Innowacyjny program rozwijający psychoedukacyjne kompetencje interpersonalne u uczniów klas IV-VI z terenów wiejskich, miejsko-wiejskich i miast do 25 tys. mieszkańców województwa wielkopolskiego

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Program rozwijający psychoedukacyjne kompetencje interpersonalne


Opis rozwiązania:

Głównym problemem, na które odpowiada niniejsze rozwiązanie, jest niska efektywność i jakość kształcenia w szkołach podstawowych z terenów gmin wiejskich, miejsko-wiejskich oraz miast do 25 tysięcy mieszkańców. Potwierdzeniem niskiego poziomu nauczania jest sprawdzian klas VI, w którym Wielkopolska od lat osiąga wynik poniżej średniej krajowej (w 2012 r. - 21,98 dla Wielkopolski, 22,75 - dla Polski; 2013 r. – 23,37 dla Wielkopolski, 24,03 dla Polski). Obszary wiejskie i miejskie do 25 tys. mieszkańców charakteryzują się często uboższą ofertą zajęć dodatkowych, mniejszymi możliwościami spędzania wolnego czasu w miejscu zamieszkania, niemożnością korzystania w pełni z zajęć pozalekcyjnych (ograniczenia czasowe wynikające z rozkładu jazdy autobusów szkolnych).

Rozwiązaniem wypracowanym w ramach projektu jest program rozwijający psychoedukacyjne kompetencje interpersonalne. Punktem wyjścia jest realizacja szkolenia, zgodnie z Programem szkolenia dla nauczycieli, którego celem głównym jest nabycie umiejętności kształcenia psychoedukacyjnych kompetencji uczniów przez nauczycieli wychowawców klas IV–VI szkoły podstawowej. Cele szczegółowe realizacji szkolenia sprowadzają się do: przełamania oporu wobec aktywnych metod nauczania w pracy wychowawczej, przekonania nauczycieli o wpływie kompetencji psychoedukacyjnych na efektywność procesu nauczania i uczenia się. Narzędziem wspierającym realizację szkolenia jest Podręcznik metodyczny dla trenera prowadzącego szkolenie, który stanowi ramowy program szkolenia dla nauczycieli wychowawców uczniów klas IV–VI, zawiera wskazówki dla osób przeprowadzających szkolenie, w tym również nauczycieli chcących dzielić się swoim doświadczeniem w tym zakresie w ramach wewnętrznego doskonalenia nauczycieli. W dalszej kolejności nauczyciele wychowawcy, na zajęciach, pracują na materiałach przygotowanych dla danego poziomu klasy, tj: odpowiednio Programie zajęć wychowawczych dla uczniów, Podręczniku metodycznym dla nauczycieli, scenariuszach zajęć. Konstrukcja programu opiera się na uważnym zapoznaniu się z przygotowanymi dla danej klasy materiałami – program zajęć wychowawczych, podręcznik metodyczny, zastosowaniu proponowanych scenariuszy zajęć. Program rozwoju psychoedukacyjnych kompetencji interpersonalnych jest narzędziem intuicyjnym, dostosowanym do wiedzy i metod pracy nauczycieli.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie skierowane jest do nauczycieli wychowawców klas IV-VI, uczniów klas IV-VI, dyrektorów szkół, organów prowadzących szkoły podstawowe, publicznych oraz prywatnych instytucji oświaty.


Innowacyjność:

Rozwiązanie obejmuje kilka elementów o nowatorskim charakterze. Proponuje odejście od tradycyjnej formy organizacyjnej realizacji procesu dydaktycznego, czyli systemu klasowo-lekcyjnego na rzecz spotkań dydaktyczno-wychowawczych o charakterze warsztatowo-sesyjnym. Zaleca odejście od tradycyjnej relacji uczeń - nauczyciel na rzecz relacji terapeutycznych.


Skuteczność:

Rozwiązanie przed walidacją.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Program zajęć wychowawczych dla uczniów klas IV
  • Program zajęć wychowawczych dla uczniów klas V
  • Program zajęć wychowawczych dla uczniów klas VI
  • Podręcznik metodyczny dla nauczycieli klas IV
  • Podręcznik metodyczny dla nauczycieli klas V
  • Podręcznik metodycznego dla nauczycieli klas VI
  • Scenariusz zajęć dla klasy IV
  • Scenariusz zajęć dla klasy V
  • Scenariusz zajęć dla klasy VI
  • Program szkolenia dla nauczycieli
  • Podręcznik metodyczny dla trenera prowadzącego szkolenie dla nauczycieli
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
Fiszka projektowa: application/pdffiszka projektowa.pdf
Strona www:

www.wsnhid.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany