Wiedza z „Elektryka” – mój sukces zawodowy
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, czyli nowoczesne metody nauczania, w tym nauczania IT i przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, ma na celu wyrównanie szans edukacyjnych uczniów, przygotowanie do dalszej ścieżki edukacyjnej lub zawodowej uczniów technikum w CKZiU "Elektryk", dzięki realizacji programu rozwoju w latach 2012-2014.
Na opracowane rozwiązanie składają się takie zajęcia, jak:
1. "W matni sieci" - autorskie zajęcia rozszerzające wiadomości z zakresu ICT (projektowanie AutoCad, grafika komputerowa, system zarządzania treścią JOOMLA, administracja serwera MS SQL).
2. Moja ścieżka edukacyjna – doradztwo zawodowe i pedagogiczno-psychologiczne.
3. Koło Młodych Ekonomistów.
4. Kurs przygotowujący do egzaminu nadającego uprawnienia do 1 kV.
5. "Sam liczę" – autorskie zajęcia wyrównujące wiedzę umiejętności z matematyki.
6. "Ja obywatel świata" – autorskie zajęcia z języków obcych.
7. Koła Młodych Przyrodników – autorskie zajęcia z chemii, fizyki, geografii.
8. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze służące wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych z przedmiotów zawodowych.
Dzięki zastosowaniu wypracowanego rozwiązania było możliwe:
- nabycie przez uczniów umiejętności korzystania z technologii informatycznych,
- wyrobienie w nich umiejętności społecznych i obywatelskich (wytrwałość, dokładność, obowiązkowość, zdyscyplinowanie, umiejętność pracy w grupie, zdolności komunikacyjne),
- zwiększenie motywacji do nauki, podwyższenie aspiracji zawodowych i osobistych,
- wyrównanie szans edukacyjnych, zwłaszcza uczniów pochodzących z terenów wiejskich lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- zdobycie dodatkowej wiedzy i umiejętności ułatwiających dalszą edukację i/lub wybór ścieżki zawodowej (pobudzanie aspiracji edukacyjnych i zainteresowań uczniów, rozwijanie umiejętności kluczowych),
- wdrożenie przez nauczycieli nowoczesnych metod nauczania w tym IT i podniesienie ich kwalifikacji,
- zwiekszenie zainteresowania uczniów gimnazjum nauką w technikum,
- zwiększenie aktywności społeczno-ekonomicznej absolwentów,
- nawiązanie współpracy pomiędzy instytucjami rynku pracy a szkołą w zakresie dwukierunkowego przepływu informacji, skutkujące podwyższeniem jakości i trafności oferowanych usług edukacyjnych.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane w szkołach ponadgimnazjalnych. Wsparcie skierowane jest do uczniów szkół kształcenia zawodowego z województwa lubuskiego, ale możliwe jest wykorzystanie modelu również przez inne placówki w kraju. Na rozwiązaniu skorzystają pracodawcy, którzy otrzymają absolwentów, którzy poza przygotowaniem zawodowym, będą wyposażeni odpowiednie kompetencje personalne i społeczne, których często brakuje młodzieży wchodzącej na rynek pracy.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia partnera z Niemiec, Wasser – und Schilffahrtsamt Furstenwalde/Spree. Jest to placówka szkoleniowa wchodząca w skład jednego zakładów w Niemczech - Wasser Und Schifffahrtsverwaltung (WSV) des Bundes (Żegluga Rzeczna i Śródlądowa) w Berlinie. Prowadzi kształcenie w zawodach: elektryk, mechatronik, automatyk i mechanik przemysłowy oraz posiada bogato wyposażoną bazę ćwiczeniową.
Dzięki współpracy z partnerem ponadnarodowym uczniowie zapoznali się z niemieckimi metodami kształcenia zawodowego oraz z wymaganiami stawianymi uczniom/pracownikom w kraju partnera. Współpraca ponadnarodowa umożliwia wprowadzenie w Polsce nowatorskich rozwiązań systemowych w zakresie szkolenia zawodowego.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Raporty i sprawozdania z wdrożenia nowoczesnych metod nauczania ICT oraz przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
- Powiat Nowosolski / Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego „Elektryk”
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany