Innowacyjny program rozwijający psychoedukacyjne kompetencje interpersonalne u uczniów klas IV-VI z terenów wiejskich, miejsko-wiejskich i miast do 25 tys. mieszkańców województwa wielkopolskiego
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Nazwa rozwiązania: Program rozwijający psychoedukacyjne kompetencje interpersonalne
Opis rozwiązania:
Głównym problemem, na które odpowiada niniejsze rozwiązanie, jest niska efektywność i jakość kształcenia w szkołach podstawowych z terenów gmin wiejskich, miejsko-wiejskich oraz miast do 25 tysięcy mieszkańców. Potwierdzeniem niskiego poziomu nauczania jest sprawdzian klas VI, w którym Wielkopolska od lat osiąga wynik poniżej średniej krajowej (w 2012 r. - 21,98 dla Wielkopolski, 22,75 - dla Polski; 2013 r. – 23,37 dla Wielkopolski, 24,03 dla Polski). Obszary wiejskie i miejskie do 25 tys. mieszkańców charakteryzują się często uboższą ofertą zajęć dodatkowych, mniejszymi możliwościami spędzania wolnego czasu w miejscu zamieszkania, niemożnością korzystania w pełni z zajęć pozalekcyjnych (ograniczenia czasowe wynikające z rozkładu jazdy autobusów szkolnych).
Rozwiązaniem wypracowanym w ramach projektu jest program rozwijający psychoedukacyjne kompetencje interpersonalne. Punktem wyjścia jest realizacja szkolenia, zgodnie z Programem szkolenia dla nauczycieli, którego celem głównym jest nabycie umiejętności kształcenia psychoedukacyjnych kompetencji uczniów przez nauczycieli wychowawców klas IV–VI szkoły podstawowej. Cele szczegółowe realizacji szkolenia sprowadzają się do: przełamania oporu wobec aktywnych metod nauczania w pracy wychowawczej, przekonania nauczycieli o wpływie kompetencji psychoedukacyjnych na efektywność procesu nauczania i uczenia się. Narzędziem wspierającym realizację szkolenia jest Podręcznik metodyczny dla trenera prowadzącego szkolenie, który stanowi ramowy program szkolenia dla nauczycieli wychowawców uczniów klas IV–VI, zawiera wskazówki dla osób przeprowadzających szkolenie, w tym również nauczycieli chcących dzielić się swoim doświadczeniem w tym zakresie w ramach wewnętrznego doskonalenia nauczycieli. W dalszej kolejności nauczyciele wychowawcy, na zajęciach, pracują na materiałach przygotowanych dla danego poziomu klasy, tj: odpowiednio Programie zajęć wychowawczych dla uczniów, Podręczniku metodycznym dla nauczycieli, scenariuszach zajęć. Konstrukcja programu opiera się na uważnym zapoznaniu się z przygotowanymi dla danej klasy materiałami – program zajęć wychowawczych, podręcznik metodyczny, zastosowaniu proponowanych scenariuszy zajęć. Program rozwoju psychoedukacyjnych kompetencji interpersonalnych jest narzędziem intuicyjnym, dostosowanym do wiedzy i metod pracy nauczycieli.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie skierowane jest do nauczycieli wychowawców klas IV-VI, uczniów klas IV-VI, dyrektorów szkół, organów prowadzących szkoły podstawowe, publicznych oraz prywatnych instytucji oświaty.
Innowacyjność:
Rozwiązanie obejmuje kilka elementów o nowatorskim charakterze. Proponuje odejście od tradycyjnej formy organizacyjnej realizacji procesu dydaktycznego, czyli systemu klasowo-lekcyjnego na rzecz spotkań dydaktyczno-wychowawczych o charakterze warsztatowo-sesyjnym. Zaleca odejście od tradycyjnej relacji uczeń - nauczyciel na rzecz relacji terapeutycznych.
Skuteczność:
Rozwiązanie przed walidacją.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Program zajęć wychowawczych dla uczniów klas IV
- Program zajęć wychowawczych dla uczniów klas V
- Program zajęć wychowawczych dla uczniów klas VI
- Podręcznik metodyczny dla nauczycieli klas IV
- Podręcznik metodyczny dla nauczycieli klas V
- Podręcznik metodycznego dla nauczycieli klas VI
- Scenariusz zajęć dla klasy IV
- Scenariusz zajęć dla klasy V
- Scenariusz zajęć dla klasy VI
- Program szkolenia dla nauczycieli
- Podręcznik metodyczny dla trenera prowadzącego szkolenie dla nauczycieli
- Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany