Szkoła praktycznej ekonomii - Młodzieżowe Miniprzedsiębiorstwo

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie jest odpowiedzią na występujący powszechnie w systemie edukacji problem
preferowania odtwórczych metod przekazywania wiedzy z pominięciem aspektu kształcenia umiejętności praktycznych, a także niedopasowanie programów nauczania przedsiębiorczości do rzeczywistych potrzeb rynku pracy oraz stosowanie nieefektywnych, tradycyjnych metod kształcenia. Skutkiem tego jest słabe przygotowanie absolwentów szkół do planowania i wyboru przyszłej drogi zawodowej, brak wystarczających umiejętności wymaganych przez współczesny rynek pracy, a co za tym idzie - bardzo niska stopa samozatrudnienia w przedziale wiekowym 15-24 lata (0,7%).

Opracowane narzędzie obejmuje program nauczania przedmiotu "Ekonomia w praktyce" oparty na grze edukacyjnej wspomaganej technologiami informatycznymi (program komputerowy i platforma internetowa), która wprowadza uczniów w praktyczne zasady funkcjonowania podmiotów gospodarczych, materiały dydaktyczne dla nauczycieli oraz materiały dla uczniów, w tym użytkowe programy komputerowe do prowadzenia miniprzedsiębiorstwa (program finansowo-ksiegowy, zarządzanie przedsiębiorstwem itp.)


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie jest przeznaczone dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych chcących wdrażać w swojej praktyce dydaktycznej metodę nauczania przez działanie oraz uczniów, którzy w "bezpiecznym" środowisku młodzieżowego miniprzedsiębiorstwa mogą zdobywać praktyczne umiejętności planowania swojej działalności i funkcjonowania w środowisku gospodarczym.


Innowacyjność
:

Opracowane rozwiązanie zawiera trzy elementy o cechach innowacyjności: noszący cechy innowacji pedagogicznej nowy program nauczania "Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo"; innowację metodyczną polegającą na wdrożeniu idei nauki przez działanie przy wykorzystaniu elementów informatycznych w postaci programu komputerowego i platformy internetowej, zaangażowaniu uczniów do aktywnego udziału w grze edukacyjnej odzwierciedlającej realne warunki biznesowe działania podmiotów gospodarczych oraz włączeniu do udziału w przedsięwzięciu konsultantów biznesowych; innowację organizacyjną – zastosowanie zmiennego harmonogramu zajęć edukacyjnych w zależności od aktualnego natężenia prac młodzieżowego miniprzedsiębiorstwa.


Skuteczność
:

Skuteczność wypracowanego rozwiązania oceniono przede wszystkim metodą analizy dokumentów projektowych i wywiadów przeprowadzonych z przedstawicielami zespołu projektowo-wdrożeniowego, kadry nauczycielskiej oraz uczniów biorących udział w fazie testowania. Elementy wchodzące w skład rozwiązania spotkały się z bardzo pozytywną oceną zarówno nauczycieli jak i uczniów. Zarówno program nauczania jak i wartość merytoryczna materiałów edukacyjnych uzyskały bardzo wysoką opinię. Jak dowodzi analiza odpowiedzi respondentów, wzrost poziomu wiedzy na temat prowadzenia działalności gospodarczej w wyniku udziału w projekcie zadeklarowało 91,5% ankietowanych uczniów, natomiast 75,2% uczniów wykazało wzrost zainteresowania prowadzeniem działalności gospodarczej.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

  • Program nauczania przedmiotu "Ekonomia w praktyce". Umożliwia nauczycielowi wykorzystywanie w działalności dydaktycznej wiadomości i umiejętności zdobytych przez uczniów na wcześniejszym etapie edukacji, a także dobór szczegółowych celów edukacyjnych.

  • Materiały na nauczyciela.
  • Przewodnik zawierający materiały dydaktyczne, w tym: opis idei i zasad gry edukacyjnej, regulamin miniprzedsiębiorstwa, program nauczania, opis roli nauczyciela i konsultanta biznesowego, zadania edukacyjne;
  • Płyta DVD z zadaniami edukacyjnymi oraz materiałami multimedialnymi.
  • Materiały dla ucznia.
  • Vademecum dla ucznia;
  • Teczki dla dyrektorów miniprzedsiębiorstwa z wzorami druków;
  • Programy do prowadzenia dokumentacji finansowej, zarządzania oraz generator biznesplanu;
  • CD z wzorami dokumentów.
  • Platforma internetowa dostępna dla nauczycieli i wspólników miniprzedsiębiorstwa (wymaga zalogowania się).
Produkt dostępny w wyszukiwarce IP pod adresem: https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/search?projectDecisionNumber=POKL.03.03.04-00-023%2F10-00
Beneficjent:
  • Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.junior.org.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany