Era Entera – e-learning dla młodzieży

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem nieskutecznego kształcenia w zakresie technologii informatycznych w szkolnictwie zawodowym. Umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie nauczania jest obecnie koniecznością. Badania rynku pracy wskazują, że zmieniające się warunki społeczne i gospodarcze wyzwalają potrzebę przygotowania przyszłych absolwentów szkół zawodowych do radzenia sobie z nowymi wyzwaniami.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu podniesienie poziomu kształcenia umiejętności kluczowych związanych z wykorzystaniem technologii informatycznych u uczniów szkół zawodowych. Wypracowany model stanowi program zajęć pozalekcyjnych z wykorzystaniem platformy e-learningowej, w postaci trzech, gotowych kursów elektronicznych, obejmujących następujące zagadnienia: tworzenie stron WWW, grafika prezentacyjna oraz nowoczesne technologie w internecie. W ramach modelu wypracowano dodatkowo dokumentację kursów elektronicznych zawierającą charakterystykę szkoleń oraz praktyczny przewodnik dla szkół wspomagający korzystanie z kursów informatycznych na platformie e-learningowej Moodle (zawierający część dla dyrektora szkoły, administratora, nauczyciela i ucznia).


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli informatyki w szkołach zawodowych oraz uczniów tych szkół.


Innowacyjność
:

Rozwiązanie stanowi kompleksowy, połączony ze sobą zbiór narzędzi gotowych do wykorzystania w procesie nauczania na etapie szkoły ponadgimnazjalnej, obudowany odpowiednimi wskazówkami interpretacyjnymi i organizacyjnymi. Zastosowanie programu pozwala nauczycielom na rozwinięcie i wzbogacenie warsztatu pracy, pełniejszą realizację wybranego programu nauczania szczególnie w zakresie metod i form pracy oraz doboru środków dydaktycznych, a uczniom na bardziej efektywną i atrakcyjną formę nauki.


Skuteczność
:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: u 90% uczniów zaobserwowano wzrost poziomu wiedzy w zakresie kompetencji informatycznych, 67% uczniów zadeklarowało chęć dalszego kształcenia na kierunkach informatycznych.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

  • Program zajęć pozalekcyjnych, w postaci kursów elektronicznych do wykorzystania na platformie e-learningowej moodle, obejmujący zagadnienia:
  • tworzenie stron WWW,
  • grafika prezentacyjna,
  • nowoczesne technologie w Internecie.
  • Dokumentacja kursów elektronicznych zawierająca charakterystykę szkoleń.
  • Platforma e-learningowa moodle, gdzie zamieszczone zostały materiały dydaktyczne do każdego z zagadnień. Ponadto w celu wymiany doświadczeń, informacji i rozwiązań pomiędzy szkołami, na platformie utworzono kategorię Strefa Nauczyciela, zwierająca kursy wzorcowe i kursy zmodyfikowane, dostępne dla nauczycieli. Każdy kurs składa się z 15 lekcji. Każda z lekcji składa się z dwóch elementów:

a) aktywności realizowane na lekcji:

  • wejściówka,
  • materiał dydaktyczny,
  • ćwiczenie,
  • przesłanie ćwiczenia.

b) aktywności realizowane w domu:

  • forum lekcji,
  • zadanie domowe,
  • przesłanie materiału dodatkowego,
  • polecane strony,
  • zadanie dodatkowe.
  • Praktyczny przewodnik dla szkół wspomagający korzystanie z kursów informatycznych na platformie e-learningowej moodle składający się z elementów:
  • przewodnik dla dyrektora szkoły (zawierający m.in. opis projektu, cele, harmonogram rozwiązań elearningowych w szkole, wymagania techniczne, metodologię),
  • przewodnik dla administratora platformy moodle (zwierający m.in. specyfikację wymogów technicznych, oprogramowania, instalacji i uruchomienia platformy modle),
  • przewodnik dla nauczyciela (zawierający m.in. teoretyczny wstęp do zagadnień e-learningu, opis projektu przedmiotu, informacje o obsłudze platformy moodle, sposoby implementacji treści dydaktycznych na platformie modle na przykładzie przedmiotu wzorcowego, dokonywanie ewaluacji przedmiotu),
  • przewodnik dla ucznia (zawierający m.in. opis obsługi platformy moodle, założeń merytorycznych pracy z platformą).
  • System do realizacji zajęć e-learningowych w Zasadniczej Szkole Zawodowej Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Strona www:

www.wzdz.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany