Nowoczesne zarządzanie outsourcingiem usług społecznych

Obszar wsparcia:
  • Dobre rządzenie
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Fundacja Inicjatyw Menedżerskich
Odbiorcy:
  • Organizacje pozarządowe
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązaniaModel kontraktowania usług społecznych

Rozwiązanie odpowiada na problem deficytu narzędzi wspierających outsourcing usług społecznych, co przyczynia się do słabej efektywności i skuteczności zarządzania w obszarze kontraktowania usług społecznych przez polskie samorządy. Problemy odnoszą się zarówno do formy kontraktowania usług, jak i badania ich efektywności ekonomicznej, użyteczności społecznej i jakości. Kontraktowanie usług społecznych odbywa się w oparciu o Ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, jednak do tej pory nie opracowano szczegółowych instrukcji czy metod pozwalających na ocenę celowości, efektywności lub adekwatności do potrzeb i problemów zlecanych usług.

Zaproponowany model kontraktowania usług społecznych umożliwia efektywne i projakościowe kontraktowanie usług. Składa się z następujących elementów: metodologii kontraktowania usług społecznych, kalkulatora efektywności ekonomicznej i kalkulatora użyteczności społecznej oraz programu szkoleniowego w zakresie przygotowania, realizacji i badania jakości realizacji usług społecznych w formie kontraktowania.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie przeznaczone jest dla jednostek samorządu terytrialnego oraz organizacji pozarządowych.


Innowacyjność:

Problem kontraktowania usług społecznych istnieje w polityce i świadomości polskich władz samorządowych. Jednakże proces ten od wielu lat odbywa się według tych samych, schematycznych zasad. Nie opracowano dotąd narzędzi pozwalających na ocenę efektywności ekonomicznej i użyteczności społecznej usług realizowanych w formie kontraktacji. Zastosowanie takich narzędzi pozwala na podjęcie racjonalnej i optymalnej decyzji co do sposobu dostarczania usług społecznych, a w efekcie przyczynia się do podniesienia ich standardu i jakości.


Skuteczność:

Termin walidacji zaplanowano na styczeń 2015 roku.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Metodologia kontraktowania usług społecznych

Proces kontraktowania usług społecznych zakłada, że w jego przebiegu aktywnie partycypują lokalne społeczności. Kluczowym narzędziem partycypacji są spotkania RADAR. Jedno pełne przejście całego procesu wymaga organizacji dwóch takich spotkań. Poza spotkaniami metodologia zakłada zastosowanie metody ankietowej i komunikacji prowadzonej w oparciu o sieć Internet oraz z wykorzystaniem specjalnego portalu.

Narzędziem wspomagającym proces kontraktowania i działania zespołu ds. kontraktowania jest Matryca Usług i Problemów Społecznych. Kluczowym zadaniem matrycy jest identyfikacja oraz priorytetyzacja problemów i potrzeb społecznych. Zadanie to realizowane jest wieloetapowo w oparciu o pracę wewnątrz Zespołów ds. Kontraktowania, spotkania RADAR oraz współpracę Zespołów ds. Kontraktowania ze środowiskiem - Radami Gminy (lub miasta, powiatu, sejmiku w zależności od szczebla samorządu), wykonawcami i potencjalnymi wykonawcami usług społecznych, beneficjentami, otoczeniem beneficjentów, ekspertami.

Matryca uwzględnia następujące obszary usług społecznych:

  • ochrona zdrowia,
  • edukacja publiczna,
  • kultura, w tym kultura fizyczna i rekreacja,
  • pomoc i opieka społeczna,
  • mieszkalnictwo,
  • porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli.

  • Kalkulator efektywności ekonomicznej

Kalkulator ma formę efektywnościowo-kosztową. Przyjęte wskaźniki ekonomiczne zmierzają do wyceny finansowej poszczególnych usług publicznych, zarazem jednak zmuszają do przypisania im wag, tak aby wszystkie elementy oceny uwzględnione zostały w sposób zrównoważony. Kalkulator ekonomiczny jest ujęty w formie tabeli powiązanej z Matrycą Usług Społecznych. Z uwagi na fakt, że katalog usług społecznych ujętych w matrycy i możliwych do outsourcingowania obejmuje różne zagadnienia i obszary, stąd podział niniejszego kalkulatora na sześć obszarów:

  • edukacja publiczna,
  • ochrona zdrowia,
  • kultura, kultura fizyczna i rekreacja,
  • pomoc i opieka społeczna,
  • mieszkalnictwo,
  • porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli.

W ramach każdego z obszarów wydzielone zostały usługi społeczne wraz z wskazaniem odpowiedzialnego za ich realizację szczebla administracji samorządowej. Każdej z usług przypisano z kolei szereg indywidualnych wskaźników ekonomicznych (od jednego do czterech) mierzących koszt, efektywność i do pewnego stopnia zasięg oddziaływania usługi (a więc i jakość).

  • Kalkulator użyteczności społecznej

Kalkulator użyteczności społecznej to zestaw wskaźników ułatwiających pomiar efektywności usług (społecznych) w aspekcie ich użyteczności społecznej. Przyjęte w kalkulatorze wskaźniki mają za zadanie obiektywizację oraz zmierzenie poszczególnych aspektów świadczonych usług publicznych.

Kalkulator użyteczności społecznej zawiera bazowy zestaw wskaźników spośród których poszczególne zespoły ds. kontraktowania usług mogą wybierać te, które będą w największym stopniu odnosiły się do specyfiki lokalnej społeczności. Jeżeli okaże się, że lokalna społeczność oczekuje monitorowania wskaźnika, który nie został ujęty w otwartym katalogu, będzie można go dodać i wykorzystać.

Kalkulator użyteczności społecznej, analogicznie jak kalkulator ekonomiczny, jest ujęty w formie tabeli powiązanej z Matrycą Usług Społecznych. Z uwagi na fakt, że katalog usług społecznych ujętych w matrycy i możliwych do outsourcingowania obejmuje różne zagadnienia i obszary, stąd podział niniejszego kalkulatora na sześć obszarów, jakimi są:

  • edukacja publiczna,
  • ochrona zdrowia,
  • kultura, kultura fizyczna i rekreacja,
  • pomoc i opieka społeczna,
  • mieszkalnictwo,
  • porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli.

W ramach każdego z obszarów wydzielone zostały usługi społeczne wraz ze wskazaniem odpowiedzialnego za ich realizację szczebla administracji samorządowej. Każdej z usług przypisano z kolei szereg indywidualnych wskaźników.

  • Program szkoleniowy w zakresie przygotowania, realizacji i badania jakości realizacji usług społecznych w formie kontraktowania
Beneficjent:
  • Fundacja Inicjatyw Menedżerskich
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strategia wdrażania: application/zipStrategia wdrażania.zip
Strona www:

www.fim.org.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany