wieku absolwentów), obejmujący system narzędzi i zachęt lojalnościowych, sposoby logowania oraz zakres profilu użytkownika, strategie wdrażania programu oraz warunki sukcesu.
Beneficjent:
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany