Kuźnia Kadr 6, czyli wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego Uczelni poprzez wypracowanie innowacyjnego modelu kształcenia przez całe życie

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Odbiorcy:
  • Osoby pracujące
Użytkownicy:
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Kuźnia Kadr 6

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu dostosowanie oferty dydaktycznej uczelni do potrzeb i oczekiwań potencjalnych słuchaczy i osób, które ukończyły edukację formalną i ponownie decydują się na podjęcie kształcenia. Wypracowane rozwiązanie to model kształcenia ustawicznego (wszystkie fazy kształcenia – od diagnozowania potrzeb do certyfikacji uczestnictwa), ale także wypracowanie rozwiązań organizacyjnych, promocyjnych, finansowych, aktywizacyjnych. Przygotowane pakiety narzędzi obejmują wszystkie fazy przygotowania, wdrożenia i oceny oferty kształcenia ustawicznego oraz oceny jej efektywności. 

Rozwiązanie zostało przygotowane w formie 6 tomów. Tom 1 ze względu na swój nadrzędny charakter obejmuje rozważania kluczowe co do miejsca i roli kształcenia ustawicznego w działalności uczelni. Przedstawiono w nim analizę korzyści dla uczelni wynikających z uczestnictwa w kształceniu ustawicznym, propozycje ogólnych rozwiązań organizacyjnych, charakterystykę grup docelowych, konieczność przygotowania trenerów oraz sposób komunikacji z mediami celem promocji tej formy aktywności. Zamieszczono również koncepcję rankingu uczelni w obszarze kształcenia ustawicznego. W tomach 2-4 przedstawiono szczegółowe rozwiązania dotyczące przygotowania i wdrożenia oferty kształcenia ustawicznego dla głównych grup odbiorców. Struktura poszczególnych opracowań jest analogiczna i obejmuje: rozwiązania organizacyjne, metody diagnozowania potrzeb szkoleniowych, metody motywowania uczestników, metody szkoleniowe, ewaluację oraz sposoby certyfikacji. W kolejnych tomach starano się przede wszystkim wykazać różnice w podejściu do grup docelowych. Tom 5 dedykowany jest rozważaniom w obszarze transferu kształcenia ustawicznego na punkty ECTS. Obejmuje koncepcję procedury uznawania, opis faz organizacyjno-wdrożeniowych oraz faz realizacji procesu uznawania. Tom 6 zawiera informacje na temat procedur tworzenia oraz zawartości przykładowych biuletynów informacyjno-promocyjnych dedykowanych kształceniu ustawicznemu. 

Dodatkowym produktem jest pogłębiona diagnoza potrzeb grupy odbiorców, oczekiwań użytkowników oraz stosowanych w Europie modeli kształcenia ustawicznego oferowanych przez szkoły wyższe.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie i ich władze, osoby zaangażowane w organizację kształcenia ustawicznego na uczelniach, pracowników naukowo-dydaktycznych, którzy chcą nabyć kompetencje i kwalifikacje bycia trenerami dla osób dorosłych oraz wobec osób, które z własnej inicjatywy chcą podnieść/uaktualnić swoje kwalifikacje.


Innowacyjność:

Innowacyjnością w wypracowanym rozwiązaniu jest integrowanie w modelu kształcenia ustawicznego narzędzi mogących wpływać na jakość i skuteczność działań uczelni w promowaniu i realizacji działań związanych z kształceniem przez całe życie.


Skuteczność
:

Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

Program „Uczelnie na rzecz kształcenia ustawicznego”, składający się z następujących elementów:

  • Kompleksowego modelu kształcenia ustawicznego, który obejmuje: rolę kształcenia ustawicznego, w tym korzyści dla uczelni; zasady funkcjonowania kształcenia ustawicznego w uczelni, w tym możliwości finansowania; grupy zainteresowane aktywnością uczelni w obszarze kształcenia ustawicznego; zasady współpracy z otoczeniem i zasady promocji w mediach; przygotowanie pracowników naukowo-dydaktycznych do pełnienia roli trenerów; propozycję rankingu uczelni w obszarze kształcenia ustawicznego (jako motywatora działań w tym obszarze).

  • Trzech pakietów rozwiązań w kształceniu ustawicznym wybranych grup docelowych, w tym: osób z dużym doświadczeniem zawodowym (pracujący z grupy 40+), absolwentów uczelni (do 5 lat od zakończenia studiów), osób pracujących w kluczowych obszarach dla uczelni ekonomicznych (nauczyciele przedsiębiorczości i przedmiotów ekonomicznych oraz menedżerowie firm).

  • Pakietu rozwiązań w zakresie transferu efektów kształcenia ustawicznego na punkty ECTS –  opis procedur certyfikacji wypracowanych w oparciu o rozwiązania stosowane w niemieckich uczelniach zaadaptowanych do polskich warunków, w tym m.in. akredytacja wcześniejszej nauki i doświadczenia zawodowego, weryfikacja i ocena wiedzy i kwalifikacji zdobytych w dotychczasowym życiu zawodowym w aspekcie transferu na punkty ECTS.

  • Biuletynu informacyjno-promocyjnego poświęconego kształceniu ustawicznemu – przygotowanie i dystrybucja cyklicznej publikacji zawierającej zarówno artykuły wskazujące na znaczenie i korzyści wynikające z kształcenia ustawicznego i podnoszenia wykształcenia formalnego, jak i aktualną ofertę proponowanych kursów i rozwiązań przez uczelnię. Z założenia jest to wydawnictwo zawierające informacje interesujące szeroki krąg odbiorców i pozwalające na skuteczną i efektywną promocję idei uczenia się przez całe życie.
Beneficjent:
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka projektowa.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany