Kuźnia Kadr 6, czyli wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego Uczelni poprzez wypracowanie innowacyjnego modelu kształcenia przez całe życie
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Osoby pracujące
- Uczelnie wyższe
Nazwa rozwiązania: Kuźnia Kadr 6
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu dostosowanie oferty dydaktycznej uczelni do potrzeb i oczekiwań potencjalnych słuchaczy i osób, które ukończyły edukację formalną i ponownie decydują się na podjęcie kształcenia. Wypracowane rozwiązanie to model kształcenia ustawicznego (wszystkie fazy kształcenia – od diagnozowania potrzeb do certyfikacji uczestnictwa), ale także wypracowanie rozwiązań organizacyjnych, promocyjnych, finansowych, aktywizacyjnych. Przygotowane pakiety narzędzi obejmują wszystkie fazy przygotowania, wdrożenia i oceny oferty kształcenia ustawicznego oraz oceny jej efektywności.
Rozwiązanie zostało przygotowane w formie 6 tomów. Tom 1 ze względu na swój nadrzędny charakter obejmuje rozważania kluczowe co do miejsca i roli kształcenia ustawicznego w działalności uczelni. Przedstawiono w nim analizę korzyści dla uczelni wynikających z uczestnictwa w kształceniu ustawicznym, propozycje ogólnych rozwiązań organizacyjnych, charakterystykę grup docelowych, konieczność przygotowania trenerów oraz sposób komunikacji z mediami celem promocji tej formy aktywności. Zamieszczono również koncepcję rankingu uczelni w obszarze kształcenia ustawicznego. W tomach 2-4 przedstawiono szczegółowe rozwiązania dotyczące przygotowania i wdrożenia oferty kształcenia ustawicznego dla głównych grup odbiorców. Struktura poszczególnych opracowań jest analogiczna i obejmuje: rozwiązania organizacyjne, metody diagnozowania potrzeb szkoleniowych, metody motywowania uczestników, metody szkoleniowe, ewaluację oraz sposoby certyfikacji. W kolejnych tomach starano się przede wszystkim wykazać różnice w podejściu do grup docelowych. Tom 5 dedykowany jest rozważaniom w obszarze transferu kształcenia ustawicznego na punkty ECTS. Obejmuje koncepcję procedury uznawania, opis faz organizacyjno-wdrożeniowych oraz faz realizacji procesu uznawania. Tom 6 zawiera informacje na temat procedur tworzenia oraz zawartości przykładowych biuletynów informacyjno-promocyjnych dedykowanych kształceniu ustawicznemu.
Dodatkowym produktem jest pogłębiona diagnoza potrzeb grupy odbiorców, oczekiwań użytkowników oraz stosowanych w Europie modeli kształcenia ustawicznego oferowanych przez szkoły wyższe.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie i ich władze, osoby zaangażowane w organizację kształcenia ustawicznego na uczelniach, pracowników naukowo-dydaktycznych, którzy chcą nabyć kompetencje i kwalifikacje bycia trenerami dla osób dorosłych oraz wobec osób, które z własnej inicjatywy chcą podnieść/uaktualnić swoje kwalifikacje.
Innowacyjność:
Innowacyjnością w wypracowanym rozwiązaniu jest integrowanie w modelu kształcenia ustawicznego narzędzi mogących wpływać na jakość i skuteczność działań uczelni w promowaniu i realizacji działań związanych z kształceniem przez całe życie.
Skuteczność:
Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Program „Uczelnie na rzecz kształcenia ustawicznego”, składający się z następujących elementów:
- Kompleksowego modelu kształcenia ustawicznego, który obejmuje: rolę kształcenia ustawicznego, w tym korzyści dla uczelni; zasady funkcjonowania kształcenia ustawicznego w uczelni, w tym możliwości finansowania; grupy zainteresowane aktywnością uczelni w obszarze kształcenia ustawicznego; zasady współpracy z otoczeniem i zasady promocji w mediach; przygotowanie pracowników naukowo-dydaktycznych do pełnienia roli trenerów; propozycję rankingu uczelni w obszarze kształcenia ustawicznego (jako motywatora działań w tym obszarze).
- Trzech pakietów rozwiązań w kształceniu ustawicznym wybranych grup docelowych, w tym: osób z dużym doświadczeniem zawodowym (pracujący z grupy 40+), absolwentów uczelni (do 5 lat od zakończenia studiów), osób pracujących w kluczowych obszarach dla uczelni ekonomicznych (nauczyciele przedsiębiorczości i przedmiotów ekonomicznych oraz menedżerowie firm).
- Pakietu rozwiązań w zakresie transferu efektów kształcenia ustawicznego na punkty ECTS – opis procedur certyfikacji wypracowanych w oparciu o rozwiązania stosowane w niemieckich uczelniach zaadaptowanych do polskich warunków, w tym m.in. akredytacja wcześniejszej nauki i doświadczenia zawodowego, weryfikacja i ocena wiedzy i kwalifikacji zdobytych w dotychczasowym życiu zawodowym w aspekcie transferu na punkty ECTS.
- Biuletynu informacyjno-promocyjnego poświęconego kształceniu ustawicznemu – przygotowanie i dystrybucja cyklicznej publikacji zawierającej zarówno artykuły wskazujące na znaczenie i korzyści wynikające z kształcenia ustawicznego i podnoszenia wykształcenia formalnego, jak i aktualną ofertę proponowanych kursów i rozwiązań przez uczelnię. Z założenia jest to wydawnictwo zawierające informacje interesujące szeroki krąg odbiorców i pozwalające na skuteczną i efektywną promocję idei uczenia się przez całe życie.
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany