Ministerstwa Uczące Się (MUS) – zestaw narzędzi diagnozy i wsparcia mechanizmów organizacyjnego uczenia się kluczowych dla polityk publicznych opartych na dowodach

Obszar wsparcia:
  • Dobre rządzenie
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Uniwersytet Warszawski
Odbiorcy:
  • Administracja rządowa
  • Pracownicy naukowi
  • Studenci
Użytkownicy:
  • Administracja rządowa
  • Pracownicy naukowi
  • Studenci
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązaniaSystemowy zestaw narzędzi wzmacniających mechanizmy uczenia się instytucji publicznych w kontekście polityk opartych na dowodach

Opis rozwiązania:

Model Ministerstwa Uczące się zawiera zestaw narzędzi umożliwiających diagnozę stanu i dynamiki mechanizmów uczenia się w instytucjach centralnej administracji publicznej oraz instrumenty wzmacniające procesy uczenia się. Urząd otrzymuje informację na temat tego, w jaki sposób jego pracownicy zdobywają i wykorzystują wiedzę w codziennej pracy oraz jakie czynniki pomagają, a jakie utrudniają ich działania. Pomiar organizacyjnego uczenia się pozwala stwierdzić, jak dana organizacja jest przygotowana do prowadzenia działań publicznych opartych na dowodach. Pozwala też sprawdzić, do jakiego stopnia organizacja potrafi wykorzystać wiedzę pracowników, dotychczasowe doświadczenie i informacje płynące z jej otoczenia do poprawiania skuteczności swoich działań.


Kto może skorzystać
:

Nowe narzędzia przeznaczone są przede wszystkim dla pracowników urzędów administracji rządowej, decydentów i szczebla kierowniczego polskich ministerstw, ekspertów firm badawczo-doradczych zajmujących się wspieraniem administracji publicznej.

Z rozwiązania mogą skorzystać również: Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, naukowcy prowadzący badania w obszarze zarządzania publicznego i wspierający reformy w administracji rządowej, czy też służbie cywilnej oraz kadra dydaktyczna, studenci kierunków z dziedzin nauk o administracji, nauk prawnych, nauk społeczno ekonomicznych, zainteresowani pracą w administracji publicznej.


Innowacyjność
:

Rozwiązanie polega na pomiarze mechanizmów uczenia się w instytucjach publicznych, czyli tego w jaki sposób ministerstwa i ich pracownicy zdobywają i wykorzystują wiedzę w codziennej pracy oraz jakie czynniki pomagają, a jakie utrudniają ich działania. Była to kwestia dotychczas pomijana zarówno w badaniach naukowych, jak i w praktycznych studiach zorientowanych na poprawę zarządzania w polskiej administracji centralnej. Narzędzie wzmacnia wagę instytucjonalnego uczenia się dla skutecznego wdrażania polityk publicznych w szerszej debacie publicznej.


Skuteczność
:

Wskaźniki określone w raporcie z ewaluacji potwierdzają skuteczność narzędzi. Przykładowo: w części badanych ministerstw pozytywnie ocenione zostały długoterminowe efekty wdrażanych praktyk. Osoby biorące udział w testowaniu w ministerstwach wskazują na korzyści związane z poprawą strategicznego planowania, w szczególności dzięki wprowadzeniu myślenia projektowego, poprawy komunikacji w zespole i z dyrekcją, lepszego zarządzania projektami oraz zatrzymywania wiedzy w organizacji. W badanych departamentach podkreślano użyteczność narzędzi oraz możliwość ich stosowania w innych departamentach lub w innych ministerstwach pod warunkiem ich dostosowania do potrzeb tych jednostek i warunków polskiej administracji. W większości departamentów przetestowane praktyki są nadal stosowane lub trwa proces ich włączania w codzienną pracę departamentu, co świadczy o ich wysokiej użyteczności.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

  • Podręcznik nr 1: Jak diagnozować mechanizm uczenia się w organizacjach rządowych?

Prezentuje procedurę i zestaw narzędzi do diagnozy uczenia się w departamentach polskich ministerstw. Jest skierowany do kierownictwa departamentów polskich ministerstw oraz pracowników działów zasobów ludzkich, odpowiedzialnych za planowanie polityki rozwoju zasobów ludzkich w danej instytucji. Rozwiązania prezentowane w tym poradniku dostarczają wiedzy diagnostycznej potrzebnej do działań modernizacyjnych i szkoleniowych.

  • Podręcznik nr 2: Jak wzmacniać organizacyjne uczenie się w administracji rządowej?

Wyjaśnia "krok po kroku" zastosowanie różnych technik wzmacniających organizacyjne uczenie się. Poradnik zawiera opis 13 technik wzmacniających uczenie się organizacji, pogrupowanych według trzech kategorii: techniki, które może wdrożyć pojedynczy pracownik lub wydział, techniki, które może wdrożyć departament, techniki, które wdraża się na poziomie instytucji lub między instytucjami.

Podręcznik skierowany jest do wszystkich pracowników administracji rządowej, którzy chcą samodzielnie lub w swoich zespołach wzmacniać kompetencje, umiejętności i procesy związane z organizacyjnym uczeniem się. Rozwiązania przedstawione w poradniku mogą być również wykorzystywane w procesie kształcenia przyszłych kadr administracji rządowej.

Beneficjent:
  • Uniwersytet Warszawski
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

http://mus.edu.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany