Uczniowie poznają chemię poprzez jej zastosowanie, rozwiązywanie problemów oraz wizualizację

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Politechnika Radomska
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z nauczaniem chemii w szkołach ponadgimnazjalnych, wpływające na późniejsze preferencje zawodowe absolwentów. Traktowanie poszczególnych przedmiotów matematyczno-przyrodniczych jako niezależnych, niepowiązanych ze sobą jednostek nauczania oraz postawa nauczycieli, promująca pamięciowe, odtwórcze podejście uczniów do przyswajania wiedzy powodują kształtowanie niewłaściwego stosunku do tego przedmiotu.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie obejmuje opracowanie dwóch programów nauczania (poziom podstawowy i rozszerzony) i metodyki nauczania, wykorzystujących metody informatyczne. Materiały dydaktyczne dla uczniów i nauczycieli są dostępne na e-platformie. Cele wprowadzenia tych instrumentów to: wzrost efektywności nauczania, umożliwienie uczniom i nauczycielom korzystania z nowoczesnych środków dydaktycznych, przekazanie uczniom wiedzy na temat funkcjonowania gospodarki opartej na wiedzy i stworzenie w ten sposób szansy na decydowanie o ich własnym rozwoju oraz rozwijanie samodzielności, kreatywności i krytycznego myślenia przez realizację własnych projektów w zespole. Pochodnym rezultatem wprowadzenia rozwiązania jest zwiększenie zainteresowania absolwentów szkół ponadgimnazjalnych kontynuacją nauki na kierunkach związanych z chemią. Charakterystyczne dla opracowanego narzędzia jest zwiększenie atrakcyjności nauczania chemii poprzez wykorzystanie wizualizacji i animacji jako podstawowego środka dydaktycznego. Element interaktywności wprowadza możliwość uczenia się, komunikowania i pracy na odległość. Dodatkowo opcja prezentowania wyników projektu przed większym audytorium pozwala na nabycie umiejętności autoprezentacji i pozbycie się stresu związanego z wystąpieniami publicznymi.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie jest przeznaczone przede wszystkim dla nauczycieli i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Oferowane rozwiązanie może być również stosowane w nauczaniu przedmiotów pokrewnych (fizyki, biologii, ochrony środowiska), mogą z niego korzystać również pracownicy uczelni kształcących nauczycieli chemii.


Innowacyjność
:

Opracowane rozwiązanie zawiera dwa elementy innowacyjne: wprowadzenie do dydaktyki (przy zastosowaniu technik informatycznych) wizualizacji zjawisk mikroskopowych, stymulujących dociekliwość i aktywność w poznawaniu i analizowaniu obserwowanych zjawisk oraz traktowaniu ich jako części otaczającego świata oraz wprowadzenie e-platformy, jako uniwersalnego medium służącego do upowszechniania rozwiązania dla wszystkich zainteresowanych i wprowadzania do procesu uczenia się elementu współpracy.


Skuteczność
:

Skuteczność wypracowanego rozwiązania oceniono metodą ankietowania uczniów i nauczycieli. Analiza odpowiedzi udzielonych przez uczniów wskazuje z jednej strony na to, że bardzo wysoko ocenili oni użyteczność udziału w projekcie  szczególnie podkreślili przy tym wzrost swoich kompetencji w zakresie kreatywności, z drugiej – potwierdza przydatność zaproponowanych działań do weryfikacji osobistych predyspozycji uczniów w dziedzinie chemii.

Wszyscy nauczyciele pozytywnie ocenili zaproponowane im w projekcie programy nauczania, przy czym 52% oceniło programy bardzo wysoko, a 48% wysoko. Ponad 90% nauczycieli oceniło materiały wspomagające realizację programu nauczania bardzo wysoko lub wysoko. Również sugerowana tematyka zajęć ma ich zadaniem pozytywny wpływ na liczbę projektów realizowanych przez zespoły uczniowskie.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

  • Dwa programy nauczania chemii w szkole ponadgimnazjalnej (zgodne z nową reformą programową):
  • program nauczania – zakres podstawowy,
  • program nauczania – zakres rozszerzony.
  • Metodyka nauczania chemii uwzględniająca środki w postaci wizualizacji i animacji.

  • Oprogramowanie chemiczne dla uczniów i nauczycieli umożliwiające wizualizację, tworzenie animacji, przygotowanie prezentacji.

  • Tematyka eksperymentów chemicznych możliwych do samodzielnego zaprojektowania i przeprowadzenia wraz z instrumentarium, jak te ćwiczenia zaprojektować, wykonać, przedstawić analizę wyników i wnioski wynikające z przeprowadzonego eksperymentu.

  • Zagadnienia do realizacji projektów przez zespoły uczniowskie, metodyka realizacji projektu.

  • Platforma internetowa, która zawiera opisane powyżej składniki oraz pełni rolę e korepetytora (rozumianą jako przewodnika i animatora w procesie uczenia się) oraz rolę e-metodyka (pomoc w opracowaniu materiałów dydaktycznych dla nauczycieli).
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Politechnika Radomska
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany