WARTO SPRÓBOWAĆ - Wzrost osiągnięć edukacyjnych uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Wągrowcu i Zespołu Szkół Powszechnych w Damasławku

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Centrum Kompetencji Grupa Szkoleniowo-Doradcza A. Gawrońska Sp. j.
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Narzędzie do badania sześciu kompetencji oraz materiały i programy szkoleń modułowych, przeznaczone dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niskiej jakości kształcenia zawodowego. Do szkół zawodowych często trafiają osoby często nie mające podstawowych kompetencji w zakresie czytania, matematyki i rozumowania w naukach przyrodniczych. Jednocześnie, decyzje dotyczące sieci szkół i kierunków kształcenia podejmowane obecnie przez samorządy powiatów nie zawsze są powiązane z potrzebami lokalnego i regionalnego rynku pracy. Pracodawcy również zgłaszają jako problem braki kompetencyjne absolwentów kończących szkołę ponadgimnazjalną. Kandydaci do pracy nie posiadają odpowiednich kompetencji interpersonalnych, kognitywnych oraz matematycznych i samoorganizacyjnych. W samych szkołach problemem jest brak obiektywnych zestandaryzowanych narzędzi służących do pomiaru poziomu posiadanych kompetencji uczniów oraz połączenia wyników diagnozy z zaleceniami uzupełnienia braków kompetencyjnych poprzez odpowiednio dobrany, efektywny system szkoleń.

Przygotowane w projekcie rozwiązanie, zaadaptowane od partnera belgijskiego i czeskiego, ma na celu zwiększenie atrakcyjności i podniesienie jakości kształcenia zawodowego, w tym doposażenie bazy techniczno-dydaktycznej szkół zawodowych z terenu powiatu wągrowieckiego oraz wzrost wiadomości i umiejętności uczniów.

Wypracowane w projekcie narzędzie obejmuje:

  • badanie metod i sposobów oceny potrzeb uczniów szkół ponadgimnazjalnych w zakresie kompetencji społecznych;
  • rozwijanie kompetencji społecznych uczniów w oparciu o zaproponowany do wdrożenia modułowy system szkoleń.

Uzupełnieniem zastosowania narzędzia jest doposażenie czterech pracowni zawodowych w sprzęt techniczno-dydaktyczny, zorganizowanie zajęć dodatkowych w formie stacjonarnej i e-learningowej z przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych, przeprowadzenie indywidualnej pomocy psychologiczno-dydaktycznej, a także praktyki i wizyty studyjne w zakładach pracy.

Rozwiązanie wpływa na zwiększenie świadomości własnego potencjału uczniów w zakresie istotnych kompetencji oraz ułatwia rozwów tych kompetencji, a co za tym idzie ułatwia planowanie kariery zawodowej i funkcjonowanie na rynku pracy.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane w szkołach ponadgimnazjalnych. Wsparcie skierowane jest do uczniów szkół zawodowych z województwa wielkopolskiego, ale może być wykorzystywane przez wszystkie tego typu placówki w kraju. Na rozwiązaniu skorzystają pracodawcy, którzy pozyskają absolwentów przygotowanych pod względem zawodowym, jak również wyposażonych w kompetencje personalne i społeczne, których często brakuje młodzieży wchodzącej na rynek pracy.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia dwóch partnerów. Partner z Belgii, SYNTRA WEST to organizacja non-profit, która ma 10-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń (menedżerskich, zawodowych, językowych ICT) i realizacji projektów europejskich.
Partner z Czech – RPIC-VIP – jest firmą edukacyjną z 15-letnim doświadczeniem, działająca w obszarze rozwoju zasobów ludzkich i rozwijania kompetencji kluczowych, realizującą projekty europejskie.

Na współpracy z tymi partnerami skorzystali zarówno nauczyciele, jak i uczniowie biorący udział w projekcie. Zdiagnozowany został potencjał kompetencyjny uczniów przy użyciu narzędzia do badania kompetencji i generowania potrzeb szkoleniowych, a nastepnie kompetencje były rozwijane poprzez szkolenia modułowe. Nastąpił wzrost umiejętności uczniów w zakresie planowania kariery i funkcjonowania na rynku pracy.

Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Narzędzie do badania sześciu kompetencji u uczniów wraz z podręcznikiem użytkownika

  • Materiały i programy szkoleń modułowych dla wytypowanych profili kompetencji
Załącznik: application/zipProdukt WP.zip
Beneficjent:
  • Centrum Kompetencji Grupa Szkoleniowo-Doradcza A. Gawrońska Sp.j.
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany